چرا فعالان اجتماعی اقلیم کردستان دستگیر شدند؟

منابع امنیتی می گویند «هیمداد شاهین» سخنگوی جنبش الجیل الجدید (نسل جدید) و تعدادی دیگر از سران این حزب در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق دستگیر شده اند.

چرا فعالان اجتماعی اقلیم کردستان دستگیر شدند؟

اقلیم کردستان عراق این روزها شاهد دستگیری های گسترده است؛ از بازداشت سران جنبش «الجیل الجدید» تا فعالان مدنی و روزنامه نگاران.

به گزارش عرشه آنلاین، منابع امنیتی می گویند «هیمداد شاهین» سخنگوی جنبش الجیل الجدید (نسل جدید) و تعدادی دیگر از سران این حزب در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق دستگیر شده اند.

منابع آگاه به رسانه ها می گویند که «علت این دستگیری ها، اعلام آمادگی این جنبش و برخی فعللان اجتماعی برای برگزاری تظاهرات در اقلیم کردستان عراق و تصرف پارلمان محلی اقلیم به سبک تظاهرات معترضان جریان صدر در بغداد است.»

پیشتر، «شاسوار عبدالواحد» موسس جنبش الجیل الجدید در اقلیم کردستان عراق و از احزاب مخالف حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی از آمادگی جنبش خود برای برگزاری تظاهرات مشابه جریان صدر این بار در سرتاسر اقلیم خبر داد.

همزمان با این آمادگی ها، بر اساس گزارش های مرکز آزادی مطبوعات (میترو) مقام های امنیتی اربیل اقلیم کردستان پیش از این تعدادی از فعالان معترض مانند «هوکر بیربال» و «مریوان ساله یی» را در پی فراخوان آنها برای تظاهرات علیه حملات ترکیه به اقلیم کردستان عراق دستگیر کرده اند.

همچنین بر اساس گزارش رسانه های عراقی مانند «بغدادالیوم»، خبر رسیده است که نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، در منطقه «قلعه دزه» واقع در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق سلیمانیه، «مهدی خاکی» فعال مدنی کرد را به اتهام تحریک برای برگزاری تظاهرات دستگیر کردند.

در منطقه «جمجمال» در ۶۰ کیلومتری غرب سلیمانیه نیز نیروهای امنیتی اقلیم، «حمه ریشه» فعال معروف به انتقاد علیه حکومت محلی اقلیم کردستان را بازداشت کردند.

این موج بازداشت ها پس از آن تشدید می شود که سران جنبش نسل جدید برای برگزاری تظاهرات گسترده در همه شهرهای اقلیم فراخوان داده اند.

بر اساس اظهارات فعالان کرد معترض، قرار است در تظاهرات اقلیم کردستان عراق، شعارهایی هدفمند و متمرکز بر «برگزاری انتخابات محلی اقلیم در موعد مقرر، پایان دادن به قساد مالی، اداری و غرات ثروت ها، توزیع حقوق کارکنان در موعد مقرر و کاهش بهای سوخت»، مطرح شود.

شاسوار عبدالواحد موسس جنبش الجیل الجدید در اقلیم کردستان عراق و از احزاب مخالف حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی، روز یکشنبه گذشته در گفت و گویی تلویزیونی تصریح کرد: از اهالی اقلیم کردستان عراق می خواهم که برای مشارکت در تظاهرات گسترده ای آماده باشند که روز شنبه آینده ۶ آگوست (امروز ۱۵ مرداد) در همه شهرهای اقلیم برگزار خواهد شد.

به گفته عبدالواحد، این تظاهرات در اعتراض به نابسامانی اوضاع معیشتی، خدماتی و سیاسی اقلیم کردستان عراق برگزار خواهد شد.

پیش از آن نیز، رئیس فراکسیون الجیل الجدید در پارلمان عراق در اشاره ای به اظهارات «شاخەوان عبدالله» نایب رئیس دوم پارلمان این کشور، خواستار اتفاق مشابه ورود طرفداران جریان صدر به پارلمان عراق در پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق شد.

«سروه عبدالواحد» در توییتی نوشت که نایب رئیس دوم (در پارلمان عراق) می گوید، تظاهرات کنندگان (عراقی طرفداران مقتدی صدر) وارد خانه ملت (پارلمان عراق) شدند تا نظرشان را بگویند و بنابراین تمنا می کنیم اجازه دهید (اهالی) به پارلمان محلی در اقلیم کردستان عراق نیز برای بیان نظر و رد فساد وارد شوند.

اشاره عبدالواحد به اتفاقات این روزهای عراق است که برای دومین بار، طرفداران جریان صدر در اعتراض به معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی چارچوب هماهنگی شیعی برای تصدی نخست وزیری آینده عراق بدون مانع قابل توجهی وارد منطقه سبز بغداد شدند؛ جایی که پیشتر ورود طرفداران صدر به آن مورد انتقاد بسیاری از ناظران و شخصیت های عراقی قرار گرفته بود.

حالا و بعد از فراخوان و دستگیری فعالان اجتماعی و مدنی و سران حزب مخالف در اقلیم کردستان، «ادریس شعبان» عضو حزب حاکم دموکرات به ریاست مسعود بارزانی این عبارت ها را درباره فراخوان تظاهرات امروز در اقلیم به برخی رسانه ها بیان کرده است: تظاهرات امروز که جنبش الجیل الجدید در صدد آن است، سیاسی و هدف آن رسانه ای است تا اوضاع اقلیم را به هم بریزد.

شعبان می گوید: پرونده انتخابات (محلی) کردستان عراق با اردوکشی خیابانی و سوء استفاده از نیاز جوانان و شهروندان محقق نمی شود بلکه راه آن گفت و گو و مذاکره است بنابراین باید با تظاهرات امروز با فرض بی ثبات سازی برخورد کرد.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34673

ارسال نظر