استفاده از باران مصنوعی برای پاکیزه کردن هوا!

مقامات دهلی نو اعلام کرده‌اند برای کاهش آلودگی هوای این شهر، در چند روز آینده از باران مصنوعی و بارورسازی ابرها استفاده خواهد شد؛ با این حال، برخی کارشناسان نسبت به تأثیرات این روش ابراز تردید کرده‎‌اند.

استفاده از باران مصنوعی برای پاکیزه کردن هوا!

مقامات دهلی نو اعلام کرده‌اند برای کاهش آلودگی هوای این شهر، در چند روز آینده از باران مصنوعی و بارورسازی ابرها استفاده خواهد شد؛ با این حال، برخی کارشناسان نسبت به تأثیرات این روش ابراز تردید کرده‎‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، وزیر محیط زیست دهلی نو - پایتخت هند - اعلام کرده که دولت در حال بررسی فرآیند بارورسازی ابرها برای کاهش سطح آلودگی است. با این حال، اجرای بارورسازی ابرها به تایید دادگاه عالی هند و چندین وزارت‌خانه فدرال بستگی دارد.

به نوشته بی‌بی‌سی، در حالیکه پیش‌تر نیز پیشنهاد بارورسازی ابرها مطرح شده بود، برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که تأثیرگذاری این روش پیچیده و پرهزینه در مبارزه با آلودگی هوا، اثبات نشده است. این کارشناسان همچنین بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای درک اثرات زیست‌محیطی باران مصنوعی تأکید دارند.

دهلی نو با آلودگی شدید هوا مواجه است و شاخص کیفیت هوا به طور مداوم از حد مجاز فراتر می‌رود. حتی پس از یک دوره کوتاه بارندگی، سطح آلودگی پس از پایان جشنواره دیوالی در این کشور به سرعت به سطوح خطرناک بازگشت.

آلودگی هوا در پایتخت هند یک مشکل دائمی در تمام طول سال است که ناشی از عواملی مانند آلایندگی بالای خودروها، بخش‎های صنعتی و همچنین گرد و غبار است. با این حال، زمانی که کشاورزان در ایالت‌های همسایه دهلی نو، باقی‌مانده محصولات خود را می‌سوزانند و در عین حال سرعت وزش باد پایین است، این فرآیند باعث می‌شود آلودگی هوا در زمستان به اوج خود برسد.

در واکنش به این بحران، دولت دهلی تعطیلات زمستانی چند روزه مدارس را اعلام و فعالیت‌های ساخت‌وساز را ممنوع کرده و امیدوار است دادگاه عالی که در حال حاضر در حال بررسی دادخواست‌های مربوط به هوای آلوده دهلی است، استفاده از بارورسازی ابرها را تأیید کند.

باران مصنوعی

بارورسازی ابرها شامل پاشیدن ذرات یدید نقره یا کلرید روی ابرها با استفاده از هواپیما است. این ذرات به‌عنوان ذرات سازنده هسته یخی عمل می‌کنند و به کریستال‌های یخ اجازه می‌دهند در ابرها تشکیل شوند. سپس رطوبت موجود در ابرها روی این بلورهای یخ تأثیر گذاشته و آن‌ها را به باران تبدیل می‌کند. با این حال، موفقیت بارورسازی ابرها به شرایط جوی خاص و نوع ابر مورد هدف بستگی دارد.

این روش برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است و در کشورهای مختلف از جمله چین، امارات متحده عربی و برخی از ایالات هند آزمایش شده است. دولت دهلی نو می‎خواهد بارورسازی ابرها را در دو مرحله اجرا کند که فاز اول آن حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این پروژه قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان انجام شود زیرا پیش‌بینی می‌شود شرایط آب‌وهوایی در آن زمان ایده‌آل باشد.

منطقی که در پس بارورسازی ابرها وجود دارد این است که بارندگی ممکن است به شست‌وشوی ذرات معلق در جو کمک کند و در نتیجه هوا تمیزتر و قابل تنفس‌تر شود. دهلی پس از بارش‌های کوتاه هفته گذشته، بهبود موقتی در کیفیت هوا را تجربه کرد. با این حال، کارشناسان در مورد اثربخشی طولانی‌مدت بارورسازی ابرها در مبارزه با آلودگی تردید دارند. آن‌ها استدلال می‌کنند در حالیکه بارندگی می‌تواند بلافاصله سطح آلودگی را کاهش دهد، اما سطوح آلودگی در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت دوباره بازمی‌گردند. بارورسازی ابرها همچنین یک روش گران‌قیمت محسوب می‌شود و ممکن است منابع مالی صرف کاری شود که تأثیرات بلندمدتی به همراه ندارد.

علاوه بر این، شواهد تجربی محدودی درباره میزان کاهش آلودگی هوا با استفاده از بارورسازی ابرها وجود دارد. در حالی که بارورسازی ابرها به عنوان یک راه حل بالقوه برای بحران آلودگی هوای پایتخت هند پیشنهاد شده است، کارشناسان محدودیت‌های آن را برجسته می‌کنند و خواستار تحقیقات بیشتر و رویکردهای سیاستی جامع در رابطه با این روش هستند.

منبع: اکوایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114408

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر