رپورتاژ

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

به طور کلی ورق های گالوانیزه به علت داشتن ویژگی های منحصر به فرد، کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهند. حال برای استفاده از این فلزات در مصارف مختلف، ابعاد و وزن محصولات اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا باید با کمترین اتلاف برای خریداران همراه باشد. ورق های گالوانیزه در طول های ۶ متری نیز از محبوبیت زیادی در بین سایر طول ها برخوردار می باشند. با این وجود می توان گفت محاسبه وزن ورق گالوانیزه ۶ متری اهمیت بسیاری دارد و البته نیاز به انجام عملیات چندان خاصی ندارد.

با این وجود بهتر است گفت نرخ محصولات گالوانیزه مانند سایر ورق های فولادی بر حسب کیلوگرم اعلام می گردد. در وب سایت های مختلف نیز مانند آهن اینفو هزینه ورق گالوانیزه با هر محدوده ابعادی بر اساس هر متر مربع اعلام شده و پس از آن بر اساس وزن و سایر ابعاد، هزینه نهایی محاسبه می شود. جهت محاسبه وزن ورق های گالوانیزه با طول ۶ متری نیز می توانید هم از جدول وزن این محصول و هم از فرمول محاسبه وزن کمک بگیرید. این فرمول به شرح زیر است:

وزن ورق گالوانیزه = طول ۶ (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * ۷.۸۵

لازم به ذکر است اعدادی که به صورت ثابت در این فرمول آورده شده اند نشان دهنده طول ورق گالوانیزه و چگالی فلز پایه محصول یعنی آهن می باشند. طول 6 متری ورق گالوانیزه با توجه به نیاز خریداران متغیر است، اما عدد 85/7 نسبت وزن به حجم آهن و در واقع چگالی آن است که در محاسبه وزن باید در نظر گرفته شود. برای استفاده از این فرمول نیز می توان با یک مثال ساده می توان گفت اگر یک ورق گالوانیزه با طول 6 متر، عرض 1 متر و ضخامت 5/0 میلی متر داشته باشیم، وزنی در حدود 55/23 کیلوگرم خواهد داشت.

برای استفاده از جدول وزن فولاد گالوانیزه نیز باید پارامترهای طول، عرض و ضخامت را داشته باشید تا با پیدا کردن این ابعاد در جداول، وزن ورق گالوانیزه را با طول های مختلف به دست آورید. نمونه ای از این جداول برای ورق گالوانیزه 6 متری نیز در ادامه آورده شده است:

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

کاربرد ورق گالوانیزه

شیت های گالوانیزه در بازه ضخامتی 3/0 تا 3 میلی متر، عرض های 1000 و 1250 میلی متر و طول های متغیر، کاربردهای بسیاری را در صنایع به خود اختصاص می دهد. از اصلی ترین کاربرد این فلزات به سبب سازگاری با انواع شرایط جوی و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، می توان به ساخت شیت های رنگی و شیروانی اشاره کرد که پوشش سقف های شیروانی مورد استفاده قرار بگیرند.

از دیگر مصارف فولاد گالوانیزه نیز می توان به ساخت قطعات داخلی و بدنه اتومبیل ها، تجهیزات داخلی و بدنه لوازم خانگی، ساخت بدنه لوازم برقی، تجهیزات صنعت برق و الکترونیک مانند صفحات برد الکتریکی، سیم ها و کابل های مختلف و ... اشاره داشت. کابینت سازی نیز یکی دیگر از مصارف ورق های گالوانیزه است. این موضوع به علت مقاومت داشتن این فلزات در برابر زنگ زدگی، خوردگی، رطوبت و اکسیداسیون می باشد که سبب شده تا در محیط های مرطوب از آن ها استفاده شود.

همچنین ممکن است در مواقعی بدنه کانال های کولر و تهویه، لوله های بخاری و وسایل گرمایشی و سرمایشی دیده باشید که از ورق های رنگی یا گالوانیزه ساده ساخته شده اند. این موضوع کاملاً با استفاده از شناخت سطح ورق گالوانیزه قابل تشخیص است؛ زیرا این فلزات بر سطح خود دارای طرح هایی به نام اسپانگل یا گل گالوانیزه هستند که پس از سرد شدن پوشش روی بر سطح آن ها به وجود می آیند. در نهایت کاربردهای فولاد گالوانیزه در موارد زیر خلاصه می شود:

  • ساندویچ پانل ساختمان ها، لوله و پروفیل و ... در ساختمان سازی
  • ساخت سیم ها، سینی ها و تجهیزات برق و الکترونیک
  • تولید ورق های رنگی و شیروانی
  • بدنه لوازم گرمایشی و سرمایشی، لوله بخاری، بدنه پکیج و ...
  • وسایل برقی، بدنه رایانه ها و ...
  • تجهیزاتی داخلی لوازم خانگی و بدنه یخچال، لباسشویی، فریزر و ...

قیمت هر متر ورق گالوانیزه با چه عواملی دخیل است؟

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

به طور کلی قیمت محصولات فولادی بسته به عوامل مختلفی تعیین می شود؛ زیرا صنعت فولاد یکی از اصلی ترین و مؤثر ترین صنایع در رونق اقتصاد کشور و صادرات آن می باشد. قیمت هر متر ورق گالوانیزه نیز مانند سایر فلزات به نرخ مواد اولیه آن که می توانند ورق های سیاه و سرد باشند، نرخ شمش فولادی وارداتی و صادراتی، کارخانه تولید کننده، استاندارد های مورد استفاده، کیفیت سطح، نوع اسپانگل ها، طیف رنگی، ضخامت، ابعاد و وزن بستگی دارد. تمامی این عوامل به همراه نوسانات آن ها در نرخ فولاد گالوانیزه دخیل هستند.

از سوی دیگر می توان گفت میزان عرضه و تقاضا فولاد گالوانیزه در بورس نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ این محصول می باشد. در واقع هر چه میزان تقاضا برای این فلز در بورس کالا یا بازار آزاد بیشتر باشد، طبیعتاً فروشندگان این محصول را با قیمت بالاتری عرضه می کنند، اما اگر میزان تقاضا کاهش یابد یا به حد نساب نرسد، بدیهی است که تولید کنندگان محصولات خود را با قیمت پایین تری عرضه می نمایند. با این وجود برخی از ضخامت ها، به طور کلی با قیمت بالاتری همراه است که از جمله آن ها می توان به ضخامت 5/0، 6/0 و 7/0 اشاره کرد که در صنعت خودروسازی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرآیند فرمینگ ورق گالوانیزه

وزن ورق گالوانیزه 6 متری

همان طور که ذکر شد، اصلی ترین کاربرد فولاد گالوانیزه در ساخت محصولات شیروانی می باشد. این فلزات طرح های مختلفی داشته و هر طرح توسط دستگاه مخصوص فرمینگ خود بر روی فولاد اعمال می گردد. در واقع ابتدا ورق های گالوانیزه توسط مراحل آماده سازی و غوطه وری گرم تولید شده و سپس از دستگاه رول فرمینگ عبور داده می شوند تا طرح ورق شیروانی مورد نظر بر روی آن اعمال شود. این محصولات دارای طیف رنگی متنوع، ضخامت ها و ابعاد مختلف می باشد.

از رایج ترین طرح های ورق شیروانی می توان به فرم ذوزنقه ای، سفالی پالرمو، پرچین، جنوا یا ژنوا، دامپا یا لمبه، کرکره سینوسی و فرمینگ شادولاین اشاره داشت. به طور مثال ورق های سفالی از طریق دستگاه پرس بریک تولید می شوند، اما فرمینگ ذوزنقه با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، طرح های مربعی شکل در عرض آن ایجاد می شود.

طرح سینوسی کرکره ای نیز همان طور که از نام آن پیداست، شبیه به کرکره بوده و به علت داشتن فرم های دایره ای، به آن سینوسی نیز گفته می شود. این محصول از پرکاربردترین فرمینگ های گالوانیزه به شمار می آید. فرمینگ دامپا نیز با داشتن یکی از ظریف ترین طرح ها در زیر سقف های شیروانی، زیره داخلی سقف ها، دیوارها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نیز می توان به فرم شادولاین اشاره کرد که یکی از زیباترین فرمینگ ها شناخته شده و طرح آن از دو طرف به صورت سایه و خط دیده می شود.

در نهایت باید گفت برای خرید محصولات گالوانیزه و شیروانی، به راحتی می توانید متناسب با منطقه آب و هوایی مد نظر، ضخامت، رنگ و فرم این محصولات را مطابق با سلیقه خود انتخاب کرده و به راحتی نیز نصب نمایید. 

منبع: نورنیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123069

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر