رپورتاژ

با قطعات داخل کمپرسور کولر گازی آشنا شوید

رپورتاژ

با قطعات داخل کمپرسور کولر گازی آشنا شوید

محصولات خانگی و سایر از قطعات مختلفی تشکیل شده اند. این قطعات هر یک انجام وظیفه ی مهمی را بر عهده دارند. از طرف دیگر همه ی این قطعات دست در دست هم نیاز فرد را به طور عالی برطرف می کنند. با توجه به چنین ویژگی های مثبت سازنده ها سعی می کنند تا قطعات داخلی را به بهترین نحو ممکن طراحی کنند.

داخل دستگاه در طول عمر، کیفیت، کارایی و… تاثیرات زیادی را ایجاد می کند. کاربر به هنگام خرید طراحی داخلی محصول را به طور کامل نقد و بررسی می کند. زیرا جزو اصلی ترین طراحی در ساخت یک محصول به حساب می آید. امروز در هر خانه و محیط کاری، دفترها، شرکت و… یک کولر گازی مشاهده می شود. زیرا این دستگاه در خنک و گرم کردن محیط بسیار فوق‌العاده عمل می کند.

به طور طبیعی انسان به دنبال اصلی و عالی ترین نوع کولرها در بازار است. همچنین گاهی اوقات این محصول امکان خطا و مشکل می شود. پس فرد باید با تمام قطعات داخلی و نحوه ی کارایی آن ها آشنایی کامل پیدا کند. زیرا در این صورت به راحتی مشکلات تشخیص داده شده و زود برطرف می شود. برای آشنایی تمام قطعات داخلی کولر گازی تا آخر این بحث ما را همراهی کنید.

آشنایی با قطعات داخلی کولر گازی ها :

محصولاتی که ابعاد کوچکی دارند از طراحی ریز و تنها از چند قطعه ساخته شده اند. اما دستگاه های بزرگ از قطعات زیاد و ریز و کوچکی طراحی شده اند. این قطعات با انجام دادن کاری کیفیت محصول را چند برابر بالاتر می برند. محصولی چون کولر گازی از قطعات بسیار حساس و مهمی ساخته شده است. اما یکی از مهم ترین قطعه ی آن که کار اصلی را انجام می دهد کمپرسور می باشد. از اصلی ترین وظیفه ی کمپرسور این است که گاز را متراکم می کند. برای متراکم کردن گاز، ابتدا گاز را از اپراتور دستگاه مکش می کند. بعد از مکش کردن آن را به قسمت کندانسور دستگاه هدایت می کند. در این میان یک اختلاف فشاری به وجود می آید که گاز را از قسمت های مختلف می فرستد. اما با هدایت کردن اختلاف فشار ممکن در بعضی قسمت ها قوی باشد در برخی دیگر ضعیف. بخش رانش فشار را افزایش داده و قسمت مکش از قدرت آن کم می کند. با توجه به چنین عملیات مهمی سازنده ها کمپرسور را قلب تپنده نام گذاری کرده اند.

انواع کمپرسورها و نحوه ی عملکرد آن ها :

به طور کلی سه نوع کمپرسور وجود دارد. این کمپرسورها شامل روتاری، پیستونی و اسکرال می باشند. هر یک از آن ها عملکرد و جنس متفاوتی از یک دیگر دارند.

کمپرسور روتاری : ابتدا باید حتما موتور بعد از اتصال برق الکتریکی کمپرسور شروع به فعالیت کند. این کمپرسور یک حالت فوق‌العاده را ایجاد کرده که گاز در مسیر برگشت بعد از انجام عمل سرما سازی مکیده خواهد شد. پس از این مرحله گاز با کیفیت عالی و قدرت منحصر به فردی وارد راه رفت می شود. با تکرار شدن چند باره ی این عمل باد خنک و سرد از کولر گازی خارج می شود. کمپرسور روتاری دارای تیغه هایی بوده که تمامی این کارها را انجام می دهد. لازم به ذکر است این تیغه ها تنها در کمپرسور روتاری طراحی شده است.

کمپرسور پیستونی : یکی دیگر از انواع کمپرسورها که بسیار محبوبیت دارد کمپرسور پیستونی می باشد. این نوع باید برای انجام وظیفه ی خود از پیستون کمک بگیرد. این کمپرسور داخل یک سیلندر طراحی شده و حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهد. با انجام دادن این عمل گاز مبرد را با فشار بالایی وارد دستگاه می کند. کمپرسور روتاری و پیستونی دارای عملیات شبیهی هستند اما پیستونی قطعات بیشتری دارد. باید گفت این نوع کمپرسور یعنی پیستونی قابلیت تعمیر را دارند که طول عمر کولر را افزایش می دهد.

کمپرسور اسکرال : سومین نوع کمپرسورها اسکرال بوده که نسبت بو دو نوع بالا دوام و عمر بیشتری دارد. این نوع قطعات متحرک کمتری داشته و مقاومت بی نظیر همراه با قدرت منحصر به فردی دارد. این نکات دلیل اصلی افزایش طول عمر آن به حساب می آید. کمپرسور اسکرال نسبت به دو نوع دیگر طرفداران بیشتری دارد. زیرا در هنگام کار انرژی بسیار کمی مصرف کرده و سر و صدای ناچیزی دارد. سازنده ی مربوطه این کمپرسور را از دو قطعه ی روبرو به شکل حلزون ساخته که حرکت آن ها خلاف یکدیگر است. یعنی یکی از این قطعه ها حرکت دارد اما دیگری در جای خود ثابت است. قدرت و فشار گاز این کمپرسور قابل توجه است.

دسته بندی کمپرسورها :

طراحان کمپرسورها را به دو دسته ی الکتریکی و مکانیکی تقسیم کرده اند. قسمت الکتریکی آن دارای سیم پیچی بوده که قدرت کمپرسور را بالا برده و کیفیت کاری خروجی کولر را قدرتمند می کند. بخش مکانیکی آن خود به دو نوع سرسیلندر و شاتون تقسیم شده است. قسمت سرسیلندر آن یک قطعه ای از جنس آلومینیومی ساخته شده و در بالاترین نقطه قرار داده شده است. گرمای به وجود آمده از طریق سوپاپ را به رادیاتور منتقل می کند. بخش شاتون از نوع میله ای بوده که بین پیستون و میل لنگ ارتباط برقرار می کند. این ارتباط کیفیت و قدرت کار کولر را افزایش می دهد.

تقسیم بندی قطعات الکتریکی و مکانیکی :

اجزای الکتریکی آن شامل : سنسورها، برد الکتریکی، خازن و الکترو موتور می باشد. اما بخش های مکانیکی عبارتند از : کندانسور، فیلتر هوا، لوله های کولر گازی، سینی و لوله تخلیه است. هر یک از این اجزا کار و وظیفه ای به خصوص دارند که به بهترین شکل انجام می دهند. با توضیحات داده شده ما شما را با اجزا و کارایی کمپرسورها آشنا کردیم. اکر فرد قطعات مختلف محصول مورد نظر را بداند در این خالت مار انتخاب بسیار راحت تر است. از طرف دیگر هنگام خرابی و بروز مشکل می تواند سریعا آن را برطرف کند. همچنین طرز استفاده ی صحیح از محصول را خواهد دانست و طول عمر دستگاه را افزایش می دهد. کولر گازی ها شامل محصولات مصرفی و بسیار مهم در زندگی روزمره می باشد. با نگاهی به این مقاله با تمام خصوصیات کمپرسور کولر گازی ها آشنا خواهید شد.

دو سایت مرجع خرید کولر گازی در ایران

https://banehentekhab.com/

https://topfroosh.com/product/air-treatment

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22282

ارسال نظر