رپورتاژ

بررسی سوالات متداول کاربران در مورد کولرهای گازی

کولرگازی خریداری کرده اید و حالا در حین استفاده با مشکلاتی مواجه خواهید شد و در این مقاله قصد داریم به بررسی سوالات متداول کاربران در مورد انواع کولر گازی بپردازیم تا اگر با مشکلی مواجه شدید بتوانید به راحتی به رفع عیب بپردازید.

بررسی سوالات متداول کاربران در مورد کولرهای گازی

کولرگازی خریداری کرده اید و حالا در حین استفاده با مشکلاتی مواجه خواهید شد و در این مقاله قصد داریم به بررسی سوالات متداول کاربران در مورد انواع کولر گازی بپردازیم تا اگر با مشکلی مواجه شدید بتوانید به راحتی به رفع عیب بپردازید.

علت صدا دادن کولرگازی

اگر کولر گازی شما صدا میدهد، در ابتدا لازم است تا بررسی نمایید که صدا از کدام قسمت است. معمولا صدا از قسمت های زیر در کولرگازی یا همان اسپیلت اتفاق می افتد:

  • از قسمت کندانسور (همان کمپرسور که در محیط بیرونی تعبیه شده است)
  • اواپراتور (همان پنلی که در داخل محیط نصب شده است)

دلایل صدا از کندانسور کولرگازی

اگر احساس کردید که صدا از قسمت پنل بیرونی یا همان کندانسور است، در اولین قدم لازم است تا فن کندانسور بررسی شود. فن را با دست بچرخانید و اگر احساس صدا از آن قسمت کردید، مشکل مربوط به بلبرینگ های فن است و باید تعویض شود.

در مرحله بعد شبکه های کندانسور را بررسی نمایید تا با گرد و خاک احاطه نشده باشد. برای رفع مشکل هم لازم است تا با استفاده از شیلنگ آب "با فشار"، شبکه ها را تمیز نمایید. توجه نمایید که نیازی به خاموش کردن دستگاه ناست.

زمانیکه شبکه های کندانسور مسدود میشود، مسیر رفت و آمد هوا گرفته میشود و به همین دلیل باعث صدا در کولرگازی شما میشود. بنابراین به تمیز کردن کندانسور که در محیطی بیرونی قرار گرفته است و مهم تر از آن در معرض گرد و خاک قرار دارد، اهمیت دهید.

کولر گازی دارای کمپرسور است. این کمپرسور یا همان موتور در کندانسور تعبیه شده است و معمولا دارای دو مدل است.

  1. پیستونی (ایستاده و بزرگ)
  2. روتاری (به اصطلاح مدل خربزه ای میگویند که خوابیده است "به صورت افقی")

موتورهای پیستونی از صدای بیشتری به نسبت موتورهای روتوری برخوردارند و این یک صدای عادی در کولرگازی است، اما اگر صدای نا متعارفی از موتور میشنوید که احتمالا موتور شاتون زده و باید تعویض شود.

بررسی مشکلات متداول کولرهای گازی

یک مشکل دیگر هم که مربوط به ایجاد صدا در کولرگازی است، مربوط به کیپ شدن گاز در مدار کولرگازی است که منجر به فشار مضاعف به کمپرسور میشود که در نتیجه کولرگازی شما صدا میدهد و برای رفع مشکل لازم است تا مدار با گاز فریون شسته شود و مجد شارژگاز انجام شود.

علت صدا از اواپراتور کولرگازی

پنل کولرگازی شما از طریق بلوور (فن) باد را هدایت میکند و اگر بلوور از حالت خودش خارج شده باشد یا حتی یک شکستگی جزء هم در پروانه بلوور ایجاد شود، باعث صدا در کولرگازی میشود.

بلوور هم دارای یک موتور است که باعث چرخش پروانه میشود و خرابی آن هم منجر به صدا در کولر گازی میشود.

اگر شبکه های اواپراتور (شبکه جلو و عقب) کیپ شود، مسیر رفت و آمد هوا مسدود میشود و باعث صدا در کولرگازی شما میشود.

توجه: زمانیکه پنل، فیلتر و فن را تمیز مینمایید ابتدا توجه داشته باشید که فن بلوور به شدت شکننده است و همچنین اگر درب پنل را به خوبی نبسته باشید باعث صدا در کولرگازی شما میشود.

علت آب دادن کولرگازی

معمولا کولرگازی ها دو زمانه هستند، یعنی سرمایش و گرمایش را با هم دارند. همانطور که تابستان از قسمت فاضلاب پنل آب خارج میشود، در زمستان هم از قسمت کندانسور شاهد آبریزی خواهید بود که کاملا طبیعی است.

اما چرا آب از قسمت پنل به بیرون پرتاب میشود؟

این مشکل فقط مربوط به مسدود شدن شیلنگ فاضلاب است. که باید پنل باز شود و شیلنگ فاضلاب را تمیز نمایید.

چرا کولرگازی رو موتور نمیرود یا روشن نمیشود؟

این مشکل مربوط به موارد زیر است:

  • رله اورلود خراب است.
  • خازن موتور خراب است.
  • به دلیل آمپر کشیدن بالا، سیم کشی ها به مشکل برخورده است.
  • برد الکترونیکی ایراد دارد.
  • کمپرسور سوخته است.
  • شبکه های کندانسور کیپ کرده است.
  • مدار گاز کیپ کرده است.

مشکلات کاربران در استفاده از کولرهای گازی

رفع این مشکلات نیاز به یک تخصص فنی دارد و بهتر است برای عیب یابی و تعمیر کولرگازی خود از یک مرجع تخصصی تعمیرات معتبر به مانند آی پی امداد کمک بگیرید.

علت خنک نکردن کولرگازی

دلیل شایع خنک نکردن کولرگازی مربوط به نشتی گاز است. همچنین اگر گاز کم باشد با تزریق بیشتر گاز مشکل حل خواهد شد. دلایل دیگر را در زیر مطالعه نمایید:

  • کیپ بودن کندانسور و اواپراتور و فیلتر داخلی آن باعث سرد نکردن کولرگازی میشود.
  • اگر کمپرسور در مدار قرار نگیرد هم کولرگازی خنک نمیکند.

چرا کندانسور کولرگازی لرزش دارد؟

اگر کندانسور یا همان پنل بیرونی کولرگازی شما تراز نباشد و یا پایه های آن محکم نباشد، باعث لرزش در آن قسمت میشود. توجه به این موضوع اهمیت دارد که کولرگازی در زمان استارت زدن کمپرسور یک صدایی ایجاد میکند که طبیعی است. اما حالا فرض کنید که پایه های کندانسور تراز نیست و یا مشکلی دارد، در زمان استارت کمپرسور با صدای بیشتری مواجه خواهید شد و لازم تا پایه ها را بررسی نمایید.

علت گرم نکردن کولرگازی در زمستان چیست؟

زمانیکه گاز از طرف شیربرقی چهار طرفه برگشت میخورد باعث باد گرم در فصل زمستان برای شمای مصرف کننده میشود. اما اگر باد گرم نمیزند، مشکل مربوط به خرابی در شیر چهار طرفه (شیر اکسپنشن) است و همچنین مهم است تا نیاز به شارژ گاز هم بررسی شود.

دلیل یخ زدن لوله های رفت و برگشت کمپرسور کولرگازی

این مشکل فقط مربوط به گاز است. لازم است بررسی نمایید که کولرگازی شما نشتی یا کمبود گاز نداشته باشد. برای بررسی این موضوع هم با استفاده از گیج از میزان درصد گاز مطلع شوید و با استفاده از کپسول گاز، شارژ را انجام دهید.

علت زود اتومات کردن کولرگازی چیست؟

این مشکل مربوط به خرابی سنسور پایپ (سنسور تشخیص دما) یا برد الکترونیکی است. همچنین به دلیل اشتباه انسانی برای تنظیم دمای کولرگازی این اتفاق می افتد. بهترین دما برای کولرگازی در تابستان 18 الی 20 و در زمستان 33 (آخرین درجه) است.

چرا کولرگازی بوی بدی میدهد؟

علت بوی بد در کولرگازی مربوط به گرفتگی در شبکه های اواپراتور، فیلتر، کندانسور و شبکه های آن، شیلنگ فاضلاب (درین) است.

چند نکته مهم از زبان تعمیرکار برای جلوگیری از خرابی کولرگازی

  • هنگام سرویس کولرگازی لازم است تا گاز را به کمپرسور برگشت دهید و اواپراتور باز شود و با کارواش شسته شود.
  • در فصل تابستان هر دو هفته یکبار فیلترهای اواپراتور، شبکه جلوی اواپراتور، پروانه و شبکه بلوور، شبکه کندانسور را تمیز نمایید.
  • میتوانید با شیلنگ آب شبکه های کندانسور و فیلترها را تمیز نمایید، اما برای تمیز کردن بلوور از آبپاش به آرامی استفاده نمایید چون بسیار شکننده است.
  • در فضایی که کندانسور را نصب میکنید، دقت نمایید تا اطراف آن باز باشد تا مسیر رفت و آمد باد و هوا مسدود نباشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133535

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر