رپرتاژ

سرمایه‌گذاری در مسکن

سرمایه‌گذاری در مسکن مسکن یکی از نیازهای اصلی عموم مردم است. مسکن علاوه بر یک نیاز می‌تواند بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد...

سرمایه‌گذاری در مسکن

مسکن یکی از نیازهای اصلی عموم مردم است. مسکن علاوه بر یک نیاز می‌تواند بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد اما برای سرمایه‌گذاری در مسکن نیاز است تا هر سرمایه‌گذار با چالش‌های موجود در این سرمایه‌گذاری و نکات مهم آن آشنا باشد. در این مطلب سعی شده به چالش‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در مسکن اشاره شود.

چرا سرمایه‌گذاری در مسکن؟

در مبحث سرمایه‌گذاری، خرید املاک و مستغلات همیشه یکی از گزینه‌های مورد بحث و بررسی بوده به همین خاطر از دیدگاه عموم، بازار مسکن محلی امن و پر بازده برای سرمایه‌گذاری است و به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک شناخته می‌شود. این حس امنیت چه از دید مصرف و چه از دید سرمایه‌گذاری باعث شده تا استقبال بیشتری از آن نسبت به سایر بازارها وجود داشته باشد.

طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعداد واحدهای معامله شده در خرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر تهران نسبت به خرداد ماه سال گذشته ۳۲/۳ درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان دهنده این است که میزان تقاضا برای مسکن زیاد است. از این رو می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در مسکن و کسب اجاره بها از طریق آن به علاوه سودی که با افزایش قیمت ملک نصیب سرمایه‌گذار می‌شود، یک گزینه مناسب است.

مزایای سرمایه گذاری در مسکن

• امکان کسب بازدهی از طریق اجاره بها

با  سرمایه گذاری  در مسکن علاوه بر کسب سود و افزایش قیمت ملک، امکان کسب درآمد از طریق دریافت اجاره بها و رهن برای سرمایه‌گذار نیز وجود دارد.

• عدم امکان سرقت

یکی از مزایای سرمایه گذاری در مسکن این است که امکان سرقت ملک عملا وجود ندارد، اما در مقابل این مورد در سرمایه‌گذاری در ارز، طلا و… به عنوان ریسک سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. 

• عدم نیاز به دانش تخصصی

چالش نیاز به دانش‌های تحلیلی مثل تحلیل تکنیکال  و فاندامنتال برای معامله‌گری در بازارهایی هم‌چون بورس و… وجود دارد، اما در مقابل و در بازار مسکن، سرمایه‌گذاران با این چالش مواجه نمی‌شوند.

• وجود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در مسکن 

دولت‌ها در دوره‌های مختلف در ایران نیاز به مسکن را قابل توجه دانسته و برای رفع آن تلاش کرده‌اند. وام‌ها و تسهیلات بانکی زیادی وجود دارد که بانک‌ها در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌دهند.

اشتباهاتی که ممکن است در هنگام سرمایه‌گذاری در مسکن رخ دهد

۱. عدم تحقیق و بررسی لازم: 

برای سرمایه‌گذاری در مسکن لازم است تمام جوانب (مانند منطقه، محله، قیمت و…) در نظر گرفته شود. 

۲. خرید مسکن در رهن و توقیف

بسیاری از اوقات ممکن است ملک مورد نظر در رهن بانک باشد یا به علت بدهی در توقیف باشد. سرمایه‌گذار قبل از خرید مسکن حتما باید به این موضوع توجه نماید.

۳. توجه بیش از حد به حباب بازار

گاهی اوقات قیمت ملک به صورت نجومی زیاد می‌شود و سیر صعودی عجیبی را یک شبه طی می‌کند؛ در چنین شرایطی لازم است تا سرمایه‌گذار با دقت و تامل اقدام به سرمایه‌گذاری کند و زمانی به بازار وارد شود که بازار در تعادل قرار گرفته باشد.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۲۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های ویدیویی آموزشی کاملا رایگان ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس از صفر نیز به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود./رپرتاژ

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59094

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر