پایان اولتیماتوم تهران به اقلیم کردستان/امروز ایران حمله می کند؟

وزیر خارجه عراق تائید کرد تنها یک روز تا اولتیماتوم تهران به اقلیم کردستان؛ شبه‌نظامیان سلاح‌های سنگین را تحویل دادند

پایان  اولتیماتوم تهران به اقلیم کردستان/امروز ایران حمله می کند؟

به گفته وزیر خارجه عراق، در فاصله تنها یک روز تا اولتیماتوم تهران، شبه‌نظامیان معارض سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، گفت که دولت اقلیم کردستان عراق تدابیر لازم را بر اساس توافق با ایران اتخاذ کرد.

بنا بر گزارش میدل‌ایست نیوز، او افزود که ۵ اردوگاه برای اسکان افراد مسلح کرد و خانواده‌های آنها در اقلیم کردستان تاسیس شد. به توافق با ایران پایبند شدیم و افراد مسلح سلاح‌های سنگین خود را تحویل دادند.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که رویکرد‌های ما ‌صلح‌آمیز و مبتنی بر گفت‌وگو و احترام به کشورهای همسایه است. خواهان آن هستیم که خشونت علیه حاکمیت عراق به‌کار گرفته نشود. احتمال نمی‌دهیم حملاتی از طرف ایران علیه کشورمان صورت گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اشاره کرد که ترکیه حق ندارد دخالت نظامی کرده و حاکمیت عراق را نقض کند. مسائل عراق با کویت از طریق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل است. رویکردهای ما صلح‌آمیز است و قصد نداریم به سیاست‌های گذشته بازگردیم.

گفتنی است مشاور امنیت ملی عراق، وزیر داخله اقلیم کردستان و نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق در اربیل دیدار و درباره شماری از مسائل امنیتی از جمله توافق امنیتی عراق و ایران رایزنی کردند.

پیش از این، یک منبع آگاه در دولت اقلیم کردستان عراق گفت کە حزب دمکرات کردستان ایران پس از سه دهه مقر اصلی خود در کویسنجق معروف به “قلعه دمکرات” را ترک کردە است.

تخلیە مقر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در حالی صورت می‌گیرد کە این حزب در روزهای گذشتە از مواضع خود در مناطق کوهستانی “بەربزین”، “سەقەر” و “هەلگورد” در نواحی مرزی اقلیم کردستان عراق با ایران، عقب‌نشینی کردە و نیروهای پیشمرگه خود را در عمق خاک اقلیم مستقر کردە بود.

به جز حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کوملە کردستان ایران و حزب کوملە زحمتکشان کردستان نیز از مواضع خود در نواحی مرزی با ایران عقب کشیدەاند.

گروه‌های شبه‌نظامی کرد در مناطق کردنشین شمال عراق مستقر هستند و ایران آنها را به اقدام علیه امنیت داخلی خود متهم می‌کند.

ایران  سه شنبه را آخرین موعد برای اجرای این توافق امنیتی با عراق برای خلع سلاح گروه های مخالف خود در اقلیم کردستان اعلام کرده است.

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106631

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر