خبر خوب بنزینی برای مردم

مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم میزان تولید بنزین از این پالایشگاه را که در مدت ۳۶ ماه ساخته خواهد شد، روزانه ۳۰ هزار بشکه و معادل ۶ میلیون لیتر عنوان کرد.

خبر خوب بنزینی برای مردم

حامد دشمن فنا یزدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه عمده محصولات این پالایشگاه حدود یک میلیون تن قیر و ۸۰۰ هزار بشکه محصول ال. اف. اس است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، گفت: عمده بازارهای صادراتی محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت سنگین قشم، کشورهای هند و چین هستند.

وی افزود: این پالایشگاه نخستین پالایشگاه نفت خام سنگین و اولین واحد پالایشی قشم است و برخلاف تولیدکنندگان دیگر قیر که خوراک وکیوم باتوم را از بورس کالا خریداری می‌کنند، پالایشگاه قشم، قیر را مستقیم از نفت خام تولید می‌کند که کیفیت بهتری دارد و از همین رو توانسته استانداردهای هند و چین را برای صادرات بگیرد.

مدیرعامل پالایش نفت قشم گفت: محصول ال‌اف‌اس پالایشگاه محصولی پر ارزش است که می‌تواند در پالایشگاه‌هایی که ضریب پیچیدگی بالاتری دارد با مخلوط شدن با خوراک آنها علاوه بر سبک کردن خوراک، سوددهی پالایشگاه‌ها را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند محصولات متنوع‌تری تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه از مزیت‌های دیگر این پالایشگاه، اسکله اختصاصی است که کنار آن تاسیس شده، افزود: این اسکله مزیت خوبی را ایجاد کرده و مشتریان برای دریافت محصول مجبور به انتظار در بنادر کشور نخواهند بود.  

دشمن فنا اشتغال‌زایی مستقیم در این پالایشگاه را ۴۰۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: برای ساخت این پالایشگاه، بیش از ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به صادرات محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت خام سنگین قشم از همین جزیره، برای نخستین بار، تراز واردات و صادرات منطقه آزاد قشم مثبت شده است.

دشمن‌فنا گفت: این پالایشگاه به طریقی طراحی شده است که نفت خام سبک می‌تواند به برش‌های نفتا، نفت سفید و گازوئیل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود فاز ۲ این پالایشگاه کاملاً شبیه به فاز نخست آن ساخته شود، افزود: در حال حاضر فاز دوم ۳۰ درصد پیشرفت دارد؛ اما به دنبال آن هستیم تا با مذاکراتی که با لایسنسور پالایشگاه داریم، فاز ۲ را در صورت امکان بهینه کنیم تا محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتری تولید شود.

دشمن فنا با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود یک واحد پالایشی میعانات گازی در سیراف توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ایجاد شود، گفت: از آنجا که هنوز اقدامی برای ساخت یوتولیتی برای پروژه سیراف انجام نشده، تصمیم گرفتیم تا با توجه به وجود یوتولیتی مورد نیاز در قشم، این پروژه را در این جزیره اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بر روی پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پاسارگاد قشم با هدف جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میادین گاز پارس جنوبی با محصولات نفتا سبک و سنگین و گاز مایع توسط شرکت جاوید انرژی پرتو در دست اقدام است.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم، اگر یک پالایشگاه بخواهد خودش یوتولیتی را تامین کند اقتصادی نیست و این بخش‌های جانبی ۱۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که حدود ۳۰ درصد ارزش پروژه را به سرمایه‌گذاری مورد نیاز اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه قشم شده بود و یوتولیتی موجود و اسکله در این منطقه، این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی از سیراف به قشم منتقل شد.

دشمن فنا افزود: برای احداث این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری نیاز است که با اضافه کردن یک واحد جدید، بنزین نیز در سبد محصولات آن قرار خواهد داشت و این در شرایطی است که در پروژه سیراف بنزینی تولید نمی‌شد و محصولات شامل گاز مایع، نفتای سبک و سنگین و نفتگاز بود؛ اما در اینجا نفتای سنگین به بنزین تبدیل می‌شود و از نیمه‌خام‌فروشی محصولات نیز جلوگیری خواهد شد. در ادامه نیز محصولاتی که در پالایشگاه تولید می‌شود می‌تواند در زنجیره ارزش ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند.

وی میزان تولید بنزین از این پالایشگاه را که در مدت ۳۶ ماه ساخته خواهد شد، روزانه ۳۰ هزار بشکه و معادل ۶ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: با اجرای این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در قشم، سالانه ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد. برای تامین خوراک نیز از خط لوله‌ای که از بندرعباس تا جنوب جزیره قشم احداث شده استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت قشم تاکید کرد: در پیک کار حدود ۱۵۰۰ نفر مستقیم مشغول به کار می‌شوند و به طور غیرمستقیم ۵ هزار نفر درگیر این پروژه خواهند بود.

 

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43468

ارسال نظر