200 کشته و زخمی در اثر انفجار پمپ بنزین در قره‌باغ

با آواره‌شدن هزاران ارمنی ساکن قره‌باغ، مسکو و واشنگتن یکدیگر را متهم به بی‌ثبات‌کردن منطقه قفقاز جنوبی می‌کنند.

200 کشته و زخمی در اثر انفجار پمپ بنزین در قره‌باغ

در انفجار یک انبار گاز در جاده‌ای خارج از پایتخت قره‌باغ که ارمنستان به آن استپانکرت و آذربایجان به آن خانکندی می‌گویند، ۲۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند. رویترز توانسته مکان مناظر، ساختمان‌ها و سازه‌هایی را که در تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی دیده می‌شود به‌عنوان منطقه برکادزور، در حدود ۶ کیلومتری (۳.۷ مایلی) خارج از خانکندی مشخص کند، اما قادر به تأیید زمان نیست.

واشنگتن و برخی از متحدان غربی‌اش حملات آذری‌ها را محکوم کرده‌اند. حملاتی که موجب تغییر خطوط قفقاز جنوبی شده. منطقه‌ای با ترکیبی از قومیت‌ها در تلاقی خطوط لوله نفت و گاز، جایی که روسیه، ایالات متحده، ترکیه و ایران بر سر نفوذ در آن رقابت می‌کنند. مسکو گفته است که ارمنستان باید تنها خود را برای پیروزی آذربایجان در قره‌باغ سرزنش کند، زیرا به جای مذاکره با مسکو و باکو برای رسیدن به صلح، با غرب معاشقه کرده است. روز دوشنبه مقامات بلندپایه ایالات متحده به ارمنستان رسیدند، بازدیدی که برای اولین‌بار از آتش‌بس هفته گذشته در قره‌باغ رخ داده است.

در حالی که هزاران ارمنی ساکن قره‌باغ از ترس پاک‌سازی قومی خانه‌های خود را ترک می‌کنند، مسکو و واشنگتن یکدیگر را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه قفقاز جنوبی می‌کنند. با وجود این که ارمنستان از زمان فروپاشی شوروی به همکاری امنیتی با روسیه تکیه داشت، روابط دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین رو به وخامت گذاشت.

 

به نوشته رویترز، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده در پیام‌رسان تلگرام گفت: «ما از واشنگتن می‌خواهیم که از کلمات و اقدامات بسیار خطرناکی که منجر به افزایش ساختگی احساسات ضد روسی در ارمنستان می‌شود، خودداری کند.» اظهارات آنتونوف در روز سه‌شنبه پس از اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده و بعد از اینکه ارمنستان مسکو را به دلیل ناتوانی در مداخله در تصرف قره‌باغ کوهستانی توسط نیروهای آذربایجان در هفته گذشته مقصر دانست، گفته شد.

متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم روسیه نشان داده است شریک امنیتی نیست که بتوان به آن اعتماد کرد.»

هزاران ارمنی پس از اینکه جنگجویان آنها در یک عملیات نظامی برق‌آسا توسط آذربایجان در هفته گذشته شکست خوردند، از منطقه جدا شده قره‌باغ گریختند. باکو قول داده است که از حقوق حدود ۱۲۰۰۰۰ ارمنی که قره‌باغ را وطن خود می‌نامند محافظت کند، اما تعداد کمی از آنها تضمین‌های ایروان را می‌پذیرند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روسیه را به ناتوانی در تضمین امنیت ارمنستان متهم می‌کند.

خروج دسته‌جمعی ارامنه در حالی رخ می‌دهد که وحشت و سردرگمی بر منطقه سایه افکنده است.

از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ حدود ۳۰۰۰۰ نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر که اکثراً آذری بودند در آنچه به عنوان جنگ اول قره‌باغ شناخته می‌شود آواره شدند، زیرا ارامنه کنترل سطحی آذربایجان را کنار زدند. اما آذربایجان در جنگ دوم در سال ۲۰۲۰ که با توافق صلح با میانجیگری مسکو و استقرار نیروهای حافظ صلح روسی به پایان رسید، قلمرو خود را در قره‌باغ و اطراف آن باز پس گرفت. ترکیه که از آذربایجان با تسلیحات در درگیری ۲۰۲۰ حمایت کرد، هفته گذشته اعلام کرد که از اهداف آخرین عملیات نظامی آذربایجان حمایت می‌کند اما هیچ نقشی در آن نداشته است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107574

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر