وزیر خارجه سابق آمریکا درگذشت / پیشنهاد مهم او به ایران چه بود؟

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا در ۸۴ سالگی درگذشت.

وزیر خارجه سابق آمریکا درگذشت / پیشنهاد مهم او به ایران چه بود؟

یورونیوز: مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین آمریکا روز چهارشنبه به علت ابتلا به سرطان درگذشت. وی نخستین وزیر خارجه زن تاریخ ایالات متحده بود.

آلبرایت سالها وزیر امور خارجه آمریکا بود که در دوران مسئولیتش به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت قانونی ایران اذعان کرد. در ۱۹۹۹، هنگامی مادلین آلبرایت بابت شرکت در کودتای ۲۸ مرداد علیه محمد مصدق ابراز تاسف کرد و پیشقدم بهبودی روابط شد،در ۱۸ مارس سال ۲۰۰۰ میلادی مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه آمریکا در سخنرانی خود گفت:

«در سال ۱۹۵۳ آمریکا نقش مؤثری در ترتیب دادن براندازی نخست‌وزیر محبوب ایران محمد مصدق داشت. دولت آیزنهاور معتقد بود که اقداماتش به دلایل استراتژیک موجه‌اند ولی آن کودتا آشکارا باعث پس‌رفت سیر تکامل سیاسی ایران شد و تعجبی ندارد که هنوز بسیاری از ایرانیان از این دخالت آمریکا در امور داخلی آنان ناراحت‌اند. علاوه براین در ربع قرن بعد از آن ایالات متحده و غرب پیوسته از رژیم شاه حمایت کردند. دولت شاه هرچند کارهای زیادی برای پیشرفت اقتصادی ایران انجام داد ولی مخالفان خود را بی‌رحمانه سرکوب کرد.»

در زمان وزرات خارجه مالدین آلبرایت در ماه مارس ۲۰۰۰  آلبرایت، وزیر امور خارجۀ آمریکا، ایران را به برقراری روابط با آمریکا دعوت کرد. در سپتامبر آن سال خبرگزاری‌ها از احتمال دیدار آلبرایت با کمال خرازی، وزیر امور خارجۀ وقت ایران، خبر دادند..

کمال خرازی در پاسخ اعلام کرد حال که آمریکاییان اعتراف به شرکت در آن واقعه را کردند، دولت ایران قصد ادعای خسارت از آمریکا را خواهد نمود.

شبکه خبری «سی ان ان» اعلام کرد که مادلین آلبرایت، اولین وزیر امور خارجه زن ایالات متحده که به هدایت سیاست خارجی غرب در پیامدهای جنگ سرد کمک کرد، درگذشت. او هنگام مرگ ۸۴ ساله بود.

آلبرایت یکی از چهره های اصلی دولت «بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا بود که ابتدا به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد خدمت کرد و سپس در دوره دوم ریاست جمهوری خود به عنوان دیپلمات ارشد این کشور رسید. او از گسترش ناتو حمایت کرد.

آلبرایت در ماه می ۱۹۹۶ و زمانی که عهده‌دار نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بود، در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه «سی‌بی‌اس»، از مرگ و میر کودکان عراقی در نتیجه تحریم‌های واشنگتن حمایت کرد.

خبرنگار برنامه شصت دقیقه «سی‌بی‌اس» در مصاحبه با آلبرایت گفت: «ما این را شنیده‌ایم که نیم میلیون کودکان (عراقی) جانشان را از دست داده‌اند، این تعداد بیشتر از کودکان کشته شده در (حمله اتمی آمریکا به) هیروشیما است. آیا بهایی که پرداخته شد، ارزشش را داشته است؟».

مادلین آلبرایت در پاسخ به این سوال از مرگ ۵۰۰ هزار کودک بی‌گناه عراقی در نتیجه تحریم‌های آمریکا حمایت کرد. او گفت: «به نظر من، این یک انتخاب بسیار سخت است اما ما فکر می‌کنیم که بهایی که پرداخته شد، ارزشش را داشت.»

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13240

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر