دشمن‌ترین دشمن اسرائیل همچنان ساکت است؛ احمدی نژاد کجاست؟

احمدی‌نژاد در مواجهه با دولت رئیسی که بیشتر بدنه آن متعلق به دولت او بودند، نمی‌تواند وارد فاز انتقادی شود. از سوی دیگر توانایی و امکان دفاع از عملکرد دولت را هم ندارد، بنابراین بهترین وضعیت راهمین شرایط می بیند که سکوت کرده و این سکوت را به عنوان یک عمل سیاسی و اعتراضی به جامعه بفروشد

دشمن‌ترین دشمن اسرائیل همچنان ساکت است؛ احمدی نژاد کجاست؟

عرشه آنلاین :دشمن‌ترین دشمن اسرائیل همچنان ساکت است. محمود احمدی نژاد همچنان ساکت است او در برابر حمله اسراییل به کنسولگری ایران و پاسخ سپاه نیز  سکوت کرده است همچنان که در برابر  جریانات مربوط به جنگ غزه ساکت بود و حرفی نزد؛ آن‌هم فردی که زمانی در رابطه با یک سر جنگ امروز در غزه سخنانی تند می‌گفت، آن‌هم در قامت رییس دولت جمهوری اسلامی و امروز در قامت رییس دولت اسبق ترجیحش بر سکوت است؛ محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم این روزها مورد انتقاد بخش زیادی از محافظه‌کاران است. البته بخشی از اصلاح‌طلبان نیز برای طعنه به محافظه‌کارانی که زمانی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند، رییس دولت‌های نهم و دهم را بابت سکوت درباره جنگ غزه مورد نکوهش قرار می‌دهند.

بعد از ماجرای درگیری حماس و اسرائیل و بعد از آن فاجعه انسانی که در غزه درحال رقم خوردن است، همگان انتظار داشتند، رئیس جمهور پیشین ایران یعنی محمود احمدی‌ نژاد به صحنه بیاید و موضعی صریح در این رابطه بگیرد.

احمدی نژاد در جریان این درگیری در گواتمالا بود. سفری که رئیس دولت‌های نهم و دهم به زحمت توانست گذرنامه خود را آزاد و به آمریکای مرکزی سفر کند.

در این باره عصر ایران چندی پیش نوشت شاید جوان‌های امروز خیلی با احمدی نژاد و مواضع او آشنا نباشند اما ما که جوانی‌مان در عصر او گذشت، به خوبی به یاد داریم که رئیس جمهور پیشین ایران در تمام سفرهای خارجی خود، تیر کلامی را به سمت اسرائیل پرتاب می‌کرد.

 هنوز فراموش نکرده‌ایم که سخنرانی‌های او در نهادهای بین‌المللی چه جنجال‌هایی به پا می‌کرد. او در سخنرانی‌هایش اسرائیل را «جرثومه فساد»، «رژیم جعلی»، «رژیم نژادپرست»، «لکه ننگ» خطاب می‌کرد و حالا سکوت کرده است.

بیاید کمی سخنرانی‌های او در مورد اسرائیل را در عهد ریاست جمهوری با هم مرور کنیم:

«فکر می‌کنیم زشت‌ترین کاری که در ۷۰ سال اخیر انجام شد، تأسیس رژیم صهیونیستی است. رفع اشغالگری، بازگشت آوارگان، تأسیس دولت ملی فلسطین، آرزوی تاریخی همه ملت‌های منطقه است. همه آرزو دارند روزی برسد، که دیگر هیچ اثری از رژیم اشغالگر و آدمکش صهیونیستی نباشد. هر گامی که این امید را زنده کند، گام مثبتی است و به نفع ملت‌های منطقه.»

«شما بدانید این رژیم منفور در سراشیبی سقوط است، به فضل الهی سقوط خواهد کرد و هیچ عاملی قادر نخواهد بود او را نجات بدهد.»

او او این بار در یک سخنرانی خواهان جابه‌جایی کشور اسرائیل به مکانی دیگر شد:

«اگر شما جنایت کردید، خوب است قطعه‌ای از خاک خودتان را، از خاک اروپا را، از خاک آمریکا را، از خاک کانادا و آلاسکا را در اختیار اینها قرار دهید، تا اینها برای خود کشوری تشکیل دهند. مطمئن باشید اگر شما چنین کاری را انجام دهید، ملت ایران حتی یک تظاهرات هم در روز قدس راه نخواهد انداخت و هیچ شعاری علیه شما و این رژیم غاصب صهیونیستی، نخواهد داد.»

 احمدی نژاد لام تا کام حرف نمی‌زند و گویی اصلا اخبار این جنگ تازه را پیگیری نمی‌کند و فراموش کرده است که حماس و اسرائیلی در این دنیا وجود دارد.

 

در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، او با حرف‌های تند علیه اسرائیل، هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرد اما حالا انگار نه انگار.

انتظار از احمدی نژاد برای موضع گرفتن درباره اتفاقات اخیر، خواسته زیادی نیست. حداقل حالا که سمت رسمی در کشور ندارد، دوست داریم بدانیم که نظر او چیست؟ چرا سکوت کرده است؟ آیا او دیگر نسبت به اسرائیل نظرات گذشته خود را ندارد؟

او مدتی است که سکوت کرده است. می‌گفتند سکوت او در مورد مسائل کشور از سر مصلحت است اما آیا درباره اسرائیل هم مصلحت است یا خیر؟

در بالا اشاره شد ما در جوانی هزینه زیادی بابت حرف‌های محمود احمدی نژاد پرداخت و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردیم و حالا حق خودمان می‌دانیم که بدانیم احمدی نژاد امروز در مورد آن روزها و نظرات شاذی که می‌داد چه نظری دارد؟

موضع خاتمی در برابر اسرائیل

موضع سیدمحمد خاتمی در مورد عملیات ایران علیه اسرائیل از دو جنبه متفاوت قابل بررسی است. 

اول: اگر نگاهی به صفحه خبرگزاری‌های دولتی مانند ایسنا انداخته باشید و بعد ببینید که برخلاف اینکه در یک دهه گذشته رهبر جبهه اصلاحات را بایکوت خبری کرده بودند ناگهان موضوع گیری او در رسانه‌ها انتشار یافته، حتما تعجب می‌کنید. اما این اتفاقا اصلا تعجب ندارد. برای انتشار دهندگان این اخبار تنها آن دسته از موضع گیری‌های خاتمی قابل انتشار است که مطابق با خواست و نظر آنها بوده و قابل استفاده باشد. 

دوم: موضع گیری خاتمی درست در شرایطی است که محمود احمدی‌نژاد همچنان به سکوت خود بعد از روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی ادامه می دهد. او درسال اول ریاست جمهوری رئیسی کمی فعال بود اما در شهریور 1401 و با نشستن دوباره بر صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دید همه پنهان شد. در دو سال اخیر زمانی که می خواست از ایران خارج شود در فرودگاه دیده شد. زمانی که پاسپورتش را برای خروج به او نمی دادند، اما با سماجت آن را گرفت و رفت. 

آخرین بار هم زمانی که بهمن ماه گذشته در حرم امام در حال تجدید پیمان با آرمان های امام بود، به خاطر عمل زیبایی چهره‌اش خبر ساز شد. او همچنان به سکوت خود ادامه داد و از جنبه ای از این سکوت رضایت هم دارد. 

احمدی‌نژاد در مواجهه با دولت رئیسی که بیشتر بدنه آن متعلق به دولت او بودند، نمی‌تواند وارد فاز انتقادی شود. از سوی دیگر توانایی و امکان دفاع از عملکرد دولت را هم ندارد، بنابراین بهترین وضعیت راهمین شرایط می بیند که سکوت کرده و این سکوت را به عنوان یک عمل سیاسی و اعتراضی به جامعه بفروشد. 

با این حال به نظر میرسد او خود را آماده می کند تا در پاییز امسال بار دیگر فعال شود. ارزیابی آنها این است: برای عبور از بحران های داخلی و بین المللی به سراغ او خواهند رفت. تحلیلی که غلط بودن آن پیشتر اثبات شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133849

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر