قیمت دلار بالا رفت / همهمه مردم درباره بازار دوشنبه آینده

. بررسی‌ها از میدان فردوسی نشان می‌دهد که قلب معاملات دلار در پایتخت شلوغ و پرمشتری است. امروز نیز همانند دیروز معامله‌گران علت این ازدحام در میدان فردوسی را نگرانی مردم از افزایش قیمت دلار بعد از بازگشایی بازار تهران در دوشنبه هفته آینده می‌دانند.

قیمت دلار بالا رفت / همهمه مردم درباره بازار دوشنبه آینده

 قیمت دلار دوباره به یک سیگنال جدید رسید  قیمت دلار پس از چند روز کانال ۴۹ هزار تومان را پس گرفت و این افزایش قیمت دلار، بر بازار طلا و سکه هم اثر گذاشت.

به گزارش عرشه آنلاین قیمت دلار  چهارم مرداد، در حالی در روند افزایشی قرار گرفت که بازار تهران در تعطیلات محرم است. بررسی‌ها از میدان فردوسی نشان می‌دهد که قلب معاملات دلار در پایتخت شلوغ و پرمشتری است. امروز نیز همانند دیروز معامله‌گران علت این ازدحام در میدان فردوسی را نگرانی مردم از افزایش قیمت دلار بعد از بازگشایی بازار تهران در دوشنبه هفته آینده می‌دانند.

روز چهارشنبه و در تعطیلی بازار تهران، بازار فردوسی همانند روز قبل  شلوغ و پرمشتری بود. ترس معامله‌گران خرد و مردم از گرانی و آچمزشدن توسط بازارساز، تقاضا در بازار ارز را صعودی کرده و قیمت دلار را به کانال ۴۹ هزار تومانی سوق داده است.

در نیمه ابتدایی هفته‌ای که گذشت دلار کاهش قیمت داشت اما از روز سه‌شنبه با وجود تعطیلی بازار تهران با افزایش‌های محدود، یک پله صعود کرد. در نهایت در نخستین هفته مرداد قیمت دلار در کف کانال ۴۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

رفت و برگشت قیمت دلار بین دو کانال 

در تهران هم سرنوشت نرخ دلار مانند بازار هرات رقم خورد. قیمت دلار در تهران امروز به کانال 49 هزار تومان سرک کشید اما در ادامه معاملات به سمت مرز 48هزار تومان برگشت و نسبت به روز قبل رنج شد. طبق ادعای معامله گران ظهر امروز قیمت دلار در تهران در حدود 48 هزار و 850 تومان بود. معامله گران می گفتند در صورتی که مرز یاد شده حفظ شود احتمال ورود مجدد آن به کانال 49 هزار تومان محتمل است. نرخ حواله درهم نیز در بازار امروز با گپ مثبت 70 تومانی به 13 هزار و 470 تومان رسید. 

عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند بازار در دست بازارساز است و این نوسان‌های قیمتی برای چپ و راست کردن آماتورهاست. در مقابل، افزایشی‌های بازار با اشاره به سیگنال‌های منفی اخبار این روزها معتقدند آرام آرام قیمت دلار افزایش خود را شروع کرده است. به گفته این دسته فقط در صورت عبور قیمت دلار از سطح مقاومتی مهم 49 هزار و 900 تومان می‌شود گفت بازار به روند صعودی برگشته است.

فنی‌ها معتقدند با تثبیت قیمت دلار بالای مقاومت 48 هزار و 600 تومان نرخ می‌تواند به سمت کانال 49 هزار تومان حرکت کند. با این نگاه سد محکم مقاومتی در برابر قیمت دلار مرز روانی 49 هزار و 49 هزار و 50 تومان خواهد بود

دلار امروز بین قیمت ۴۸ هزار و ۹۰۰ تا ۴۹ هزار تومان نوسان داشت.

حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل یک‌سری از مباحث اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه‌ها در پی تحولات سیاسی رخ داد و به افزایش انتظارات تورمی انجامید، شاهد حباب اسکناس دلار بودیم و به تبع آن در سکه و طلا هم حبابی بیشتر از ارزش ذاتی داشتیم.»

وی با تاکید بر اقدامات سیاست‌گذار طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: «اطلاعات و گزارش‌های خارجی و به‌طور خاص گزارش خزانه‌داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمد ارزی کشور باعث شد بخش زیادی از انتظارات تورمی در بازارهای داخلی کاهش پیدا کند و مردم در فضای باثبات‌تری تصمیم‌گیری ‌کنند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «طی ماه‌های اخیر دلار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بازی کرده و برخی اوقات قیمت تا ۴۷ هزار تومان هم پایین آمده است.» وی اظهار کرد: «الان در وضعیت ایستایی قرار گرفته‌ایم.»

دلار تا ۴۴ هزار تومان پایین می‌آید

وی با تاکید بر اینکه بر بازار ارز و طلا مولفه‌های سیاسی اثرگذار است، گفت: «بازارهای مذکور این قابلیت را دارند که با خبرهای مساعد سیاسی که در پیش است کاهشی شوند و مثلا دلار حتی تا کانال ۴۴ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.»

مطالعه بیشتر:پیش بینی قیمت دلار 3 مرداد 1402/ امید بازار به توافق موقت، از بین رفته است؟

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ تکنیکالی هم در محاسبات و هم در علم تکنیکال اقتصاد این انتظار وجود دارد که دلار کانال قیمتی ۴۴ هزار تومان را نیز لمس کند.»

اما چرا قیمت دلار در روزهایی که بازار تهران تعطیل است افزایش محدودی داشته است؟ جیهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «بازار نقدی اسکناس دلار معمولا تحت تاثیر رفتارهای خرده معاملات کف بازار در چهار راه استانبول و بازار تهران است و قاعدتا زمانی که تعطیلات و آخر هفته‌ است به دلیل تقاضای خیلی کمی که وارد این بازار می‌شود، فروشنده‌ها کمی قیمت را بالا می‌برند.»

وی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده و پس از بازگشایی بازارها گفت: «پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شاهد معاملات دلار در کف کانال ۴۸ هزار تومان و حتی در محدوده ۴۷ هزار تومانی نیز باشیم.»

ترس از آچمزشدن به دست بازارساز

با این وجود تحلیلگران اقتصادی فعلا روندی را برای دلار متصور نیستند. به اعتقاد آنها اگر دلار از منطقه مقاومتی ۵۰ هزار تومانی عبور کند، روند صعودی شکل گرفته است. از سوی دیگر برخی بازیگران حرفه‌ای بازار معتقدند آنچه قیمت دلار را در روزهای اخیر افزایشی کرده است علاوه بر سیگنال‌های نامساعد سیاسی، ترس از آچمز و فرصت‌سازی توسط بازارساز است. برخی معتقدند سیاست‌گذار با نوسانات کوچک سود کسب می‌کند و ممکن است در فرصتی مناسب قیمت دلار به شکل شارپی تغییر کند.

 

 

کف و سقف قیمت دلار کجاست؟

تحلیلگران اقتصادی کف فعلی قیمت دلار را محدوده ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. به اعتقاد آنها فعلا این اسکناس روند نگرفته و خنثی‌ است. اگر قیمت دلار محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند، وارد روند صعودی می‌شود و اگر منطقه حمایتی ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند این اسکناس در روند نزولی قرار خواهد گرفت. اما تحلیلگران بازار ارز می‌گویند در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند.

معامله‌گران معتقدند سیاستگذار تلاش‌ کرده با سیگنال‌های سیاسی مساعد، دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نگه دارد اما آنها دوام این راهکار را بلند‌مدت نمی‌دانند.

تحرکات قیمتی دلار با کدام سیگنال رخ داد؟

نخستین سیگنال هفته اخیر که در روزهای پایانی تیر بر بازار ارز اثر گذاشت و چشم معامله‌گران در ابتدای هفته نیز به آن بود، خبر معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادراتی ایران به عراق بود. برداشت فعالان بازار ارز از این خبر موید توافق موقت میان ایران و آمریکا بود. این سیگنال توانست دلار را یک روز در کف کانال ۴۸ هزار تومانی نگه دارد.

در روزهای بعد نیز دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه دولت قطر در تهران و حضور نجلاء المنقوش وزیر امور خارجه لیبی در صدر هیاتی به تهران خبر اثرگذار بر بازار بود.

این دیدارها گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را در میان بازیگران بازار ارز افزایش داد.

اما اواسط هفته اخیر مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در واشنگتن از انتقال بخشی از پول ایران به عمان خبر داد.

وی گفت: «این انتقال یک گام مهم برای خروج پول ایران از عراق است زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند. بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت‌های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد.»

قرار است از این پول تنها در اهداف غیرتحریمی و بشر دوستانه استفاده شود و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

بازار ارز در هفته آینده روند می‌گیرد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشوند نهایتا تا پایان تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند. بنابراین سیاستگذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد و یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده تلاش مضاعفی کند.

به نظر می‌رسد بازار ارز برای روز دوشنبه (۹ مرداد) و بعد از بازگشایی بازارها،‌ در انتظار سیگنال قوی است که به قیمت دلار وضوح بیشتری ببخشد و یا اخبار سیاسی به بازار تزریق شود و این اسکناس همچنان زیر کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شود.

منبع: تجارت فردا- اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94918

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • شهروند

        انشالله روزی بیاید که دلار نقشی در زندگی مردم ایران نداشته باشد،واین دلال بازی ها جمع شود

      • M. S. D

        آقای کارشناس دلار تا آخر سال 60تومان هست خواهیم دید

      • محمد خسروشاهی

        تازه پولهای بلوکه شده داره از طریق عمان آزاد میشه زیاد تلاش نکنید برا بالا بردن دلار🤪🤪🤪

      ارسال نظر