رپورتاژ

انواع ورق رنگی کدامند و چه کاربردی دارند؟

ورق رنگی، به نوعی یک ورق گالوانیزه است که سطح آن از انواع رنگ ها پوشیده شده و طرح های مختلفی بر روی آن، نقش بسته می شود. لذا، وجود رنگ بر سطح آن سبب می شود تا استحکام و ماندگاری آن بیشتر از ورق گالوانیزه باشد و قیمت ورق رنگی به این عوامل بستگی دارد. این محصول، انواع مختلفی دارد که شامل: ورق رنگی کرکره ای یا سینوسی، ورق رنگی ذوزنقه ای، شادولاین، سفالی و... می باشند. این نوع از ورق دارای کاربرد زیادی در صنعت های مختلف می باشد که اصلی ترین آن ها شامل: صنعت ساختمانی برای ساخت سقف های ساختمانی، در صنعت لوازم خانگی برای تولید یخچال و اجاق گاز و...، در ساخت ماشین های سنگین و... هستند. برای آشنایی بیشتر با ورق رنگی و انواع آن، بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق رنگی چیست و چگونه تولید می شود؟

ورق گالوانیزه رنگی چینی؛ جنس آهن فولاد ضخامت (0/16 0/18) میلیمتر - آراد  برندینگ

بیان کردیم که ورق رنگی به نوعی همان ورق گالوانیزه است که بر روی سطح آن لایه ای از رنگ قرار گرفته است. وجود لایه ای از رنگ سبب شده تا مقاومت آن در برابر رطوبت، در برابر حرارت و موارد این چنینی، کم گردد. به طور کلی، این ورق می تواند در ۱۵ رنگ و طرح مختلف تولید شده و روانه بازار شود. ضخامت هر یک از انواع ورق های رنگی بین 0.18 میلی متر تا 0.7 میلی متر می باشند. انواع ورق های رنگی کاربردهای گسترده ای در صنعت های مختلف دارند؛ اما، اغلب از آن ها در ساخت شیروانی ها، در پوشش دهی سقف ها و... استفاده می کنند. ساخت ورق رنگی همانند تولید ورق سیاه، دارای مراحلی است که در مرحله اول، ورق های گالوانیزه از هر گونه آلودگی، گرد و غبار، چربی ها و... پاک می شوند. مرحله پاکسازی سطح ورق، اهمیت بسیار زیادی دارد به طوری که اگر آلودگی ها و چربی ها به خوبی از سطح ورق ها پاک نگردند، مراحل بعدی دچار اختلال می شوند.

در مرحله بعدی نوبت به برس کاری می رسد که در این بخش همواره از غلتک های بزرگ و مخصوصی استفاده می کنند. در واقع، با کمک این غلتک ها سطح ورق گالوانیزه را کاملا صاف و یکنواخت کرده و آن را آماده رنگ آمیزی کردن، می نمایند. پیش از آغاز فرایند رنگ آمیزی، سطح ورق ها را با آب و سایر مواد بهداشتی، به طور کامل شست و شو می دهند و پس از آن با کمک، هوادهی آن ها را خشک می کنند. پس از انجام تمامی مراحل، نوبت به بخش نهایی یعنی رنگ آمیزی سطح ورق ها فرا می رسد. در مرحله نهایی، ابتدا یک نوع رنگ پایه پرایمر یا اصلی را بر روی سطح بالایی و پایینی ورق ها ریخته و این کار با دقت هر چه تمام تر انجام می شود. پس از آن، ورق ها را در کوره قرار می دهند تا رنگ پایه پخته شود که مدت زمان باقی ماندن در کوره، بستگی به درجه کوره ها دارد. پس از اتمام زمان معین، ورق ها را از کوره خارج کرده دو نوبت به رنگ آمیزی نهایی فرا می رسد. به یاد داشته باشید جنس رنگ نهایی همواره یکی از موارد زیر می باشند:

  • اپوکسی
  • پلی وینیل کلراید
  • پلی اورتان

رنگ آمیزی نهایی، همواره با کمک غلتک های بزرگ و استوانه ای شکلی انجام می شوند و پس از به اتمام رسیدن این مرحله، ورق ها را مجددا در کوره قرار می دهند. با خارج کردن ورق های رنگی از کوره، مراحل ساخت آن ها به پایان رسیده و هر یک را در بازارهای داخلی و خارجی، عرضه می کنند.

مزایا و فواید استفاده از انواع ورق رنگی

ورق گالوانیزه رنگی چینی؛ جنس آهن فولاد ضخامت (0/16 0/18) میلیمتر - آراد  برندینگ

خرید ورق رنگی و استفاده از انواع آن، همانند سایر ورق ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد. اما، معایب این محصول بسیار اندک هستند که به همین خاطر به آن ها اشاره نمی کنیم. اما، مزیت های آن بی شمار هستند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • ورق های رنگی از نظر ظاهری، زیبا بوده و در رنگ و طرح های مختلفی تولید می شوند.
  • ورق های رنگی از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه بوده و تعمیر و نگهداری آن ها نیز هزینه زیادی دربرنخواهند داشت.  
  • در مدت زمان کمی و بدون دردسر می توان انواع ورق های رنگی را نصب کرد.
  • هر یک از ورق های رنگی مقاومت بالایی داشته و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، دچار زنگ زدگی یا خوردگی نمی شوند.
  • رنگ سطح این ورق ها، به مرور زمان تغییر نکرده و ثابت باقی می ماند.
  • انواع ورق های رنگی در برابر عوامل طبیعی همچون: زلزله، سیل و... دچار هیچ مشکلی نمی شوند.  
  • این ورق ها، از نظر وزنی در دسته محصولات سبک قرار می گیرند که به همین خاطر، جا به جایی آن ها کار راحتی می باشد.  
  • ورق های رنگی به مرور زمان دچار شکستگی، ترک خوردگی و مواردی از این قبیل، نمی شوند.

آشنایی با انواع رنگ ‌ها و طرح های ورق رنگی

لازم به ذکر است تا بدانید که هر یک از انواع ورق های رنگی در اشکال و طرح های مختلفی به تولید می رسند که شامل: ورق رنگی کرکره ای یا شادولاین، طرح سفال، هلالی یا سینوسی، هشتی و شیروانی فرم داده هستند. اما، این ورق ها علاوه بر این که در طرجد های مختلفی ساخته می شوند، دارای رنگ های متنوعی نیز هستند. به طور کلی این ورق ها از نظر رنگ به 15 دسته تقسیم می شوند که تعدادی از آن ها شامل: قرمز، سفید، قهوه ای، قهوه ای سوخته، سبز، آبی، نقره ای، زرد، صورتی، بنفش، جگری، کرمی و... می باشند. ضخامت رنگی که بر روی سطح این ورق ها قرار می گیرد تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ میکرون و در قسمت پشتی آن تقریبا ۷ تا ۱۵ میکرون هستند. اما، ضخامت خود این ورق ها، حدودا بین 0.20 تا 0.70 میلی متر هستند و اگر بیشتر از آن باشد، برای تولید ورق رنگی، مناسب نخواهند بود. تعدادی از پر فروش ترین و محبوب ترین طرح های ورق رنگی، عبارتند از:  

ورق‌ رنگی کرکره ‌ای یا سینوسی

یکی  از پرفروش ترین نوع ورق رنگی، ورق کرکره ای یا سینوسی است که اغلب اوقات از این محصول برای تولید سقف های شیروانی و انتقال آب باران استفاده می کنند. خود این محصول، به دو دسته، ورق کرکره‌ ای ریز و ورق کرکره‌ ای درشت تقسیم می شود. هر یک از این دو دسته از نظر قیمتی، مقرون به صرفه بوده و جزء طرح های قدیمی موجود در بازار، به شمار می آیند. 

ورق‌ رنگی ذوزنقه‌ ای

نوع دیگری از ورق های رنگی، نوع ذوزنقه ای می باشد و همان طور که از نام آن مشخص است در سطح خود دارای اشکالی ذوزنقه ای، می باشد. در واقع، ورق رنگی ذوزنقه ‌ای در قسمت عرضی خود، دارای موج‌ های مربعی شکلی است. این ورق دارای وزن بسیار کمی بوده و به همین خاطر، قیمت نهایی آن نیز در مقایسه با سایر ورق های رنگی، کمتر می باشد. این محصول کاربرد گسترده ای در ساخت حصارهای دور زمین ها و باغ ها، در سقف های شیروانی و... دارد.  استفاده قرار گیرد.

ورق رنگی شادولاین

یکی دیگر از پرطرفدارترین نوع ورق های رنگی، ورق رنگی با طرح شادولاین  است که جزء ورق هایی بسیار زیبا و شیک به شمار می آید. مقاومت این محصول، در مقایسه با سایرین، بیشتر بوده و با گذشت زمان و در شرایط آب و هوایی مختلف، دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نمی شود. از نظر قیمتی، این محصول جزء ورق های ارزان محسوب می شود که به همین خاطر می توان از آن به صورت گسترده، استفاده کرد. این نوع از ورق رنگی به خاطر دوام و مقاومت بالایی که دارد در صنایع سخت از آن استفاده می کنند که تعدادی از کاربردهای اصلی آن عبارتند از:

  • در ساخت دیوارهای سوله
  • در ساخت سقف های شیروانی

کاربرد انواع ورق های رنگی

ورق های رنگی به خاطر تنوع بالایی که در رنگ و طرح دارند، کاربرد گسترده ای نیز دارند. در واقع، در هر یک از صنایع، استفاده از این ورق ها به راحتی قابل رویت می باشد که تعدادی از مهم ترین کاربردهای ورق های رنگی، در صنایع مختلف شامل موارد زیر می باشند:

  • در صنایع فلزی برای ساخت کابینت، تولید انواع پارتیشن، تولید بدنه رایانه و ساخت تجهیزات اداری
  • در تولید انواع لوازم خانگی مثل: تولید بدنه یخچال فریزر، ساخت آبگرمکن، ساخت اجاق گاز، ساخت مایکروویو، ساخت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی
  • در صنایع حمل و نقل برای ساخت ماشین سنگین، برای ساخت اتاق اتومبیل و ساخت کانتینر
  • در صنعت ساخت و ساز برای ساخت انواع سقف های ساختمانی، نمای داخلی و خارجی سازه ها و برای ساخت سوله ها

 

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با ورق رنگی و انواع آن، آشنا کنیم. یان کردیم که این ورق در 15 رنگ و طرح مختلف تولید شده و روانه بازارهای داخلی و خارجی می گردد. لذا، این مسئله باعث شده تا قیمت روز هر یک از آن ها با دیگری متفاوت باشند. به همین خاطر شما عزیزانی که تصمیم به ورق رنگی دارید، برای تهیه و یا اطلاع از قیمت روز آن می توانید به سایت معتبری همچون فولادکو، مراجعه کنید. از طریق این سایت می توانید با پرداخت کمترین مبلغ، باکیفیت ترین و مرغوب ترین ورق های رنگی و سایر محصولات فولادی را خریداری نمایید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120730

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر