اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر مقابل دلار +فیلم

فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.

اعتراضات علیه اردوغان پس از سقوط لیر مقابل دلار +فیلم

فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.لیر امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته است.ادامه سقوط نرخ برابری لیر  پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد که منجر به سقوط لیر شد .

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، در شبکه‌های اجتماعی ویدیو‌هایی دست به دست می‌شوند که مربوط به تظاهرات متعدد در استانبول هستند که علیه رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهوری ترکیه است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.در حالی که در پایان داد و ستد‌های روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.

بیشتر بخوانید :وضعیت خیابان‌های ترکیه پس از سقوط لیر و اعتراض به اردوغان + فیلم

 ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدودا ۲۰ درصدی ترکیه است.

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روز‌ها پس از ۱۹ سال زمامداری با پائین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبرو است.

 

اردوغان درباره نرخ لیر ترکیه چه گفت 

 کاهش  امروز ارزش لیر به دنبال سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش قیمت ارز در این کشور اتفاق افتاد.

اردوغان که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفته بود: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال‌زایی، هر چیزی را که صحیح است، برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است.»

«به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌ های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم.»

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌ گذاری، تولید و اشتغال ‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه ‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد.»

 

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا سریعا رؤسای بانک‌ها را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و 3 عضو کمیته سیاست پولی ترکیه در ماه گذشته صورت گرفت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2913

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر