ایران بدنبال درگیری مستقیم با آمریکا است؟ گزارش مهم اطلاعاتی آمریکا

مقامات آمریکایی ادعا کردند که ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نبوده اما اقدامات نیروهای نیابتی تهران می‌تواند خطر اشتباه محاسباتی و جنگ ناخواسته را افزایش دهد.

ایران بدنبال درگیری مستقیم با آمریکا است؟ گزارش مهم اطلاعاتی آمریکا

مقامات آمریکایی ادعا کردند که ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نبوده اما اقدامات نیروهای نیابتی تهران می‌تواند خطر اشتباه محاسباتی و جنگ ناخواسته را افزایش دهد.

 دو دستیار کنگره و یک مقام دفاعی به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده بر این باور است که ایران در حال حاضر به دنبال جنگ مستقیم با ایالات متحده نیست، اما به دنبال افزایش فشار بر اسرائیل و ایالات متحده از طریق نیروهای نیابتی خود در منطقه است.

به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، این منابع گفتند که با این حال، رویکرد ایران در استفاده از نیابتی‌هایش خطر اشتباه محاسباتی و درگیری ناخواسته منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. اقدامات شرکای ایران از جمله حماس در غزه و حزب‌الله لبنان نیز برای شکل‌دادن به محاسبات اسرائیل که در حال حاضر برای عملیات زمینی در غزه آماده می‌شود، طراحی شده است. این دو دستیار کنگره گفتند که به نظر می‌رسد تهران قصد دارد که اسرائیل را به محدودکردن دامنه کارزار نظامیش وادار کند.

پس از حمله ۷ اکتبر گروه حماس به جنوب سرزمین‌های اشغالی که باعث غافلگیری اسرائیل و کشته‌شدن حداقل ۱۴۰۰ اسرائیلی شد، تل‌آویو وعده نابودکردن این گروه را داده است. دولت بایدن نیز ادعا کرده از آنجایی که تهران برای چندین دهه حماس را تسلیح، آموزش و تأمین مالی کرده، در این حمله شریک بوده است.

روز پنجشنبه، یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در شمال دریای سرخ سه موشک کروز و چندین پهپاد پرتاب‌شده توسط نیروهای حوثی طرفدار ایران را سرنگون کرد. پنتاگون گفته است که موشک‌ها و پهپادها احتمالاً به سمت اسرائیل در حرکت بودند. یک مقام ارشد اسرائیلی ادعا کرده: «به نظر من حمله موشکی حوثی‌ها بدون چراغ سبز ایران انجام نمی‌شد».

روز جمعه، دو موشک به سمت اهداف آمریکایی در بغداد شلیک شد که به گفته یک مقام دفاعی با اقدامات نیروهای نزدیک به ایران در عراق مطابقت دارد. حداقل دو پهپاد در روز چهارشنبه پادگان التنف، یک پادگان آمریکایی در جنوب سوریه را هدف قرار دادند. به گفته پنتاگون، ارتش ایالات متحده یکی از آن‌ها را سرنگون کرد، اما دیگری به پایگاه اصابت کرد که منجر به جراحات جزئی تعداد کمی از نیروهای آمریکایی شد.

ایالات متحده هنوز در حال بررسی است که چه کسی پشت حمله پهپادی بوده است، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که نیروهای مورد حمایت ایران این پهپادها را پرتاب کرده‌اند. این نیروها در عراق و سوریه در سال‌های اخیر حملات موشکی و پهپادی زیادی را علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند.

علی‌رغم قدرت نظامی متعارف نسبتاً متوسط، مدت‌هاست که ایران برای دفع دشمنان، گسترش نفوذ سیاسی و اخطار به دشمنانش قبل از هرگونه حمله مستقیم به ایران، پرورش نیروهای مورد حمایت خود در منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع در امور سیاست گفت که بعید است ایران مستقیماً وارد جنگ بین اسرائیل و حماس شود. اما او افزود که خطر درگیری تصادفی به ویژه در امتداد مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی با لبنان که در آن نیروهای حزب‌الله با ارتش اسرائیل درگیر شده‌اند، رو به افزایش است. او اذعان کرد «خطر اشتباه محاسباتی بسیار زیاد است».

روز یکشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن گفت: «نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که ایران به طور مستقیم وارد درگیری شود». سالیوان افزود: «ما باید برای هر احتمالی آماده شویم. این دقیقاً همان کاری است که رئیس‌جمهور انجام داده است».

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111149

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر