نسل Z بلای جان اردوغان شد + فیلم

اردوغان و قلیچدار اوغلو، با وعده حذف مالیات بر خرید تلفن همراه و بسته‌های اینترنت رایگان، در تلاش برای جذب رای‌دهندگان نسل Z هستند.

نسل Z بلای جان اردوغان شد + فیلم

رای نسل Z و جوانان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، چراکه تعداد زیادی از جوانان برای اولین بار رای می‌دهند؛ امری که می‌تواند برای رجب طیب اردوغان مشکل‌آفرین باشد. رجب طیب اردوغان و قلیچدار اوغلو، در تلاش برای جذب رای‌دهندگان نسل Z هستند.

بیشتر بخوانید: اردوغان بالاخره آفتابی شد + فیلم

روز ۲۴ اردیبهشت ماه، ترکیه شاهد یکی از مهم‌ترین روزهای خود است. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز «۱۴ می» برگزار می‌شود. مردم ترکیه در انتخابات پیش رو، سیزدهمین رئیس جمهور و نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان را انتخاب می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، محرم اینجه و سینان اوغان، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند. در عین حال، برای تصاحب ششصد کرسی پارلمان ترکیه، یک رقابت بزرگ در جریان است. ترکیه فعلاً با نظام ریاستی اداره می‌شود و رئیس جمهور همه کاره است. اما مخالفین اردوغان وعده داده اند؛ اگر پیروز شوند، با برگزاری یک همه پرسی، باز هم پست نخست وزیری به صحنه باز می‌گردد و اختیارات رئیس جمهور محدود خواهد شد. آنان طرحی آماده کردهاند که به عنوان «نظام پارلمانی تقویت شده» شناخته می‌شود. قرار است بر اساس این طرح، نمایندگان پارلمان، نقش و قدرت بیشتری داشته باشند و نهاد پارلمان، هم در قانونگذاری و هم در نظارت، نیرومندتر شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

در انتخابات آتی ترکیه، ۶۰ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۹۹ نفر در مجموع ۱۹۰ هزار و ۷۳۶ صندوق، واجد شرایط رأی دادن هستند. در خارج از کشور نیز مجموعاً ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۷۸۶ نفر در ۴ هزار و ۹۶۹ صندوق امکان رأی دادن پیدا کردند.

مشارکت بیش از ۸۰ درصدی

مردم ترکیه، غالباً علاقه فراوانی به مسائل سیاسی و حزبی دارند و با توجه به تعدد احزاب، شاید فقط بخش قلیلی از مردم، فاقد گرایش حزبی باشند. این مساله یکی از اصلی ترین دلایل مشارکت گسترده آنها در انتخابات است. در برخی از دوره‌های انتخابات در ترکیه به عنوان مثال در سالیان ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ میلادی، میزان مشارکت مردم در انتخابات، حتی به عدد ۹۴ درصد رسید.

در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت مردم ترکیه از ۷۰ درصد پایین آمده و روی عدد ۶۴ درصد ایستاده است. همچنین میزان مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸۶ درصد بود.

بر اساس قانون، دولت ترکیه حق دارد از شهروندانی که رأی نمی‌دهند، جریمه نقدی دریافت کند. اما این قانون بر روی کاغذ مانده و هیچگاه در عالم واقعیت، یک شهروند به خاطر ندادن رأی، جریمه پرداخت نکرده است.

ناظران سیاسی معتقدند که به خاطر بحران اقتصادی عمیق و فراگیر، این احتمال وجود دارد که برخی از شهروندان، با صندوق رأی قهر کنند و مشارکت، نهایتاً به ۸۰ درصد برسد. اما تحلیلگران دیگری نیز می گویند، دوقطبی و شدت رقابت، کاری می‌کند که مشارکت رکوردشکنی کند.

اردوغان و طوفان نسل Z و رای اولی‌ها

در انتخابات پیش رو، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار جوانِ رأی اولی پای صندوقهای رأی می‌روند. آنان جوانانی هستند که در ترکیه به عنوان نسل «زد» (Z) شناخته می‌شوند. یکی از جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد از جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال آماده رأی دادن به اردوغان و حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی هستند. اردوغان و قلیچدار اوغلو، با وعده حذف مالیات بر خرید تلفن همراه و بسته‌های اینترنت رایگان در تلاش برای جذب رای‌دهندگان نسل Z هستند.

نتایج نظرسنجی‌های میدانی نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جوانان ترکیه و به ویژه رای اولی ها از حزب عدالت و توسعه رویگردان شده اند و در نتیجه سمت و سوی آرای آنان، بر سرنوشت انتخابات تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85947

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر