بسته شدن گذرگاه کلیدی در قره‌باغ/متحد پوتین: جنگ جهانی سوم نزدیک است

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، همزمان با نشست دو روزه رهبران کشورهای عضو خود در لیتوانی، با انتشار بیانیه‌ای از «فعالیت‌های مخرب ایران» در خاک کشورهای این پیمان ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

بسته شدن گذرگاه کلیدی  در قره‌باغ/متحد پوتین: جنگ جهانی سوم نزدیک است

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، همزمان با نشست دو روزه رهبران کشورهای عضو خود در لیتوانی، با انتشار بیانیه‌ای از «فعالیت‌های مخرب ایران» در خاک کشورهای این پیمان ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

بسته شدن گذرگاه کلیدی

جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مانع از تردد در کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند شده است؛ این کشور شاخه صلیب سرخ در ارمنستان را به «قاچاق» متهم کرد. در مقابل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این اتهامات را رد کرد و اطمینان داد که هیچ کالای غیرمجازی در خودروهای این سازمان یافت نشده است.

این اولین بار نیست که آذربایجان کریدور لاچین را می‌بندد و مرزبانی آذربایجان اعلام کرد که این کار با هدف ممانعت از «تلاش‌های متعدد قاچاق» توسط خودروهای متعلق به شاخه ارمنستان صلیب سرخ انجام شده است. این نگرانی وجود دارد که توقف تردد در این گذرگاه، مذاکرات آتی ارمنستان و آذربایجان را که قرار است ماه ژوئیه با میانجیگری اتحادیه اروپا برگزار شود، تحت تاثیر قرار دهد. ارمنستان همچنین روز سه‌شنبه با یادآوری ترس خود از احتمال وقوع «پاکسازی قومی» در این منطقه، خواستار «اقدامات و تلاش‌های بین‌المللی» مضاعف برای پایان دادن به محاصره قره باغ کوهستانی شد.

متحد پوتین: جنگ جهانی سوم نزدیک است

دیمیتری مدودف معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت: افزایش کمک های نظامی ناتو به اوکراین جنگ جهانی سوم را نزدیک می‌کند. مدودف در واکنش به نخستین روز اجلاس ناتو به رهبری آمریکا در لیتوانی که در آن شماری از این کشورها به ارائه کمک های نظامی بیشتر به کی یف متعهد شدند، اظهار کرد: «این کمک ها هرگز روسیه را از دستیابی به اهدافش در اوکراین باز نمی دارد.»

او در پیام رسان تلگرام خود نوشت: «غرب که دیوانگی بر آن غلبه کرده، نتوانسته است چیز جدیدی بیاورد…در واقع، این راه بن بست است. جنگ جهانی سوم در حال نزدیک شدن است.»وی افزود: «همه اینها برای ما چه معنایی دارد؟ همه چیز روشن است. این عملیات نظامی ویژه با همان اهداف ادامه خواهد یافت.»

واکنش سرد اوکراین به قول دریافت «پیام مثبت» از ناتو

روز سه‌شنبه و همزمان با برگزاری نشست رهبران ناتو در لیتوانی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اوکراین پیام مثبتی در مسیر عضویت در این ائتلاف نظامی دریافت خواهد کرد.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در پیامی گفت از آنجایی که در این اظهارات، نه چارچوب زمانی برای شروع روند عضویت کشورش در ناتو مشخص شده و نه مدت زمانی که این روند می‌تواند طول بکشد اعلام شده، این اظهارات «پوچ» است.

آقای زلنسکی همچنین افزوده است که به باور او، «عدم اطمینان» و «ضعف» ناتو در مورد عضویت احتمالی کشورش در نشست روز سه‌شنبه، «باعث تشویق روسیه به ادامه تجاوز و هراس‌افکنی می‌شود».

دیپلمات‌های ناتو گفته‌اند که اختلافات میان متحدان بر سر تلاش اوکراین برای عضویت در حال کاهش است، اما تا زمانی که جنگ همچنان ادامه دارد، موضوع دعوت از کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف منفی به نظر می‌آید.

دو برابر شدن سرمایه‌گذاری‌ در انرژی‌های تجدیدپذیر طی پنج سال

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه گزارش داد: سرمایه‌گذاری برای کشف مواد معدنی حیاتی برای گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر در پنج سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ارزش بازار مواد معدنی مانند لیتیوم، کُبالت، نیکل و مس تا سال گذشته میلادی به ۳۲۰ میلیارد دلار رسید و سرمایه‌گذاری برای گذار به انرژی‌های پاک ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، با اشاره به اهمیت پایدار بودن بازار تامین مواد معدنی حیاتی برای جهان، وابستگی بیش از حد به چند کشور مانند چین را نگران‌کننده دانست.

بر اساس این گزارش، در اتحادیه اروپا نیز موضوع وابستگی به انتقال انرژی به یک مسئله مهم تبدیل شده و بسیاری در این اتحادیه خواستار استقلال در زمینه تامین مواد معدنی حیاتی هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: سرزمین­‌های فلسطینی به «زندان رو باز» بدل شده

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در سرزمین­‌های اشغالی فلسطینی روز سه‌شنبه ۲۰ تیر گفت حکومت اسرائیل از طریق بازداشت گسترده فلسطینیان این مناطق را به «یک زندان رو باز» تبدیل کرده است.

فرانچسکا آلبانزه در یک نشست خبری در ژنو افزود که اسرائیل از جنگ سال ۱۹۶۷ تاکنون در ابعادی گسترده، به شکل سیستماتیک و فراقانونی صدها هزار فلسطینی را زندانی کرده است.

او افزود: «برای توصیف رژیمی که اسرائیل به فلسطینیان تحمیل کرده است، که در عمل آپارتاید است، هیچ عبارت دیگری به غیر از زندان روباز نمی‌توان به کار برد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل تصریح کرد: «حکومت اسرائیل با قلمداد کردن تمامی فلسطینیان به عنوان یک تهدید امنیتی، تمایز بین امنیت خود و امنیت طرح­‌هایش برای الحاق مناطق اشغالی را مخدوش می‌کند. فلسطینیان بدون هیچ شواهدی مجرم تلقی می‌شوند، بدون حکم قضایی دستگیر شده، بدون اثبات جرم و معمولا بدون محاکمه زندانی می‌شوند و در دوران زندان مورد آزار و بی‌رحمی قرار می‌گیرند.»

انتقاد از حضور ایرانی‌ها در پروژه‌های ناسا و استارلینک

فرمانده هوافضای سپاه روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه مدعی شد که برخی از ایرانیان «از امکانات کشور استفاده می‌کنند» و سپس به ناسا می‌روند یا در پروژه «شیطنت‌آمیز» استارلینک حضور می‌یابند.

امیرعلی حاجی‌زاده که در افتتاحیه فصل جدید اردو‌های دولتی «راهیان پیشرفت» صحبت می‌کرد، کارمندان ایرانی استارلینک را به «نداشتن هدف» و «نشناختن دوست و دشمن» متهم کرد و گفت که این افراد «به دشمن خدمت می‌کنند».

روسیه تمدید کمک‌های بشردوستانه به شمال غرب سوریه را وتو کرد

روسیه قطعنامه تمدید ساز و کار ارسال کمک‌های بین‌المللی از طریق گذرگاه جلوه‌گوزو به سوریه را وتو کرد.

اعتبار این ساز و کار که اجازه می‌دهد کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه جلوه‌گوز به سوریه منتقل شوند در 10 ژوئیه به پایان رسید.

شورای امنیت سازمان ملل پس از مذاکره با روسیه، قطعنامه ارائه شده از سوی برزیل و سوئیس برای تمدید ماموریت ساز و کار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه به مدت 9 ماه دیگر را به رای گیری گذاشت.

درحالی که 13 کشور از 15 عضو شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کردند، یک کشور رای ممتنع داد و روسیه نیز آن را وتو کرد.

آغاز ساخت کارخانه تولید پهپادهای بیرقدار در اوکراین

الکساندر کامیشین، وزیر صنایع راهبردی اوکراین اعلام کرد که شرکت ترکیه‌ای بایکار در حال ساخت کارخانه‌ای برای تولید پهپادهای بیرقدار در اوکراین است. وی در این رابطه گفت: «این یک کارخانه بزرگ است که چند سال پیش در مورد آن توافق شده بود، ولی وقفه‌هایی در اجرای آن ایجاد شد. امروز این کارخانه در دست ساخت است.»

کامیشین این را هم گفت که اخیرا بین اوکراین و ترکیه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که به «محصولی» اشاره دارد که هنوز نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه در هشتم ژوئیه، یادداشت تفاهمی در زمینه صنایع راهبردی بین دو کشور امضا شد.

 تهدید روسیه به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه گفت که اگر ایالات متحده بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین عرضه کند، مسکو مجبور خواهد شد از سلاح‌های «مشابه» استفاده کند. به گزارش رویترز، آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که مهمات خوشه‌ای به اوکراین عرضه خواهد کرد. مهمات خوشه‌ای سلاح‌های انفجاری‌اند که معمولا تعداد زیادی ساچمه و بمب کوچک را در یک منطقه وسیع پراکنده می‌کنند. این بمب‌ها از طرف بیش از ۱۰۰ کشور از جمله بریتانیا و ژاپن ممنوع شده‌اند.

 

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97030

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر