فاجعه انسانی در سودان | کشور کودتا سقوط کرد؟ + فیلم

طی یک هفته گذشته از شروع درگیری‌ها در سودان، تاکنون دست‌کم ۸۳ تن کشته و حداقل ۱۱۲۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.‌ آخرین اخبار در خصوص تحولات جنگ داخلی در سودان را می‌توانید در ادامه بخوانید.

فاجعه انسانی در سودان | کشور کودتا سقوط کرد؟ + فیلم

سودان کشوری با سابقه کودتا و جنگ و کشمکش طی چند دهه، این روزها شرایط خطرناکی پیدا کرده است و درگیری‌های شدیدی در این کشور واقع در آفریقا جریان دارد.

سودان

فاجعه انسانی در سودان

ظرف یک هفته گذشته، دست‌کم ۸۳ نفر در خارطوم، کردوفان جنوبی، دارفور شمالی، ایالت شمالی و سایر مناطق کشته و بیش از ۱۱۲۶ نفر زخمی شده‌اند که شدیدترین تمرکز جنگ در شهر خارطوم در حال وقوع است.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار آماری اعلام کرد که طی یک هفته گذشته از شروع درگیری در سودان، تاکنون دست‌کم ۸۳ تن کشته و حداقل ۱۱۲۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.‌

وبگاه خبری «آرتی» روسیه شامگاه یکشنبه «27 فروردین ماه 1402» گزارش داد که سازمان بهداشت جهانی با انتشار آماری اعلام کرد که در جریان خشونت‌های اخیر در سودان شمالی از جمله در خارطوم، کردوفان جنوبی، دارفور شمالی، ایالت شمالی و سایر مناطق، حداقل ۸۳ غیر نظامی کشته و ۱۱۲۶ تن دیگر مجروح مصدوم شده‌اند.

سودان

سازمان بهداشت جهانی در ادامه اطلاعیه خود از اوضاع بحرانی در سودان اعلام کرد که با ادامه جنگ در خارطوم و سایر بخش‌های سودان، سازمان بهداشت جهانی از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که به بی‌طرفی مراقبت‌های بهداشتی احترام بگذارند و دسترسی نامحدود به امکانات بهداشتی را برای مجروحان درگیری‌ها تضمین کنند.

واکنش‌های بین‌المللی برای توقف فوری درگیری‌ها در سودان

«ولکر پرتس»، فرستاده سازمان ملل در سودان از سربازان ارتش و نیروهای واکنش سریع خواست تا «فورا» به درگیری و نبردهای جاری در خارطوم و سایر نقاط کشور خاتمه دهند.

در بیانیه نمایندگی سازمان ملل در سودان آمده است: «آقای پرتس با هر دو طرف مناقشه برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها، حفظ امنیت مردم سودان و در امان ماندن کشور از اوج‌گیری خشونت تماس برقرار کرده است.»

جدا از سازمان ملل، بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شدند.

سودان

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن نگران کننده خواندن درگیری‌ها در سودان خواستار توقف خشونت‌ها شد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی خواستار «توقف فوری» خشونت‌ها در سودان شد.

در این پیام ضمن درخواست از همه طرف‌های مناقشه برای متوقف کردن فوری خشونت‌ها اعلام شده که هیچیک از کارمندان سفارت آمریکا در خارطوم مفقود نشده‌اند.

کشورهای مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات و قطر نیز در پیام‌های ضمن دعوت از طرفین مناقشه به خویشتن‌داری خواستار توقف درگیری‌ها در سودان شدند.

ساختمان تلویزیون به‌دست ارتش سودان افتاد

با سیطره مجدد ارتش سودان بر ساختمان رادیو و تلویزیون این کشور، پخش زنده تلویزیون سودان پس از وقفه‌ای که ساعت‌ها به طول انجامید، بار دیگر ازسرگرفته شد.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از تلاش‌های ناموفق شبه‌نظامیان برای پخش بیانیه خود از تلویزیون سودان و تخریب زیر ساخت‌های آن، ارتش سودان مجدداً پخش زنده تلویزیونی را ازسرگرفت.

سودان

ارتش سودان اعلام کرد: نیروهای پشتیبانی سریع، ساختمان‌های اطراف فرماندهی کل ارتش را هدف قرار می‌دهند تا نشان دهند که این مقر به دست شورشیان افتاده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: آتش زدن برخی ساختمان‌ها در هر درگیری با سلاح امکان‌پذیر است، اما ما نبرد را طبق برنامه‌ریزی و مطابق با قوانین بین‌المللی بشر دوستانه ادامه می‌دهیم.

ارتش سودان تاکید کرد: متأسفانه شورشیان به امنیت مردم اهمیت نمی‌دهند و تلاش دارند در نزدیکی مناطق پرجمعیت ناآرامی و درگیری ایجاد کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما به لحظه تعیین کننده بسیار نزدیک هستیم، در حال حاضر تعقیب دشمن هستیم و عناصر آن در حال فرار هستند.

ارتش سودان افزود: پس از تلاش‌های ناموفق شبه نظامیان برای پخش مستقیم بیانیه خود از تلویزیون، آنها تلاش کردند تا زیر ساخت‌های تلویزیون سودان را تخریب کنند که موفق نشدند و ارتش مجدداً کنترل اوضاع و پخش مستقیم برنامه‌های تلویزیونی را بر عهده گرفت.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82525

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر