خبر مهم مقام آمریکایی درباره نتیجه مذاکرات برجام

یک مقام آمریکایی اعلام کرد پیشرفت واقعی در مذاکرات حاصل شده است.

خبر مهم مقام آمریکایی درباره نتیجه مذاکرات برجام

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین اظهار داشت که پیشرفت واقعی ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده و  نوشته است مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات ها می گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است.

دیپلمات ها می گویند که آمریکا و ایران به زودی در خصوص بازگشت به پایبندی به برجام تصمیم خواهند گرفت.

 نیویورک تایمز ادعا کرد به گفته مقامات دیگر که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواستند نام آنها فاش شود یکی از نکات که هنوز در مورد آن بحث می شود چگونگی کاهش دادن تولید سوخت هسته ای ایران است.

این رسانه آمریکایی نوشت جمهوری خواهان و حتی برخی از دموکرات ها در تلاش هستند تا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از تعهد مجدد به برجام باز دارند.

جمهوری خواهان این توافق را به عنوان یک اهرم سیاسی علیه بایدن و دموکرات های کنگره که  باید در انتخابات میاندوره ای نوامبر امسال از اکثریت ناچیز خود در مجلس نمایندگان و سنا دفاع کنند، می دانند.

جان پی هانا، از منتقدان برجام و مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: رای گیری در کنگره به این توافق با یک نبرد سیاسی خونین همراه خواهد بود. پیامی که باید از این نبرد منتشر شود این است که دولت کنونی آمریکا تسلیم ایران شده است.

هانا که در دولت‌های گذشته آمریکا به وزرای خارجه هر دو حزب مشاوره می‌داد، گفت که بازگشت به توافق می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که آمریکا متحدان خاورمیانه‌ای یعنی اسرائیل را که مخالف این توافق بوده اند، رها کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: دولت جو بایدن اعلام کرده است که خواستار مذاکره در مورد سایر مسائل مربوط به ایران از جمله برنامه موشکی و نیروهای منطقه ای بوده است اما دیپلمات های آمریکایی ماه گذشته اعلام کردند این مسائل بخشی از توافق با ایران نیستند.

این اظهارات مقامات دولت بایدن باعث نارضایتی تعدادی از دموکرات های آمریکایی شده است که با برجام مخالف هستند. بخشی دیگر از دموکرات ها از دولت بایدن می خواهند هر چه زودتر وارد این توافق شود.

دولت بایدن مجبور نیست برای تعهد مجدد به این توافق به دنبال موافقت کنگره باشد، اگرچه قانون ۲۰۱۵ به قانونگذاران این امکان را می دهد که آن را بررسی کرده و به طور بالقوه آن را مسدود کنند؛ اقدامی که  بایدن تقریباً به طور قطع آن را وتو خواهد کرد.

نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه ای به جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات کشورشان با هراس از هرگونه توافق احتمالی با ایران هشدار دادند هر گونه توافق هسته ای احتمالی با ایران بدون تایید کنگره به سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دچار خواهد شد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز  که روز چهارشنبه نتشر شد، گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.

وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

در این نامه آمده است که ما خود را ناگزیر می‌دانیم به شما یادآوری کنیم که شما قدرت ارائه چنین تضمینی را ندارید. ما خواستار ارائه هرگونه چنین توافقی به کنگره بر اساس قانون بازنگری توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود و از دوره بازنگری ۳۰ روزه این قانون برای هشدار دادن به همکاران خود، دولت آمریکا و بخش خصوصی در مورد هرگونه خطر و نقص چنین توافقی استفاده خواهیم کرد.

در نامه نمایندگان کنگره آمریکا امده است که هرگونه اقدام برای لغو تحریم‌های ایران نباید بدون اینکه قبلا راستی‌آزمایی شود که آنها به طور کامل تمام فعالیت‌های هسته‌ای اعلام ‌نشده گذشته و کنونی، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به طور کامل از بین برده‌اند، انجام شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مدعی شد به بخشی از توافق بین ایران و ۱+۴ در وین دست یافته و این در حالی است که به گفته علی باقری؛ مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، این مذاکرات به روزهای تصمیم‌گیری طرف‌ها مذاکراتی رسیده است.

البته این اولین بار نیست که رویترز به نقل از منابعی غیر مشخص اقدام به انتشار اخباری پیرامون مذاکرات کرده است اما به نظر می‌رسد در این برهه خاص و حساس از مذاکرات وین، این آخرین فکت شیت غیر معتبر از محتوای توافقات نیز نباشد.

منابع رسانه‌ای نزدیک به مذاکرات معتقدند، بازی فکت شیت‌ها در موعد تصمیم‌گیری سیاسی طرف‌های مذاکره کننده، با انتشار خبر غیرقابل استناد رویترز آغاز شده و برای تاثیرگذاری بر تصمیم تیم‌های مختلف، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتشار گزارش ادعایی رویترز که منابع مستقل، اعتبار محتوای آنرا تایید نکرده‌اند، تاییدکننده توییت روز گذشته علی باقری کنی بود که در آن از نزدیک شدن به پایان مذاکرات خبر داده و اعلام کرده بود: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9807

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر