کنتورهای برق قدیمی تعویض می‌شوند؟

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از ارائه مشوق‌هایی به مشترکان برای تعویض کنتورهای قدیمی خبر داد.

کنتورهای برق قدیمی تعویض می‌شوند؟

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از ارائه مشوق‌هایی به مشترکان برای تعویض کنتورهای قدیمی خبر داد.

دولت ظرف چندسال اخیر با هدف ارتقای نظام مدیریت مصرف برق، طرح تعویض کنتورهای قدیمی با سیستم های هوشمند را به اجرا گذاشته و هم اینک بالغ بر ۹۵ درصد از صنایع و واحدهای بزرگ اداری در کشور به این سیستم مجهز شده اند.

اینک نوبت واحدهای تجاری، خدماتی و مسکونی است که به تدریج در یک برنامه زمان بندی و با ارائه مشوق از سوی دولت به کنتورهای هوشمند برق مجهز شوند. این کنتورها با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی مانند اینترنت اشیاء ( IoT)، شبکه‌های ارتباطی و بلوتوث، اطلاعات مصرف برق را به صورت آنی به سامانه مرکزی ارسال می‌کنند.

وزارت نیرو بر اساس ماده ۱۸ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مکلف است با نصب شمارشگرهای دیجیتالی، زمینه رویت پذیری و نظارت بر پست‌های توزیع و مشترکان برق در سراسر کشور را فراهم کند که اعتبار این برنامه هم در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

با اجرای این قانون، مشترکان برق می‌توانند به صورت دقیق‌تر مصرف انرژی الکتریکی خود را کنترل کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

 کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در تشریح برنامه تعویض کنتورهای قدیمی با شمارشگرهای هوشمند گفت: هم اینک به تمامی مشترکان جدید برق در تهران صرفاً کنتور دیجیتالی هوشمند داده می شود و امسال هم تا اول شهریور بالغ بر ۱۰۰ هزار کنتور هوشمند در سطح تهران نصب شده است. با این وجود بنا داریم برای استقبال مردم از تعویض کنتورهای قدیمی برق مشوق هایی ارائه دهیم که بسته تشویقی تدوین شده و در برنامه ابلاغ قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این مشوق ها به زودی ابلاغ خواهند شد و مشترکان با استفاده از آن می توانند کنتورهای قدیمی منازل، واحدهای صنفی، تجاری و خدماتی را تعویض کنند، افزود: البته هم اینک ۴۵ درصد مشترکان برق در تهران شامل تمامی واحدهای صنعتی و اداری بزرگ به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند و مصرف برق آنها از راه دور بدون مراجعه مأموران اداره برق قابل رصد و پایش است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: این روند باید در مورد مشترکان برق خانگی هم به کار گرفته شود که برنامه تشویقی مردم به تعویض کنتورهای قدیمی در برنامه ابلاغ قرار گرفته و قطعا امسال به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی افزود: مشترکان برق خانگی امسال تا سقف ۷۵۰کیلووات ساعت مشمول دریافت پاداش صرفه جویی برق شدند و تا دیروز ۲میلیون و ۵۰۰هزار قبض برق خانگی نزدیک به ۲۵۰میلیارد تومان دریافت کرد. بدیهی است با نصب شمارشگرهای هوشمند، امکان پایش دقیق تر و مدیریت بهتر مصرف برق در بخش خانگی فراهم می شود.

ناظریان با بیان اینکه افزایش ۵/۱ درجه ای میانگین دمای تابستان امسال در تهران باعث رشد ۳/۵ درصدی مصرف برق در پایتخت شد، افزود: هر یک درجه افزایش دمای هوا ۲۰۰مگاوات به بار شبکه برق تهران اضافه می‌کند که ۴۵ درصد از این رشد مصرف، ناشی از وسایل سرمایشی است.

 ۳ درصد مشترکان ۲ برابر الگو برق مصرف می کنند

وی گفت: ۶۵ درصد از مشترکان برق در ردیف افرادی هستند که مصرف آنها زیر حد الگوی استاندارد است. ۱۵ درصد دیگر هم در جمع مشترکانی هستند که نزدیک به حد الگوی استاندارد برق مصرف می کنند. با این حال در کنار مشترکان کم مصرف یا خوش مصرف برق در تهران، حدود ۳ درصد از مشترکان بیش از ۲ برابر الگو برق مصرف می کنند و حتی گروهی از این مشترکان ۲۰ برابر سایر مردم برق مصرف می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به اینکه در تابستان امسال حداقل ۲۰۰مشترک پر مصرف تهران ماهانه ۱۵میلیون تومان پول برق پرداخت کرده اند. عمده این افراد در واحدهای بزرگ یا ویلایی سکونت دارند، ادامه داد: مشترکانی که بالای دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند یعنی میزان مصرف برق آنها بیش از ۶۰۰کیلووات ساعت در ماه است، قبض برق آنها با ۵/۳ برابر قیمت تمام شده محاسبه می‌شود.

مدیرکل سابق هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) چندی قبل اعلام کرد: تقسیط هزینه نصب کنتورهای هوشمند برق برای تعویض کنتورهای قدیمی می تواند بهترین مشوق مردم به مشارکت در این طرح باشد.

وی گفت: هم اینک امکان درخواست تعویض کنتورهای الکترومکانیکی قدیمی در تمامی شرکت های توزیع برق فراهم است. همچنین برنامه پرداخت اقساطی هزینه هوشمندسازی این گروه از مشترکان که قانون بودجه سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱دیده شده بود، امسال هم در صورت تأمین اعتبار قابل اجراست. یعنی هر مشترکی که شرکت‌های توزیع، تعویض کنتورهای برق آن‌ها را انجام می‌دهند، می‌تواند به صورت تقسیطی طی بازه زمانی حداکثر ۲۴ماه هزینه نصب کنتور را پرداخت کند؛ اما مشترکی که توانایی بیشتری داشته باشد، قاعدتا بازه زمانی کمتری برای او در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل سابق هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر گفت: هم اینک بیش از ۳۰میلیون مشترک برق خانگی و حدود ۴میلیون مشترک تجاری داریم که تعویض کنتورهای قدیمی این تعداد مشترک به زمان بندی و منابع اعتباری خاص نیاز دارد.

در همین حال مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه دوره اوج مصرف را پشت سر گذاشتیم و تابستان امسال رکوردهای جدیدی در مصرف ثبت شد، گفت: تغییر ساعت اداری در کاهش برق تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت و کاهش مصرف بعد از اتمام ساعت کاری فوق‌العاده چشمگیر بود.

 رشد ۶  درصدی مصرف برق درامسال

به گفته وی، امسال در سطح کشور رکورد جدید مصرف ۷۳هزار و ۴۶۳مگاوات برق را شکستیم و رشد ۷۷/۵درصدی در مصرف برق را امسال داشتیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: ۳۶روز پیک سال گذشته را پشت سر گذاشتیم که این شاخص در سال قبل ۱۷روز بوده؛ یعنی تقریباً دو برابر سال قبل تداوم بار داشتیم و امیدواریم با کاهش دما مصرف برق کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ارتقای استانداردها در وسایل سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی در کاهش اوج بار و کاهش مصرف شبانه و روزانه دارد. از سوی دیگر تعویض تجهیزات کم بازده خانگی می تواند باعث  افزایش بازدهی در تولید و مصرف برق شود.

رجبی مشهدی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با کاهش ساعات اداری گفت: از ۱۵خرداد تاکنون که ساعت کاری ادارات از ۶صبح تا یک ظهر شد، هدف‌گذاری کاهش ۱۰۰۰مگاواتی برق را داشتیم که ۸۵۰مگاوات صرفه‌جویی در بخش اداری در حوزه برق صورت گرفته است. علاوه بر این، کاهش مصرف برق بعد از اتمام ساعت کاری فوق‌العاده چشمگیر بود و باید این کار را برای سال آینده با گستردگی بیشتری دنبال کنیم.

منبع: اطلاعات

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104164

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر