تهدید ایران در نخجوان / احتمال یک تنش بلندمدت در زنگزور

باکو و آنکارا عزم خود را جزم کرده‌اند که در مسیر جنوب ارمنستان کریدور زنگزور را بازگشایی کنند.

تهدید ایران در نخجوان / احتمال یک تنش بلندمدت در زنگزور

باکو و آنکارا عزم خود را جزم کرده‌اند که در مسیر جنوب ارمنستان کریدور زنگزور را بازگشایی کنند. اگر این کریدور بازگشایی شود برای ایران چه فرصت‌ها و تهدیداتی به همراه خواهد داشت؟

 علی قائم مقامی، پژوهشگر مسائل قفقاز به اکوایران گفت که اگر کریدور زنگزور به دیوار تبدیل شود یعنی مسیر مرزی را مسدود کند، هم به ضرر ایران است، هم به ضرر گرجستان و تاحدودی هم به ضرر روسیه.

به گفته این کارشناس، اما اگر این کریدور مرز را مسدود نکند چندان به ضرر ایران نخواهد بود زیرا ایران نیز می‌تواند به این شبکه ریلی و اتوبانی متصل شود. هرچند به هر حال ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی تضعیف می‌شود و از این منظر که محل اتصال شرق به غرب یعنی مسیر کشورهای آسیای میانه به ایران و سپس به ترکیه و اروپا قرار دارد، اهمیت خود را از دست خواهد داد.

وی افزود اگر بخواهند این کریدور را با اعمال زور راه‌اندازی کنند و مرزهای ایران و ارمنستان بسته شود یک تنش بسیار طولانی در منطقه شکل خواهند گرفت.

تهدید موقعیت ایران در نخجوان

آیا کریدور زنگزور در مرز ایران و ارمنستان راه‌اندازی می‌شود؟ پشت پرده تلاش ترکیه و آذربایجان برای احداث این کریدور چیست؟

علی قائم مقامی، پژوهشگر مسائل قفقاز  گفت آذربایجان در نظر دارد منطقه زنگزور را تبدیل به اتوبان کند و ریل‌کشی انجام دهد. قائم مقامی افزود:« از سمت ترکیه نیز از منطقه قارص به نخجوان اتوبان‌کشی و ریل‌کشی شده و قرار است نفت و گاز جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله قارص نخجوان به نخجوان منتقل شود. یعنی ترکیه نفت و گازی که از آذربایجان دریافت می‌کند را از این طریق به نخجوان صادر خواهد کرد.»

به گفته این کارشناس، این در حالی است که از ۳۰ سال پیش تاکنون نفت و گاز نخجوان توسط ایران تامین می‌شد اما اگر این طرح عملیاتی شود صادرات نفت و گاز ایران به نخجوان نیز منتفی خواهد شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108860

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر