آیا مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟

از گذشته تاکنون در بسیاری از کشور های مسلمان سنت مهریه پا برجا بوده است، به این ترتیب که به هنگام عقد و قبول از دواج از طرف زن، مهریه ای برای او در نظر گرفته می شود. با توجه به صحبت های بهترین وکیل طلاق در تهران، مهریه برای زن قابل تملک است و حتی می تواند بعد از عقد آن را بستاند و پس از فوت زن به ورثه او می رسد. اما آیا مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟ چنانچه این مورد سوال شما هم هست و درباره آن مستاصل هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟

مهریه چیست؟

مهریه مالی است که در عقد نکاح آقا تعهد می کند که به خانم بپردازد و قابل تصاحب می باشد. با استناد به ماده 1082 قانونن مدنی، به موجب عقد، زوجه مالک مهر می شود و می تواند تصرف کامل آن را داشته باشد و هیچ چیز نمی تواند جلوگیر این حق باشد. مهریه ای که در عقد تعیین می شود بایستی مال باشد، قابلیت تصاحب را داشته باشد، همچنین معین و مشخص باشد و متعلق به شخص دیگری نبوده باشد. همانطور که گفته شد زن از هنگام انجام عقد، در هر موقع که بخواهد می تواند مهریه را از مرد طلب کند، قابل ذکر است مسائلی مانند خیانت زن یا داشتن رابطه نامشروع، باعث از بین رفتن حق مهریه زن نمی شود. برای کسب اطلاع بیشتر از مهریه و نحوه پرداخت آن می توانید مقاله بهترین وکیل مهریه در تهران را مطالعه کنید.

انواع مهریه

معین کردن مهریه در عقد دائم شرط واجب به عنوان صحت عقد نیست، بلکه اگر مهریه ای تعیین نشده باشد عقد صحیح می باشد و زوجین می توانند، بعد از انجام ازدواج نیز پیرامون مهریه توافق کنند. به این خاطر با توجه به اینکه مهریه در زمان عقد یا بعد از آن تعیین شده باشد، مهریه انواع مختلفی دارد، همچنین مهریه با توجه به پیمان نحوه پرداخت قابل تقسیم بندی است، در ادامه برخی از انواع مهریه را برای شما شرح داده ایم:

انواع مهریه بر ساس زمان تعیین آن:

  1. مهریه المسمی: این نوع مهریه، مالی است که در موقع انجام عقد با توفق زوجین، به زن تعلق می گیرد.
  2. مهر المثل : در صورتی که مقدار مهریه در عقد نامه بیان نشده باشد و زوجین هیچ توافقی در این پیرامون انجام نداده باشند و قبل از تعیین مهریه بین طرفیت نزدیکی صورت گرفته شده باشد، در این صورت کارشناس دادگاه با در نظر گرفتن موقیت فردی، خانوادگی، تحصیلی و ... زن، مهریه را با توجه به سایر نزدیکان زوجه، تعیین می کند.

انواع مهریه بر اساس تعهد نوع پرداخت آن:

مهریه عند المطالبه: در مهریه عندالمطالبه به منظور هنگام مطالبه می باشد و به این معنی است که زن در هر زمان که آن را طلب کند، مرد بایستی مهریه را بپردازد، در غیر این صورت زن می تواند با مراجعه به مراجع قانونی برای طلب آن اقدام کند. در صورتی که مرد توان مالی پرداخت مهر را به صورت یکجا نداشته باشد، می تواند با ثابت کردن اعسار خود به دادگاه، پرداخت مهریه را قسط بندی کرده و پرداخت کند.

مهریه عند الاستطاعه: این نوع مهریه یعنی هنگام توانایی، برای دریافت مهریه عندالاستطاعه بایستی، زن توانایی مرد برای پرداخت مهریه را در دادگاه ثابت کند و مرد هر زمان که توانایی مالی داشته باشد، موظف به پرداخت مهریه است. در صورتی که مرد استطاعت پرداخت آن را نداشته باشد، ملزم به پرداخت مهریه نیست.

انواع مهریه

آیا مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟

سوال بسیار مهمی که ممکن برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد این است که آیا مهریه بخشیده شده قابل بازگشت است؟ برای جواب به این سوال باید گفت که جواب مشخص بله یا خیر ندارد و به موارد مختلفی بستگی دارد، به این ترتیب که زن با توجه به شرایطی که مهریه را بخشیده است، چنانچه پشیمان شود می تواند مهریه را طلب کند. با توجه به این که پشیمانی بعد از بخشش مهریه به دفعات زیاد مطرح شده است، قوانین خاصی برای این مورد تعیین شده و زن می تواند در صورت پشیمانی مهریه را از همسر کنونی، یا همسر سابق خود بگیرد. در ادامه به مواردی که زن می تواند مهریه بخشیده شده را طلب کند اشاره می کنیم:

  1. اثبات ظاهری و غیر واقعی بودن اظهار زن برای طلب مهریه و دریافت مهریه در دادگاه
  2. هبه مهریه به صورت رایگان به آقا در جایی که مهر عین معین باشد.
  3. بخشش مهریه در طلاق خلع و مبارات و رجوع از بخشش مهریه در وقت عده زن

مراحل بخشش مهریه

برای انجام مراحل بخشیدن مهریه، با کمک گرفتن از سند عادی و یا رسمی احتیاجی به رعایت موارد خاصی نیست، تنها این شرط مهم است که بخشش آن بعد از انجام مراسم عقد صورت بگیرد.

زوجه قادر است مهریه را با امضا و اثر انگشت خود بر روی برگه به همسر خود ببخشد و او را از پرداخت مهریه محروم کند. علاوه بر آن می تواند به شکل رسمی با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، سند رسمی بخشش مهریه به همسر خود را تنظیم کند، برای این کار باید رضایت کامل داشته باشد و در سلامت کامل عقلی باشد.

قانون جدید مهریه 14 سکه

در سال 1401 طبق قانون جدید، سقف معینی برای مهریه تعیین شده است و در این بخشنامه در صورتی که در زمان عقد برای زن مهریه مشخص نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج موظف اند برای ثبت مهریه بالای 14 سکه درباره وضعیت مالی مرد اطلاعاتی را به دست بیاورند. در صورتی که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد، این مقدار را برای زن ثبت خواهند کرد، در صورتی که مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهریه تا 14 سکه در نظر گرفته می شود و وضع می شود.

قانون جدید مهریه 14 سکه

کلام آخر

مهریه حقی است که در هنگام انجام عقد و یا بعد از آن برای زن در نظر گفته می شود و برایش قابل تملک است. به دلایل مختلفی می توان آن را بخشید، اما تنها در برخی موارد می توان مهریه بخشیده شده را پس گرفت. سعی داشتیم مطالب جامع و کاملی را در پیرامون مهریه و مرجوع آن بعد از بذل مهریه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این مورد می توانید به سایت وکیل چی (vakilchi.com) مراجعه کنید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124180

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر