نخست وزیر عراق: آماده تحویل قدرت هستم

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، ضمن انتقاد از فقدان بودجه با گذشت هشت ماه از سال (میلادی)، گفت، آماده انتقال قدرت به هر دولتی منتخبی است که شکل بگیرد.

نخست وزیر عراق: آماده تحویل قدرت هستم

مصطفی الکاظمی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعد از ظهر امروز پنجشنبه در سخنانی در جلسه هیأت دولت، تأکید کرد که این کشور، پس از انتخابات، با یک مشکل سیاسی واقعی روبه‌روست که نیازمند راهکار و همکاری همه احزاب سیاسی است.

خبرگزاری عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، رهبران سیاسی در این مرحله باید برای کشور و ملت خود، جانفشانی کنند؛ زیرا این مشکلات، بر روی عملکرد دولت و نهادهای حکومتی هم تأثیر گذاشته است.

وی با این ادعا که با وجود گذشت ۲۸ ماه از کار دولت، بودجه فقط برای شش ماه بوده است، ادامه داد: الان در ماه هشتم سال ۲۰۲۲ قرار داریم، ولی خبری از بودجه نیست. دولت در این زمینه، مشکل نیست، بلکه وضعیت سیاسی موجود باعث این مشکل شده است.

نخست وزیر عراق عدم ساخت مدارس، راهها و زیرساختهای عراق را معلول نبود توافق سیاسی بر سر تشکیل دولت یا یافتن راهکاری برای بن‌بست سیاسی عنوان کرد و گفت: گفت‌وگو، تنها راه حل مشکلات ماست، ولی استفاده از روشهای تنش رسانه‌ای، هرج‌ومرج یا مأیوس کردن مردم، در ایجاد تجربه دموکراسی نوین، کمکی به ما نخواهد کرد.

الکاظمی تصریح کرد، شهروندان عراقی باید بدانند که با هر روز تأخیر در عدم حل بن بست سیاسی، دولت هم با محدودیت روبرو خواهد شد. لذا هر کس که گمان می‌کند دولت به دنبال تنشزایی است، اشتباه می‌کند.

برخی سیاستمداران عراقی معتقدند، تظاهرات جریان صدر و اشغال پارلمان و ممانعت از برگزاری جلسات پارلمان جهت انتخاب رئیس جمهور و معرفی نخست‌وزیر، در راستای ادامه‌دار شدن دولت مصطفی الکاظمی است.

الکاظمی به این اتهام هم واکنش نشان داد و گفت، «ما آماده تحویل قدرت به هر دولت منتخب هستیم. در هر لحظه‌ای که احزاب سیاسی توافق کنند، ما آماده‌ایم. چه حرفی است که می‌گویند دولت یا نخست‌وزیر گفته یا انحلال یا تعطیل شدن روند تشکیل دولت. این یاوه است. چه کسی حاضر است در این شرایط سخت بماند؟».

نخست‌وزیر عراق در ادامه به فروش نفت با قیمت بالا در مقایسه با گذشته و افزایش درآمد عراق اشاره کرد و گفت: امروز عراق می‌تواند در جایگاه بهتری باشد. امکانات، ثروت و فراوانی مالی کمک می‌کند تا کشورمان را بسازیم. ما در دو سال گذشته موفق شدیم روابط خود با همه کشورهای دنیا را ترمیم کنیم و عراق امروز کانون دیدار و تکامل با دیگران شده است».

او با اشاره به دعوتش از احزاب سیاسی عراق برای گفت‌وگو گفت، این دعوت او با استقبال احزاب مواجه شده و همچنان برای مهیا کردن زمینه جهت گفت‌وگوی احزاب داخلی عراق تلاش می‌کند.

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35566

ارسال نظر