نقشه جدید آمریکایی در اقلیم کردستان با هدف ایران ؛ جنگ به پا می‌شود؟

یک کمیته کنگره آمریکا خواستار طرحی برای استقرار پدافند هوایی در کردستان عراق شده است که در صورت تصویب آن، این بند در قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ تجهیزات و آموزش به کردها را پوشش خواهد داد.

نقشه جدید آمریکایی در اقلیم کردستان با هدف ایران ؛ جنگ به پا می‌شود؟

 یک کمیته کنگره آمریکا خواستار طرحی برای استقرار پدافند هوایی در کردستان عراق شده است که در صورت تصویب آن، این بند در قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ تجهیزات و آموزش به کردها را پوشش خواهد داد.

به گزارش اکوایران، کردستان عراق، محل استقرار پایگاه‌های آمریکایی و گروه‌های معارض، مرتباً هدف حملات پهپادی و موشکی ایران قرار می‌گیرد. اکنون تهران هشدار داده که اگر عراق علیه مخالفان مسلح اقدامی نکند، مجددا به این منطقه حمله خواهد کرد.

متمم پرحاشیه 

به نوشته امواج‌مدیا،یک کمیته کنگره آمریکا خواستار طرحی برای استقرار پدافند هوایی در کردستان عراق شده است که در صورت تصویب آن، این بند در قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ تجهیزات و آموزش به کردها را پوشش خواهد داد. دان بیکن، نماینده جمهوری‌خواه کنگره یک متمم را در طول تصویب لایحه ۸۴۲ میلیارد دلاری بودجه دفاعی ارائه کرد.این قانون از پنتاگون می‌خواهد که تا فوریه ۲۰۲۴، «برنامه‌ای برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد برای دفاع در برابر حملات موشک‌ها، راکت‌ها و سامانه‌های بدون سرنشین» تهیه کند.

طبق این اصلاحیه، اگر طرح تجهیز و آموزش کردها تأثیر نامطلوبی بر آمادگی و انبارهای تسلیحاتی آمریکا داشته باشد، می‌توان آن را تعلیق کرد یا به عقب انداخت. بیکن یک ژنرال سابق نیروی هوایی ایالات متحده است که در گذشته نیز از کردها حمایت کرده بود. این قانونگذار آمریکایی در توییتی ادعا کرده بود: «به کردها در عراق کمک کنید تا بهتر بتوانند در برابر حملات هوایی مداوم موشکی و پهپادی ایران دفاع کنند».

تنها چند روز قبل از ارائه این متمم، بیکن با ربر احمد، وزیر کشور اقلیم کردستان در واشنگتن دیدار کرد. شایان ذکر است که احمد یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات کردستان (کی‌دی‌پی) است.

در این شرایط، رسانه‌های کردی، به ویژه رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان اربیل، این خبر را جشن گرفتند. رووداو به نقل از ترنت فرانک، قانون‌گذار سابق جمهوری‌خواه گفت که او معتقد است این متمم به دلیل قرارداشتن در بودجه دفاعی توسط جو بایدن وتو نخواهد شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ۶ خرداد گفت: «دولت عراق باید این موضوع را روشن خواهد کرده و مقامات منطقه نیز باید توضیح دهند».

مخالفت تمام‌قد ایران

المعلومه، یک رسانه عراقی که با کتائب حزب‌الله ارتباط دارد به نقل از جاسم الموسوی، نماینده پارلمان عراق در ۲۴ ژوئن گفت که این اقدام «مخالف قوانین بین‌المللی» است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ۱۱ ژوئن، نسبت به حملات مجدد به این اقلیم،در صورت عدم اقدام علیه گروه‌های کرد مخالف ایران، هشدار داد. باقری با بیان اینکه گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح شمال عراق باعث ناامنی مرزها می‌شوند، تأکید کرد: «اگر آنها مسلح بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتری انجام خواهد شد».

باقری تصریح کرد که حملات پهپادی و موشکی علیه اهدافی در کردستان عراق پس از موافقت بغداد برای خلع سلاح گروه‌های مخالف کردستان ایران و توقف فعالیت‌های آنها تا سپتامبر ۲۰۲۳، به حالت تعلیق درآمده است.

ایران در پنج سال گذشته بارها به اهدافی در کردستان عراق به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و موشک حمله کرده است. طبق گزارش‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه ۲۰۲۰ موشک‌هایی را به نزدیکی پایگاه هوایی اربیل، محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی فرود آمد. این حمله به تلافی ترور فرمانده فقید نیروی قدس در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط آمریکا انجام شد.

در فوریه ۲۰۲۱، یک گروه تحت حمایت ایران مسئولیت حمله موشکی به پایگاه اربیل را بر عهده گرفت که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی، یک غیرنظامی و زخمی‌شدن هشت نفر دیگر شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجدداً در مارس ۲۰۲۲ به اربیل حمله موشکی کرد که این پرتابه به خانه یک سرمایه‌دار نفتی کرد عراقی اصابت کرد. ایران اعلام کرد که علیه حضور اسرائیل در کردستان عراق اقدام کرده است. گروه‌های اپوزیسیون کرد ایران، از جمله حزب دموکرات کردستان ایران در سال ۲۰۱۸ نیز هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

مسیر پر پیچ‌وخم تصویب متمم

حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، دو حزب حاکم در کردستان عراق از روابط پیچیده‌ای با گروه‌های مخالف کرد ایرانی برخوردار هستند. هر دو طرف همزمان تحت فشار شدید تهران هستند.

حتی در صورت امضای متمم بودجه دفاعی آمریکا، ابهاماتی در مورد اجرای این اصلاحیه وجود دارد. هر گونه برنامه آموزشی نظامی یا تدارک تجهیزات برای نیروهای پیشمرگه باید ابتدا توسط بغداد تأیید شود. بغداد در گذشته ایده دفاع هوایی برای اقلیم کردستان را مطرح کرده بود. با این توصیفات، روابط نزدیک دولت فعلی محمد شیاع السودانی با ایران، افزایش حمایت آمریکا از پیشمرگه را بعید می‌کند.

متمم بیکن بخشی از پیش‌نویس اولیه بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده است. ممکن است این قانون در مسیر تصویب در کنگره تغییر کرده یا به طور کامل حذف شود. سنای ایالات متحده نیز نسخه خود از بودجه را تکمیل کرده است. این اتفاق پشت درهای بسته رخ داد، اما به نظر نمی‌رسد که ادبیاتی مشابه در مورد پدافند هوایی برای پیشمرگه‌ها داشته باشد. این دو قانون باید قبل از تصویب نهایی با هم هماهنگ شوند.

حتی اگر این متمم توسط کنگره به قانون نهایی تبدیل شود، حمایت کمی در دولت بایدن از این قانون، خصوصا با توجه به ارزیابی مجدد اولویت‌های نظامی در خارج از غرب آسیا وجود دارد. واشنگتن بسیاری از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته خود را در سال ۲۰۲۱ از منطقه خارج کرد.

اکنون سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراین فرستاده شده و پنتاگون حتی از دارایی‌های استراتژیک خود در اسرائیل برای تهیه چنین تجهیزات نظامی استفاده می‌کند.

منبع: اکوایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97844

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر