شرط جدید اردوغان برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه در آستانه سفر به لیتوانی برای شرکت در نشست سران پیمان ناتو شروط کشورش را برای موافقت با الحاق سوئد به ناتو اعلام کرد. اردوغان در این زمینه خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ابتدا مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار کنید. ما نیز سپس راه را برای سوئد [برای عضویت در ناتو] فراهم خواهیم کرد، همانطور که این اقدام را برای فنلاند انجام دادیم.»

شرط جدید اردوغان برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو

انتخاب به نقل از دویچه وله نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه در آستانه سفر به لیتوانی برای شرکت در نشست سران پیمان ناتو شروط کشورش را برای موافقت با الحاق سوئد به ناتو اعلام کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، اردوغان در این زمینه خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ابتدا مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار کنید. ما نیز سپس راه را برای سوئد [برای عضویت در ناتو] فراهم خواهیم کرد، همانطور که این اقدام را برای فنلاند انجام دادیم.»

این اظهارات غیرمنتظره از سوی رئیس‌جمهور ترکیه در حالی بیان شده است که آنکارا تاکنون "اقدامات ناکافی سوئد علیه سازمان‌های تروریستی" را به عنوان علت اصلی عدم موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو عنوان کرده بود.

در پی جنگ روسیه علیه اوکراین، سوئد و فنلاند در ماه مه سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو را ارائه دادند. در حالی که فنلاند در اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی به عنوان سی و یکمین عضو به پیمان آتلانتیک شمالی پیوست، سوئد همچنان به علت عدم رای موافق ترکیه از الحاق به ناتو بازمانده است.

پذیرش عضو جدید در ناتو مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای این پیمان آتلانتیک شمالی است. آمریکا و کشورهای غربی از عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کنند.

بر اساس پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ترکیه می‌تواند در ازای اعلام موافقت خود با پیوستن سوئد به ناتو، جت‌های جنگنده جدید از ایالات متحده دریافت کند.

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه قرار است اردوغان و بایدن در حاشیه نشست سران ناتو در لیتوانی به طور دوجانبه با یکدیگر در این باره گفت‌و‌گو کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96763

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر