بیت کوین یا تتر؟ تتر بخریم یا بیت کوین و چرا؟!

بیت کوین یا تتر؟ تتر بخریم یا بیت کوین و چرا؟!

بیت کوین یا تتر یکی از مقایسه‌های پرمخاطب در دنیای ارزهای دیجیتال است. این دو ارز دیجیتال، جزو پرکاربردترین ارزها در دنیای کریپتو هستند که هر یک به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد توجه‌اند. در این مطلب از همتاپی قصد داریم به مقایسه بیت کوین یا تتر پرداخته و پس از آشنایی کلی با هر یک، تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کرده و به این سوال بپردازیم که تتر بخریم یا بیت کوین؟!

آشنایی با بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2008 میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد. این‌که ساتوشی که بود (اصلا یک فرد بود یا یک گروه) و اکنون حضور دارد یا نه، هنوز در هایه‌ای از ابهام است. با این حال، ارز دیجیتالی که معرفی کرد توانست دنیا را تکان دهد.

بر اساس آن‌چه که در وایت پیپر (White Paper) بیت کوین آمده، این ارز عبارت است از:

نسخه‌ای همتا به همتا از ارز الکترونیکی، که پرداخت‌های آنلاین ‌را بدون نیاز به طرف ثالث معتمد انجام می‌دهد. امضاهای الکترونیکی بخشی از این راه‌حل هستند.

این ارز دیجیتال معرفی شده و شروعی شد برای سیستم‌های مالی غیر متمرکز؛ در حال حاضر بیش از 10 هزار ارز دیجیتال در گردش هستند که بزرگ همه آن‌ها بیت کوین است!

آشنایی با تتر‍

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکاست که توسط شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) معرفی شده است. به همین دلیل از ثبات نسبی برخوردار است.

استیبل کوین (Stable Coin) نسل جدیدی از ارزهای دیجیتال است که قیمت آن به پشتوانه‌هایی مانند طلا، ارزهای فیات و کالاهای گران‌قیمتِ دنیای واقعی بستگی دارد. قیمت این ارزها، برخلاف ارزهای دیجیتال عادی به دلیل عرضه و تقاضا نوسان نمی‌کند.

قیمت تتر معادل 1 دلار آمریکاست؛ هرچند که ممکن است قیمت لحظه‌ای آن در بازار دقیقاً معادل 1 دلاری که شرکت عنوان کرده است نباشد.

تتر روی یک شبکه بلاک‌چین غیر متمرکز اجرا می‌شود، اما به معنای واقعی کلمه هم غیر متمرکز نیست! نکته این‌جاست که ماهیت متمرکز شرکت عرضه کننده تتر و استفاده از آن در بسیاری از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، باعث شده تا برخی مشکلات در خصوص این استیبل کوین متوجه کاربران باشد.

این استیبل کوین در حال حاضر پس از بیت کوین و اتریوم، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان در وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) است و مقایسه آن با بیت کوین می‌تواند پاسخ خوبی برای این سوال‌ها باشد که «بیت کوین یا تتر... تتر بخریم یا بیت کوین و چرا»؟!

مقایسه بیت کوین یا تتر

بیت کوین یا تتر؟ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟ قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر در مورد این دو شبکه و توکن‌های آن‌ها، بد نیست نگاهی کلی به آن‌ها داشته باشیم:

 

بیت کوین (Bitcoin)

تتر (Tether)

سال راه‌اندازی

2008 میلادی

2014 میلادی

توسعه دهنده

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

براک پیرس (Brock Pierce)، کریگ سلرز (Craig Sellars) و ریو کالینز (Reeve Collins)

توکن بومی

بیت کوین (BTC)

تتر (USDT)

ماهیت توکن

ارز دیجیتال

استیبل کوین – با پشتوانه دلار آمریکا

نحوه عرضه

غیر متمرکز؛ از طریق فرایند استخراج

متمرکز؛ توسط شرکت توسعه دهنده Tether Limited

سرعت تراکنش‌ها (TPS)

متوسط

بالا

سقف کوین

21 میلیون کوین

نا محدود

ارزش کل قفل شده (TVL)

حدود 327 میلیون دلار

حدود 194 میلیون دلار

ارزش بازار (Market Cap)

حدود 895 میلیارد دلار

حدود 91 میلیارد دلار

قیمت توکن بومی شبکه

حدود 45,000 دلار

حدود 1 دلار آمریکا

تتر یا بیت کوین؟ این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

مهم‌ترین فرق بیت کوین با تتر، در ماهیت توکن‌های آن‌هاست. بیت کوین یک ارز دیجیتال ضد تورمی است که ارزش آن می‌تواند تا جایی‌که امکان دارد افزایش پیدا کند، در حالی که قیمت تتر با دلار آمریکا اصطلاحاً پگ (Pegging) شده است. این پگ شدن باعث تثبیت نسبی قیمت تتر در بازار می‌شود.

از طرفی، بیت کوین توسط هیچ نهاد، سازمان یا شخص خاصی عرضه و نظارت نمی‌شود و از این رو دارای ماهیتی غیر متمرکز است. اما تتر، تنها توسط شرکت توسعه دهنده آن، تتر لیمیتد قابل عرضه است و همین امر باعث دو نگرانی در مورد آن می‌شود:

  • امکان مسدود شدن تتر و دیگر نگرانی‌های متمرکز بودن
  • امکان تورم و افت ارزش تتر به دلیل عرضه بیش از حد

در مورد امکان تورم و افت ارز تتر، این نکته و وجه تمایز بیت کوین را هم باید در نظر داشت که نه تنها سقف تعداد کوین‌های قابل استخراج بیت کوین محدود به 21 میلیون کوین است، بلکه امکان استخراج بیش از حد آن – بر اساس هاوینگ بیت کوین – نیز نمی‌تواند در هر 10 دقیقه بیشتر از رقم مشخصی باشد.

سرعت بالای تراکنش‌ها در تتر، یکی از برتری‌های اصلی آن نسبت به بیت کوین است. اگر برای انجام نقل و انتقالات ارزی بین بیت کوین یا تتر مانده‌اید، به سه دلیل تتر انتخاب بهتری برای شما خواهد بود:

  • سرعت بالای تراکنش‌ها
  • پشتیبانی توسط اغلب از شبکه‌ها
  • ثبات قیمتی (هم‌قیمت دلار آمریکا)

و اما بحث پایانی در بحث مقایسه بیت کوین یا تتر، امنیت این دو ارز دیجیتال است. از آن‌جا که استیبل کوین تتر توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، از امنیت قابل قبولی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال برخوردار است. البته، در مورد بیت کوین هم می‌توان گفت به دلیل ارزش بازار بالا و اکوسیستم غنی، باز هم امنیت بسیار بالاست.

تتر بخریم یا بیت کوین؛ بهترین گزینه سرمایه گذاری چیست؟

این‌که از بین بیت کوین یا تتر کدام‌یک برای خریدن مناسب هستند، ارتباط بسیار زیادی به هدف شما از خرید ارز دیجیتال مورد نظر دارد. ما اغلب یک ارز دیجیتال را برای مقاصد مختلف خریداری می‌کنیم:

  • نقل و انتقالات و پرداخت‌های ارزی
  • ترید کردن و نوسان گیری
  • سرمایه گذاری

نقل و انتقالات و پرداخت‌های ارزی

اگر برای نقل و انتقالات ارزی و پرداخت‌های خود قصد دارید از بین بیت کوین یا تتر یکی را انتخاب کنید، احتمالاً تتر انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. به چند دلیل:

  • تتر دارای ثبت قیمتی است
  • سرعت تراکنش‌ها در آن بالاست
  • کارمزدهای آن به مراتب پایین‌تر است

البته، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شاید برای کاربران ایرانی، نقل و انتقالات ارزی از طریق تتر به همان دلیل احتمال مسدود شدن تتر چندان هم ایمن نباشد.

ترید کردن و نوسان گیری

یکی از مهم‌ترین علت‌های خرید و معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، نوسان گیری و کسب سود از این طریق است. چیزی که در اصطلاح ترید کردن (Trading) نام دارد.

برای این منظور، باید سراغ ارزی بروید که نوسانات بیشتری دارد. پس تتر انتخاب خیلی خوبی برای ترید کردن نیست و از بیت بیت کوین یا تتر، بیت کوین برنده این مرحله است!

سرمایه گذاری

و اما سومین هدف از خرید یک ارز – چه فیات و چه کریپتو – سرمایه‌گذاری (Investing) است. اگر به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مسلط هستید و آینده خوبی را برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کنید، این ارز می‌تواند یکی زا بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت باشد.

در عین حال، خیلی‌ها هم برای سرمایه‌گذاری طلا و دلار – دلار کاغذی – خریداری می‌کنند. اگر فکر می‌کنید برای سرمایه‌گذاری به دلار نیاز دارید، شاید بهتر باشد خودتان را به دردسر نیندازید و آواره صرافی‌ها و کوچه خیابان نکنید!! تتر بخرید و با آن دلار سرمایه‌گذاری کنید!

جمع‌بندی

انتخاب از بین دو ارز دیجیتال بیت کوین یا تتر و پاسخ به این‌که تتر بهتر است یا بیت کوین، ارتباط بسیار زیادی به هدف شما از خرید این دو ارز دارد. در متن فوق، به تفصیل در مورد هر دو ارز توضیحاتی در قالب آشنایی داده شده و تفاوت‌های آن‌ها نیز در قالب جدول و به صورت تشریحی عنوان شده‌اند.

این‌که برای نقل و انتقالات ارزی‌تان بیت کوین یا تتر می‌خرید، قصد ترید کردن دارید یا می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، تعیین می‌کند که کدام‌یک از این دو برای شما مناسب‌تر است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120503

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر