تایید وقوع جنایت جنگی در اوکراین از سوی بازرسان سازمان ملل

بازرسان کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد امروز (جمعه) وقوع جنایت جنگی در جریان جنگ اوکراین را تایید کردند.

تایید وقوع جنایت جنگی در اوکراین از سوی بازرسان سازمان ملل

این کمیسیون که ماه مارس (اسفند/ فروردین) توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل و برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط نیروهای روسی در زمان جنگ اوکراین، ایجاد شده بود، امروز نخستین گزارش شفاهی خود را ارائه کرد.

اریک موز(Erik Mose) امروز توضیح داد که بازرسان این کمیسیون در جریان تحقیقات در مناطق کیف، چرنیگویف، خارکف و سومی، از ۲۷ شهر و شهرک بازدید و با بیش از ۱۵۰ قربانی و شاهد مصاحبه کردند.

به گفته وی بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده توسط کمیسیون، می توان گفت که جنایات جنگی در اوکراین صورت گرفته است که از جمله موارد آن می‌توان به « بمباران مناطق غیرنظامی، موارد متعدد اعدام، شکنجه و بدرفتاری و نیز خشونت جنسی» اشاره کرد.

موز افزود: ما از تعداد زیاد اعدام ها در مناطقی که بازدید کردیم متاثر شدیم. اجساد یافت شده ویژگی های مشترکی دارند که نشانه های قابل مشاهده اعدام محسوب می‌شود، مانند دست های بسته شده از پشت، زخم های گلوله به سر یا شکاف گلو.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین تحولات از امروز به مدت پنج روز همه پرسی در دو منطقه زاپوروژیه (Zaporozhye) و خرسون (Kherson) واقع در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43340

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر