آبله آلاسکایی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

آبله آلاسکایی، ویروسی آمریکایی است که به تازگی باعث مرگ یک نفر شده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده.

آبله آلاسکایی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

آبله آلاسکایی، ویروسی آمریکایی است که به تازگی باعث مرگ یک نفر شده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده.

به گزارش عرشه آنلاینی؛ مقامات بهداشتی در ایالت آلاسکای آمریکا به مدت ۹ سال از یک ویروس غیرعادی که باعث علائمی نادر و نسبتاً خفیف در منطقه «فربنکس» آلاسکا می‌شد آگاه بودند. با این حال مورد اخیر در این ایالت که منجر به مرگ یک مرد شده، توجهات را به این بیماری جلب کرده است.

اما آبله‌ آلاسکایی چیست؟

آبله آلاسکایی متعلق به خانواده‌ای از ویروس‌های موسوم به «پاکس‌ویریده» است که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند. این دسته ویروس‌ها عمدتا آبله یا ضایعات پوستی ایجاد می‌کنند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.برخی از آنها خطرناک‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

آبله شاید مشهورترین بیماری چنین ویروسی باشد. با این حال سایر اعضای خانواده ویروس‌ها نیز که عبارتند از آبله شتر، آبله گاوی، آبله اسب و آبله میمون کمابیش شناخته شده هستند.

آبله آلاسکایی که نخستین مورد آن در سال ۲۰۱۵ کشف شد به طور عمده در پستانداران کوچک از جمله وُل‌های پشت‌سرخ، جونده‌ای کوچک شبیه به موش و بومی آلاسکا، دیده شده است. با این حال مقامات بهداشتی می‌گویند حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نیز ممکن است ناقل این ویروس باشند.

آبله آلاسکایی از دسته ویروس‌های موسوم به «پاکس‌ویریده» است

در ۹ سال گذشته هفت نفر، همگی در آلاسکا، به این ویروس مبتلا شده‌اند.

علائم آبله آلاسکایی چیست؟

افراد مبتلا به آبله آلاسکایی یک یا چند برآمدگی یا جوش بر روی پوست و همچنین درد مفاصل یا عضله و همچنین غدد لنفاوی متورم دارند.

تقریباً همه بیماران علائم خفیفی داشتند که پس از چند هفته خود به خود برطرف شدند. با این وجود افرادی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند ممکن است در معرض خطر علائم شدیدتری قرار بگیرند.

آبله آلاسکایی

آبله آلاسکایی چگونه گسترش می‌یابد؟

مقامات معتقدند که این ویروس از طریق تماس با حیوانات آلوده منتقل می‌شود.

تا کنون هیچ مورد مستندی مبنی بر سرایت آن از فردی به فرد دیگر وجود نداشته است، علیرغم این مطلب اما سایر ویروس‌های این خانواده زمانی که یک فرد با ضایعات پوستی فرد دیگر تماس پیدا می‌کند می‌توانند پخش شوند. بنابراین مقامات بهداشتی آلاسکا به مبتلایان توصیه کرده‌اند محل ضایعات را با بانداژ بپوشانند.

در آخرین مورد ابتلا چه اتفاقی افتاد؟

فرد قربانی، مرد سالخورده‌ای بود که در شبه‌جزیره کنای در آلاسکا زندگی می‌کرد. او که برای سرطان تحت درمان بود، به دلیل داروهایی که مصرف می‌کرد سیستم ایمنی ضعیفی داشت.

در ماه سپتامبر او متوجه یک زخم قرمز زیر بغل راست خود شد و دو ماه بعد به دلیل خستگی و سوزش به پزشک مراجعه کرد. این شخص سرانجام در ماه نوامبر در بیمارستان بستری شد و ماه گذشته درگذشت.

این مرد در یک منطقه جنگلی دورافتاده زندگی می کرد و پوستش بارها توسط یک گربه ولگرد که حیوانات کوچک را شکار می‌کرده خراشیده شده بود. یکی از خراش‌ها در ناحیه زیر بغل این مرد بوده است.

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند آبله آلاسکایی یک بیماری نادر است که در بیشتر موارد علائم نسبتاً خفیفی ایجاد می‌کند. آنان می‌گویند بهترین راه برای ایمن نگه داشتن حیوانات خانگی و اعضای خانواده از این ویروس، رعایت فاصله ایمن و شستن دست‌ها پس از حضور در فضای باز است.

منبع: یورو نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126852

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر