شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

اخذ مهریه بعد از طلاق مسئله ای حساس می باشد که برای افراد بسیاری قابل اهمیت و نگران کننده است و برای آن نگرانی دارند. مهریه حق طبیعی و هزینه ای است که در عقدنامه قید شده و مرد آن را به زن می پردازد.

به گفته وکیل تهران، پرداخت مهر بعد از طلاق توافقی نیز مسئله ای مهم است و شرایط گرفتن آن به روش های مختلف می باشد. مجله وکیل تو ( vakileto.net) در این مقاله قصد دارد به موضوع شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است؟ بپردازد و مطلب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است

طلاق توافقی چگونه انجام می شود؟

طلاق توافقی یا طلاق مصالحه ای نوعی از طلاق است که زوجین، هر دو با داشتن موافقت در این زمینه و به صورت مصالحت آمیز این کار را انجام می دهند. طبق گفته های وکیل طلاق در تهران اولین شرطی که می توان برای طلاق توافقی در نظر گرفت، موافقت خانم و آقا برای انجام این کار و داشتن توافق در زمینه هایی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزند و موارد دیگر می باشد. در این نوع طلاق طرفین درباره این موضوعات و موارد دیگر در زمینه حقوق مادی و معنوی با هم توافق می کنند. این موضوع باعث می شود از هزینه های بالای مربوط به دادگاه و فرایندهای قضایی بکاهد.

در صورتی که قصد دارید برای طلاق توافقی در دادگاه حاضر نشوید و زود تر و بهتر به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید، بهتر است از یک وکیل خبره و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید، به همین خاطر توصیه می شود به وکیل مراجعه کنید و با کمک از ایشان مسیر پرونده خود را سریع تر بگذرانید، همچنین داشتن وکیل با توجه به دانشی که در مسائل قضایی و ماده های قانون دارد، به شما در دانستن و برخورداری از تمامی حقوق تان کمک می کند.

مراحل طلاق توافقی

به صورت کلی طلاق توافقی با گذراعندن مراحلی انجام می گیرد. در ادامه مراحل مهم اقدام به طلاق توافقی را برای شما شرح خواهیم داد:

  1. انجام ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق
  2. گذراندن جلسات مشاوره و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق
  3. ثبت دادخواست طلاق به شکل توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  4. توافق و داشتن تفاهم زوجین در رابطه با مهریه، حضانت فرزند و ...
  5. در مرحله بعدی باید گواهی عدم بارداری برای خانم صادر شود و به دادگاه ارائه شود. همچنین لازم به ذکر است در صورتی که زن یائسه باشد، احتیاج به ارائه این گواهی نیست.
  6. بعد از ایجاد توافق بین مسائل طلاق در بین زوجین و گرفتن گواهی عدم برقراری سازش، زن و مرد باید در جلسات دادگاه شرکت کنند.
  7. بعد از صادر شدن رای طلاق از دادگاه، بایستی آن را از دادگاه تحویل گرفته و به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنید، در نهایت صیغه طلاق برای تان خوانده می شود.

دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی

مهریه از جمله حقوق قانونی بانوان است که پرداخت آن بر همسر واجب می باشد. در طلاق توافقی نیز تکلیف مهر زن باید مشخص شود. مهریه از مسائل قابل اهمیت در طلاق توافقی است که در دادگاه به آن رسیدگی می شود. در این نوع طلاق زوجین بر سر مهریه با مذاکره و گفت و گو، به توافق می رسند و تصمیم نهایی با رضایت طرفین انجام می شود. این تصمیم از نظر قاضی پرونده نیز قابل رضایت می باشد. در این خصوص در برخی موارد زن مهریه خود را تمام و کامل دریافت می کند و یا در مواردی، با رضایت خود نصف و یا تمام مهر را می بخشد.

قابل ذکر است دریافت مهریه در بحث کارهای انجام طلاق توافقی، در صورتی که مرد طلبکاری داشته باشد، خانم بر طلبکاران مرد برتری دارد. در صورتی که طرفین برای دریافت مهریه و شرایط پرداخت آن به توافق نرسند، دادن گواهی عدم سازش از طرف دادگاه انجام نمی شود و در نهایت طلاق توافقی نیز انجام نمی گیرد.

دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی

مزایای طلاق توافقی

  1. مصالحه بین زوجین: از جمله مزایای مهم طلاق توافقی برقرار بودن صلح و توافق بین زن و شوهر می باشد، چرا که همانطور که گفته شد زن و شوهر در این طلاق با هم بر سر تمام موضوعات توافق می کنند، در نتیجه تنش و مشکلی در مراحل طلاق و یا بعد از آن برای افراد پیش نخواهد آمد و یا کمتر خواهد بود.
  2. هزینه ها: به این خاطر که طلاق توافقی نسبتا مراحل کوتاه تری نسبت به روش های دیگر طلاق دارد، در نتیجه هزینه های آن کاهش می یابد.
  3. سرعت پرونده: با توجه به این که توافق بین زوجین برای موارد مختلفی مانند، مهریه، نفقه، حضانت فرزند و... برقرار شده است، سرعت پرونده آن ها نیز سریع تر طی می شود و زود تر به نتیجه دلخواه خود می رسند.
  4. کم شدن استرس فرزندان: با توجه به اینکه بحث و جدایی والدین موضوعی ناراحت کننده برای فرزندان است، در نتیجه باعث ایجاد استرس و مشکلات روحی برای آن ها می شود. در موارد زیادی این اتفاق در طلاق یک طرفه پیش می آید، اما با توجه به اینکه این نوع طلاق با سازش و صلح بین زوجین انجام می گیرد، آن ها سعی می کنند فرزند خود را برای رو به رویی با این موضوع آماده کنند، در نهایت تنش کمتری به فرزندان وارد می شود.

مزایای طلاق توافقی

کلام آخر

طلاق توافقی روشی معتبر و مناسب برای پایان زندگی مشترک می باشد. هر چند این روش معایبی داشته باشد اما می تواند با توافق و مصالحه طرفین انجام شود، در نهایت تاثیر بسزایی در کم شدن هزینه ها و صرفه جویی در زمان خواهد داشت. در طلاق توافقی نیز بحث مهریه قابل اهمیت می باشد و با توافق و سازش طرفین در این باره تصمیم گرفته می شود.

با مراجعه به وکیل نیز می توانید از حقوق خود در این موضوع مطلع شوید و با کمک وکیل مسیر پر پیچ و خم پرونده را سریع تر طی کنید. سعی داشتیم در این باره و موضوع شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است؟ مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و داشتن هر گونه پیشنهاد و یا انتقاد در این زمینه می توانید به سایت وکیل تو (vakileto.net) مراجعه کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 121285

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر