وال‌ستریت ژورنال: موشک‌هایی که برای قتل صدام حسین ساخته شده بود، به اوکراین داده شد

«وال‌ستریت ژورنال» در گزارشی نوشت، نیرو‌های اوکراینی برای عقب راندن نیرو‌های روسی و خارج کردن آن‌ها از سرزمین اشغالی، به موشک‌های کروز دوربرد متوسل شدند. این موشک‌ها برای اولین بار علیه صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق ساخته شده بود.

وال‌ستریت ژورنال: موشک‌هایی که برای قتل صدام حسین ساخته شده بود، به اوکراین داده شد

«وال‌ستریت ژورنال» در گزارشی نوشت، نیرو‌های اوکراینی برای عقب راندن نیرو‌های روسی و خارج کردن آن‌ها از سرزمین اشغالی، به موشک‌های کروز دوربرد متوسل شدند. این موشک‌ها برای اولین بار علیه صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق ساخته شده بود.

نیروهای اوکراینی طی چند ماه گذشته با استفاده از موشک‌های (ستورم شادو) که توسط بریتانیا به آنها داده شد مواضع روسیه در خاک کشورشان را هدف قرار دادند .

«وال‌ستریت ژورنال» در گزارشی نوشت، نیروهای اوکراینی برای عقب راندن نیروهای روسی و خارج کردن آنها از سرزمین‌ اشغالی، به موشک‌های کروز دوربرد متوسل شدند.

این موشک‌ها برای اولین بار علیه صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق ساخته شده بود.

به گزارش «وال‌ستریت ژورنال»، موشک‎های «ستورم شادو» دو دهه پیش برای هدف قرار دادن صدام حسین در حمام طراحی شده بود، اما به‌رغم کارآمدی موشک‌هایی در نهایت رئیس جمهوری عراق به وسیله این نوع موشک کشته نشد و به‌نظر نمی‌رسد که اوکراینی‌ها هم تاکنون موفق به آزادسازی مؤثر بخشی از سرزمین‌های خود به وسیله آنها باشند.

موشک‌های «ستورم شادو» برای اولین بار در حمله آمریکا و بریتانیا به عراق در سال ۲۰۰۳ مورد استفاده قرار گرفت. طبق گفته کارشناسان نظامی این موشک‌ها که اهداف را با دقت بسیار بالایی مورد اصابت قرار می‌دهد از قدرت فوق‌العاده برای نفوذ موثر به داخل ساختمان‌ها را از فاصله دور تا بیش از ۲۴۰ کیلومتر برخوردار هستند.

اوکراین در طول دوره اخیر از این موشک‌ها برای حمله به اهدافی در بیش از ۱۵۰ مایلی با دقت فوق العاده و قطع خطوط تدارکات نظامی روسیه و برخی زیرساخت‌ها و پل‌هایی که تا همین اواخر دور از دسترس کی‌یف بودند استفاده کرده است.

مقامات روسی تأکید کردند که کی‌یف در ماه ژوئن از «ستورم شادو» برای فلج کردن فعالیت حمل‌ونقل از طریق هدف قرار دادن پل «چونگار» که مسکو برای تأمین نیروهای خود در خرسون و زاپوریژیا به آن متکی است، استفاده کرد.

این موشک چند روز پیش نیز یک انبار بزرگ حاوی مهمات روسی را در نزدیکی روستای «رایکوف» هدف قرار داد.

موشک‌های دوربرد آمریکایی

اما اهمیت ارائه این موشک‌ها توسط بریتانیا به اوکراین نه تنها در استفاده موثر از آنها، بلکه بریتانیا با این اقدام در را برای واشینگتن باز کرد تا موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین ارسال کند.

مقامات واشینگتن به دنبال ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی از نوع «ای‌تی‌ای‌سی ام اس» (ATACMS) و سایر موشک‌هایی هستند که ممکن است بردی در حدود 300 مایل داشته باشند، پس از اینکه دولت ایالات متحده از ترس ارسال آن‌ها تمایلی نداشت. برای حمله به سرزمین‌های روسیه و در نتیجه تشدید درگیری به یک جنگ فراگیرتر و گسترده‌تر استفاده شود.

بریتانیا اولین کشوری بود که این موشک‌ها را به اوکراین ارسال کرد. این موشک‌ها قادرند به اهدافی در اعماق سرزمین‌های اوکراینی تحت اشغال روسیه برسند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا از ارائه موشک‌های «ستورم شادو» در ماه مه گذشته خبر داد؛ اما مشخص نکرد که آیا کشورش قبلاً آنها را تحویل داده است یا خیر.

برخی کارشناسان نظامی بعید می‌دانند که این موشک‌ها که قیمت هر یک از آنها به 800 هزار یورو می‌رسد بتوانند معادلات جنگ را به کلی دگرگون کنند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95296

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر