اطلاعات خواندنی درباره بمب‌های خوشه‌ای ارسالی آمریکا به اوکراین/هر بمب ۸۸ بمب است +عکس

فیل گیرالدی (Phil Giraldi) مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، استفاده از بمب های خوشه ای را معادل ارتکاب جنایت جنگی دانست و گفت بمب های خوشه ای که دولت جو بایدن تصمیم به ارسال آن برای اوکراین دارد، باعث پیروزی کی‌یف در جنگ نمی شود و غیرنظامیان اوکراینی را به کشتن می دهد.

اطلاعات خواندنی درباره بمب‌های خوشه‌ای ارسالی آمریکا به اوکراین/هر بمب ۸۸ بمب است +عکس

رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین برای استفاده علیه نیرو‌های روسیه موافقت کرد.

موافقت آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

اعتمادآنلاین |

در حالی که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را ممنوع اعلام کرده‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیرو‌های روسیه موافقت کرد. 

به گزارش فارس، این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند. کارشناسان می‌گویند استفاده از آن‌ها به کشتار کور غیرنظامیان منجر می‌شود؛ ضمن آنکه برخی از بمب‌های کوچک‌تر منفجر نمی‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها بعدتر جان غیرنظامیان را به خطر بیندازند. 

«کالین کال»، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا گفت که «صد‌ها هزار» بمب خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. او از ذکر دقیق تعداد این بمب‌ها که قرار است برای اوکراین ارسال شوند خودداری کرد. 

 ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفته که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند. 

«معاهده بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده روز ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شده است. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشور‌هایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. 

این بمب‌ها به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد چرا که شکل آن‌ها مشابه اسباب‌بازی‌های کوچکی است که روی زمین افتاده‌اند و ممکن است از سر کنجکاوی برداشته شوند. 

«مارتا هورتادو»، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «استفاده از این بمب‌ها باید فورا متوقف شود و نباید از آن‌ها در هیچ مکانی استفاده شود.»

صلیب سرخ بین‌المللی هم گفت بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شوند و این چیزی است که [با استفاده نکردن از این بمب‌ها]می‌توان از آن جلوگیری کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای روز جمعه با بیان اینکه اوکراین و روسیه هر دو با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای باعث کشته شدن غیرنظامیان شده خواستار توقف استفاده از این سلاح‌ها شده است.

پایگاه اسکای‌نیوز هم در گزارشی نوشته آمریکا با موافقت با ارسال این بمب‌ها به اوکراین، جایگاه اخلاقی‌اش در جنگ اوکراین را از دست می‌دهد.

پر سرعت‌ترین سرورهای مجازی را در کم‌تر از ۳۰ ثانیه بسازید!

پر سرعت‌ترین سرورهای مجازی را در کم‌تر از ۳۰ ثانیه بسازید!

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

منابع خبری گفته‌اند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ارسال این بمب‌ها، خود، نشانه روشنی است مبنی بر اینکه جنگ برای طرف اوکراینی خوب پیش نمی‌رود. 

حمله بهاری اوکراین در فصل بهار اتفاق نیفتاد و نشانه‌ها حاکی از آن است که ضد حمله اوکراین در حال حاضر هم موفقیتی نداشته است. 

مهمات اوکراین رو به اتمام است و به نظر می‌رسد انبار ذخایر تسلیحاتی در آمریکا هم با کمبود‌های جدی مواجه است. 

مقام‌های آمریکایی برای توجیه تصمیم خود برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین به توجیه‌هایی مشابه با توجیه‌های زمان استفاده از بمب اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی متوسل شده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند درست است که ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد، اما در صورتی که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراین را اشغال کند جان غیرنظامیان بیشتری در خطر است. 

سازمانی به نام «ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای» که در تلاش است استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها متوقف کند گفته از جنگ جهانی دوم به این سو در بیش از ۳۶ درگیری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. طبق اطلاعات این ائتلاف، ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از این بمب‌ها در عراق استفاده کرده است.

بمب خوشه ای

هر آنچه باید درباره بمب‌های خوشه‌ای مدنظر آمریکا برای ارسال به اوکراین بدانید

بمب‌های خوشه‌ای به هر نوع گلوله‌ای اطلاق می‌شود که در هوا باز شده و تعدادی مواد منفجره یا بمب کوچکتر را در یک منطقه بزرگ‌تر آزاد کند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، به طور کلی، بمب‌های خوشه‌ای به هر نوع گلوله‌ای اطلاق می‌شود که در هوا باز شود و تعدادی مواد منفجره کوچکتر، یا «بمب» را در یک منطقه بزرگ‌تر آزاد کند. این تسلیحات را می‌توان از طریق شلیک توپخانه، توپ‌های دریایی، راکت انداز یا پرتاب از هواپیما استفاده کرد.

استفاده از این نوع تسلیحات از سوی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر محکوم شده است، زیرا برخی از بمب‌های پخش شده از مهمات خوشه‌ای، یا به عبارتی تا ۴۰ درصد از آن‌ها، هنگام شلیک منفجر نمی‌شوند. به این ترتیب، بمب‌ها روی زمین می‌افتند و مانند مین‌های زمینی عمل می‌کنند که می‌توانند سال‌ها یا دهه‌ها بعد به مرگ غیرنظامیان منجر شوند.

بمب خوشه ای

آمریکا چه نوع مهمات خوشه‌ای به اوکراین ارسال خواهد کرد؟ 

نوع خاصی از بمب‌های خوشه‌ای که قرار است به اوکراین ارسال شود مربوط به انبار مهمات بهبود یافته ۲ منظوره یا DPICM است که ارتش آمریکا قبلا متعهد شده بود آن‌ها را نابود کند. 

این مهمات را می‌توان از هاویتزر‌های ۱۵۵ میلی متری شلیک کرد و هرکدام از آن‌ها ۸۸ بمب را در داخل محفظه خود حمل می‌کنند که هر کدام ۱۰ متر مربع برد کشنده دارند.

یک مورد از این بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند مساحت ۳۰ هزار متر مربع را پوشش دهد.

در حالی که «پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که این سلاح‌ها کمتر از ۲.۳۵ درصد میزان مهمات منفجر نشده دارند، اما برخی کارشناسان می‌گوید که این سلاح‌ها بیش از ۲۰ سال قدمت دارند و میزان بسیار بالایی از مهمات منفجر نشده دارند.

بمب خوشه ای

تاریخچه سیاست آمریکا درباره مهمات خوشه‌ای چیست؟ 

آمریکا گاهی درباره پایان دادن به استفاده از مهمات خوشه‌ای صحبت کرده است. یک دستورالعمل وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۸ که از سوی «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شد، به ارتش دستور داد که تا سال ۲۰۱۸ به جز بخش کوچکی از زرادخانه، مهمات خوشه‌ای خود را حذف کند تا زمانی که نسخه‌های امن‌تر، با نرخ مهمات منفجر نشده کمتر از یک درصد تولید شود. 

پس از اینکه پنتاگون ب وجود سرمایه گذاری میلیون‌ها دلار نتوانست مهمات خوشه‌ای قابل اعتماد تولید کند، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور وقت آمریکا دستور دوره «بوش» را در سال ۲۰۱۷ لغو کرد. 

در حالی که مهمات خوشه‌ای در دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفت، آمریکا در طول جنگ ویتنام، از جمله در عملیات‌های غیرقانونی مخفیانه در «لائوس»، به طور گسترده از آن‌ها استفاده کرد. 

از زمان پایان جنگ، حدود ۲۰ هزار نفر که ۴۰ درصد آن‌ها کودک هستند در لائوس بر اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای منفجر نشده کشته یا زخمی شده‌اند.

مهمات خوشه‌ای نیز از سوی آمریکا در کامبوج، گرانادا، لبنان، لیبی، افغانستان و در طول هر ۲ جنگ عراق مورد استفاده قرار گرفت.

آیا آمریکا هنوز از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند؟

آخرین استفاده تایید شده از بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۹ در یمن رخ داد. با این حال، آخرین بار این نوع مهمات از سوی دولت آمریکا در زمان حمله به عراق و افغانستان به تعداد زیاد مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر ادامه ساخت بمب‌های خوشه‌ای آمریکا تا سال ۲۰۱۶ وجود دارد.

فیل گیرالدی (Phil Giraldi) مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، استفاده از بمب های خوشه ای را معادل ارتکاب جنایت جنگی دانست و گفت بمب های خوشه ای که دولت جو بایدن تصمیم به ارسال آن برای اوکراین دارد، باعث پیروزی کی‌یف در جنگ نمی شود و غیرنظامیان اوکراینی را به کشتن می دهد.

این مقام سابق سیا به خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به آثار زیانبار بمب های خوشه ای، گفت این بمب ها همچنین ضمن کشتار غیرنظامیان، اراضی کشاورزی اوکراین را برای سالها تخریب خواهد کرد.

روز جمعه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این کشور مهمات خوشه‌ای را در یک بازه زمانی مرتبط با ضد حملات، به اوکراین تحویل خواهد داد.

گیرالدی در این زمینه گفت: بمب های خوشه ای به پیروزی جنگ برای اوکراین منجر نخواهد شد. کاری که این بمب ها انجام می دهند، کشتن تعداد زیادی از غیرنظامیان و تخریب اراضی به دلیل مهمات مدفون منفجره نشده در سالهای طولانی پیش رو خواهد بود.

مقام پیشین سیا اظهار داشت، تصمیم دولت بایدن برای ارسال چنین مهماتی در حالی اتخاذ می شود که اوکراین در حال شکست در میدان جنگ با روسیه است.

وی افزود، این تصمیم همچنین دو رویی دولت بایدن را نشان می دهد که سال گذشته استفاده ادعایی روسیه از چنین سلاح هایی را مورد انتقاد قرار داد.

گیرالدی خاطرنشان کرد، آمریکا توافق های بین المللی درباره ممنوعیت استفاده از سلاح های خوشه ای را امضا نکرده است. از دیدگاه بیشتر کشورها، استفاده از این بمب ها معادل ارتکاب جنایت جنگی همچون استفاده از گازها یا مواد شیمیایی است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (جمعه) گفت، واشنگتن برای یک دوره موقت مهمات خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. این کشور درعین حال به تولید گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری کافی برای تامین نیازهای نظامی کی یف در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه ادامه می‌دهد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا، تصمیم اخیر دولت بایدن را نشانه «استیصال» این دولت خواند و گفت این تصمیم بشریت را به یک جنگ جهانی جدید نزدیکتر می کند.

فرانسیس بویل (Francis Boyle) استاد حقوق دانشگاه ایلینویز و مشاور سازمان ملل متحد در امور جنایات جنگی نیز معتقد است که تصمیم آمریکا برای ارسال چنین سلاح هایی، باعث تشدید استفاده از سلاح های تروریستی می شود.

اسپوتنیک نوشت: دموکرات ها، منتقد انتقال مهمات خوشه ای آمریکا به اوکراین هستند و دولت بایدن را متهم می کنند که بنیان اخلاقی کشور را به خطر می اندازد زیرا سلاح های جنجال برانگیز چنین اصولی را کمرنگ می کنند.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96271

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر