رپورتاژ

معرفی مهدی ‌شهر: نگین تاریخ و گردشگری سمنان

معرفی مهدی ‌شهر: نگین تاریخ و گردشگری سمنان

معرفی مهدی ‌شهر: نگین تاریخ و گردشگری سمنان

سمنان، یکی از استان‌های ایران است که ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده است. یکی از شهرهای سمنان که جاذبه‌های فراوانی داشته و به‌هیچ‌عنوان نباید بازدید از آن را از دست بدهید، مهدی‌شهر است. این قابلیت وجود دارد که با رزرو هتل سمنان نه‌تنها از مهدی‌شهر، بلکه از سایر شهرستان‌های این استان و مکان‌های گردشگری آن‌ها بازدید به‌عمل آورید. در ادامه، به معرفی بیشتر مهدی‌شهر خواهیم پرداخت تا اگر قصد سفر به آن را داشتید، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

 

تاریخچه مهدی‌شهر

مهدی‌شهر یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان سمنان به‌شمار می‌رود. این شهر ابتدا سنگسر نام داشت اما در سال ۵۸، به مهدی‌شهر تغییر نام پیدا کرد. طبق بررسی‌هایی که تاریخ‌دانان انجام داده‌اند، قدمت مهدی‌شهر به قبل از اسلام و حتی به دوره پیشدادیان بازمی‌گردد؛ پیشدادیان نخستین سلسله پادشاهی است که در کتاب‌های اوستا و شاهنامه از آن یاد شده است. جالب است بدانید که در ادبیات باستانی ایران بارها به سنگسر تحت عنوان سکسر یا سکسار اشاره شده و در داستان‌های اساطیری ایرانی نیز نقش زیادی را ایفا کرده است.

اصلی‌ترین قومی که در مهدی‌شهر می‌زیسته‌اند و ساکنین فعلی مهدی‌شهر نیز از نوادگان آن‌ها به‌حساب می‌آیند، کوچ‌نشینان ایل سنگسر بوده‌اند. باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی مهدی‌شهر (قرارگیری در دامنه رشته‌کوه البرز)، این منطقه را می‌توان یکی از بهترین مناطق برای ییلاق و قشلاق دائمی دانست. طبق بررسی‌هایی که انجام شده‌ است، دامنه حرکتی کوچ‌نشینان سنگسر چیزی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده که بخش‌هایی از استان‌های سمنان، تهران و مازندران را پوشش می‌داده است. امروزه نیز بعضی از سنگسری‌ها به‌شیوه کوچ‌نشینی زندگی می‌کنند اما تعداد آن‌ها بسیار کم بوده و با گذشت زمان کم‌تر نیز می‌شود. اگر شما نیز قصد بازدید از این شهر بی‌نظیر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در اولین فرصت نسبت به خرید بلیط قطار اقدام کرده و سفر خود را آغاز کنید.

جاذبه‌های گردشگری مهدی‌شهر

باتوجه‌به تاریخ و تمدن طولانی مهدی‌شهر، طبیعی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز در این شهر قرار داشته باشند. مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهدی‌شهر را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

عمارت و شکارگاه ملاده

ملاده یکی از روستاهای مهدی‌شهر است که حدود ۶۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان فاصله دارد. این روستا ارتفاع زیادی داشته و به‌همین‌واسطه از آب‌وهوای معتدل و خوبی برخوردار است. همچنین به‌دلیل بارش‌های فراوان، پوشش گیاهی گسترده‌ای داشته و بازدید از آن به افراد علاقه‌مند به طبیعت نیز پیشنهاد می‌شود. در میان تمام جاذبه‌هایی که در این روستا قرار گرفته‌اند، دو بنای تاریخی وجود دارد که به‌عنوان عمارت و شکارگاه ملاده شناخته می‌شوند. این دو بنا حدود ۴۰ متر با یکدیگر فاصله دارند و معماری و گچ‌بری‌هایی که روی آن‌ها انجام شده‌اند، نشان از ذوق و هنر اهالی این روستا دارند. جالب است بدانید که این دو عمارت، نمادی اصیل از معماری ایرانی نیز به‌حساب می‌آیند.

مهدی شهر

محله پرور

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهدی‌شهر که با خرید بلیط قطار و سفر به استان سمنان می‌توانید از آن بازدید کنید، محله پرور است. محله پرور حدود ۴۰ کیلومتر با مرکز مهدی‌شهر فاصله داشته و در مجاورت جنگل‌های اورس قرار گرفته است. مراتع زیبا و سرسبز، گیاهان انبوه و متنوع و آب‌وهوای بی‌نظیر، از دلایلی هستند که سبب شده‌اند تا سالانه گردشگران زیادی به این محله سفر کنند.

محوطه باستانی خرند

اگر به باستان‌شناسی علاقه‌مند هستید، محوطه باستانی خرند یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این محوطه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد سکونتگاهی برای اقوام مختلف به‌حساب می‌آمده و آثار تاریخی فراوانی نیز تاکنون از حوالی آن به‌دست آمده‌اند. شما نیز می‌توانید با رزرو هتل سمنان، نه‌تنها از محوطه باستانی خرند، بلکه از سایر جاذبه‌های تاریخی این استان دیدن کنید.

کافر قلعه

یکی دیگر از آثار تاریخی مهدی‌شهر، کافر قلعه است. تاریخ ساخت این قلعه به قبل از اسلام بازمی‌گردد و احتمال می‌رود که دلیل نام‌گذاری آن نیز همین امر باشد. آخرین کاربرد این قلعه، در زمان اسماعیلیان بوده است که از آن به‌عنوان یک پناهگاه استفاده می‌کرده‌اند.

مهدی شهر

سایر جاذبه‌های دیدنی مهدی‌شهر

جاذبه‌های دیدنی مهدی‌شهر به این موارد خلاصه نمی‌شوند و مکان‌های دیگری از‌جمله پارک آبشار، چشمه گل رودبار، قلعه شیخ چشمه‌سر و ... نیز وجود دارند که قطعا بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به مهدی‌شهر را دارید، در اولین فرصت نسبت به تهیه بلیط قطار اقدام کرده و سفر خود را برنامه‌ریزی کنید.

بهترین روش برای سفر به مهدی‌شهر

امروزه باتوجه‌به پیشرفت سیستم‌های حمل‌ونقل، روش‌های متعددی نیز برای سفر به مهدی‌شهر وجود دارند؛ بااین‌حال، پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید تا سفری آسوده و راحت را تجربه کنید، سفر به‌وسیله قطار را پیش بگیرید. قطارها معمولا خدمات و امکانات سطح بالایی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند؛ به‌نحوی‌که، شرایط رفاهی بعضی از آن‌ها با هتل ‌ها مورد مقایسه قرار می‌گیرند؛ علاوه‌براین، قیمت بلیط قطار نسبت به هزینه‌ای که سایر روش‌های حمل‌ونقل در پی دارند، بسیار ارزان‌تر بوده و گزینه‌ای مناسب برای داشتن سفری اقتصادی به‌حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما نیز می‌خواهید از چنین مزایایی بهره‌مند شوید، در اولین فرصت نسبت به تهیه بلیط قطار مهدی‌شهر اقدام کنید.

تهیه بلیط و رزرو هتل به‌وسیله فلای تودی

امروزه بسیاری از کارها از‌طریق اینترنت انجام می‌شوند. در مورد صنعت گردشگری نیز به‌همین‌صورت بوده و این قابلیت وجود دارد که کارهایی مانند خرید بلیط قطار و هواپیما، رزرو هتل، تهیه بیمه مسافرتی و ... را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از‌طریق اینترنت به‌انجام برسانید. وب‌سایت‌های زیادی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند اما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد دارید تا تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید، ملزومات سفرتان را حتما از‌طریق فلای تودی تهیه کنید.

فلای تودی یکی از بهترین آژانس‌های مسافرتی آنلاین کشور است که تمامی خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه داده و برای دریافت خدمات هیچ نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد؛ علاوه‌براین، قیمت‌هایی که برای این خدمات در نظر گرفته شده‌اند بسیار نازل بوده و این امکان وجود دارد که گردشگران بتوانند به‌راحتی سفری اقتصادی را برای خود برنامه‌ریزی کنند؛ از قیمت بلیط قطار گرفته تا قیمت رزرو هتل سمنان، همگی در بهینه‌ترین حالت ممکن در نظر گرفته شده‌اند.

.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 132266

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر