سه‌شنبه از خانه بیرون نیایید!

طبق گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روند افزایش دما تا فردا در اغلب مناطق کشور ادامه دارد تا جایی که دمای پایتخت فردا به حدود ۴۰ درجه خواهید رسید و تهران فردا گرمترین روز هفته را تجربه خواهد کرد.

سه‌شنبه از خانه بیرون نیایید!

گرما و هفته جهنمی به ایران رسید. موج جدید گرما و افزایش بی‌سابقه به ایران رسید. گرما موجب قطعی آب، قطعی برق در چند شهر کشور و اعلام وضعیت آماده‌باش کامل در ایران شده است. فردا، سه‌شنبه منتظر روز جهنمی و داغ هوای تابستانی باشید. هواشناسی کشور اعلام کرده است که این هفته باید منتظر دمای ۵۰ درجه‎‌ای هوا باشیم. اکثر مناطق کشور نسبتا گرم خواهد بود. هواشناسی اعلام کرد شهروندان با افزایش دمای هوای تهران و چندین شهر ایران، فردا «سه‌شنبه، ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲» گرم‌ترین روز هفته را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: هشدار به همه مردم ایران | ال نینو، پسر کوچک رسید + تصاویر

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از ورود موج جدید گرما و افزایش بی‌سابقه دمای هوا در اغلب استان‌های ایران هشدار داد. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای صادرشده، وضعیت آماده‌باش کامل در کشور اعلام شد.

گرما

طبق هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور ادامه دارد؛ تا جایی که دمای پایتخت فردا به حدود ۴۰ درجه خواهد رسید. 

گرما و آنومالی بالای دما همچنان ادامه دارد

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: طی تابستان امسال، دمای هوای کشور ۱.۵درجه بالاتر از متوسط دما طی ۴۰سال اخیر خواهد بود. شرایط آنومالی بالای دما ادامه دارد.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: زمستان و بهار نسبتاً گرمی را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛ در واقع هوا در زمستان بسیار آنومالی (بی‌هنجاری مثبت) بالایی داشت که در ادامه بهار نیز این‌گونه بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: با توجه به شرایط کم‌بارشی،‌ اثرات نامطلوب این آنومالی به کم‌بارشی‌ها اضافه شد. آنومالی مثبت دما ذوب سریع برف را به‌وجود آورده است.

او تصریح کرد: طی هفته گذشته متوسط دمای هوای کشور 30 درجه بوده است؛ در بلندمدت این دما 28.7 بوده است و 1.3 درجه دما از متوسط بالاتر بوده است. از ابتدای ماه تا نیمه همان اختلاف 1.1 را دارد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه 99 تا امروز اختلاف دما 1.3 درجه بوده که این یک عدد درشت است،‌ این که متوسط دما در طول سال یک درجه باشد قابل تأمل است. در فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال دما متوسط کشور 2.5 درجه بالاتر بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در زمستان و بهار به‌خصوص در غرب و شمال غرب آنومالی دما قابل ملاحظه بوده که در استان‌های این منطقه 3 تا 6 درجه متوسط دما بالاتر از نرمال بوده است. در ماه‌های باقیمانده تابستان نیز انتظار داریم همین شرایط برقرار باشد که در منطقه غرب این عدد به بالاتر از 2 درجه هم خواهد رسید.

وظیفه گفت: به‌سمت شرق کشور نیز در حد نرمال یا حداکثر یک درجه بالاتر از نرمال دمای هوا باشد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در برخی کشورهای آمریکای شمالی، گفت: به‌عنوان مثال در کانادا در ایستگاه لیتون بالاترین دما 45 درجه بوده که امسال این دما در این ایستگاه به 49.6 درجه افزایش یافته است. در آمریکا نیز در خیلی از ایستگاه‌ها دمای رکوردی داشتیم و موج گرمایی قابل ملاحظه‌ای ثبت شد که باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان این‌که دمای رکودی 5 درجه شوک‌آور بوده است،‌ افزود: این وضعیت افزایش بی‌سابقه گاز‌های گلخانه‌ای CO2 و گاز متان  است. با وجود این‌که کرونا طی دو سال اخیر در دنیا جولان داده است و کشورها با قرنطینه طی کرده‌اند اما از میزان گازهای گلخانه‌ای نه‌تنها کم نشده بلکه افزوده شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی تأکید کرد: با ادامه این روند نگرانی وجود دارد که بر شدت خشکسالی، آتش‌سوزی، توسعه بیایان و خیزش گردوخاک افزوده شود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به پیامد مهاجرت‌های گسترده به‌دلیل خشکسالی،‌ اضافه کرد: تا آخر تابستان حدود 1.5 درجه از متوسط دمای کشور در 40 سال اخیر بالاتر خواهد بود.

هشدار گرمای بی‌سابقه در تهران و بیشتر شهرهای ایران

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوا گفت: وضعیت دمای استان تهران، شهر تهران در روز یکشنبه «18 تیرماه 1402» با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۸ درجه ثبت شد؛ گرم‌ترین مکان هم در استان تهران در روز گذشته ورامین با حدود دمای ۴۱ درجه بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: تهران گرم‌تر می‌شود و به دمای ۳۹ درجه می‌رسد. انتظار داریم گرم‌ترین روز تهران طی این هفته، سه‌شنبه باشد که دمای هوا تا ۴۰ درجه افزایش خواهد داشت.

ضیاییان گفت: برای سایر شهرهای کشور، ماکسیمم دما در امیدیه خوزستان به ۴۹ درجه رسیده است. کمترین دما هم مربوط به قاملو در کردستان است که روز گذشته دمای ۷ درجه را تجربه کرد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در استان تهران ایستگاه‌های متعدد هواشناسی داریم که دماهای متفاوتی را اعلام می‌کنند.

او با بیان اینکه ملاک عمل سازمان هواشناسی برای اعلام دمای شهر تهران، ایستگاه مهرآباد است، افزود:‌ بر این اساس امروز دمای هوا در تهران به 39 درجه افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌کنیم فردا نیز حداکثر به 39 درجه برسد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی بیان کرد: مهرآباد، یکی از ایستگاه‌های بسیار قدیمی هواشناسی کشور است که بالای 60 سال آمار و داده دارد؛ این مرکز داده‌های بلندمدت،‌ نیروی انسانی ماهر و کارشناسان قوی دارد، به همین دلیل ملاک ما برای اعلام دمای شهر تهران است.

ضیائیان همچنین با بیان اینکه روند کاهشی دما در شمال غرب کشور آغاز شده است، گفت: از فردا کاهش دما در نوار شمالی آغاز می‌شود اما برای جنوب به‌ویژه جنوب غرب، گرما تداوم دارد؛ این وضعیت تا روز چهارشنبه ادامه دارد و بعد از‌ آن روند صعودی افزایش دما در این مناطق متوقف می‌شود.

بر اساس اعلام مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بین مراکز استان‌ها، گرم‌ترین شهر، اهواز با ۴۸ درجه و خنک‌ترین استان، شهرکرد با دمای ۸ درجه بوده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناس با پیش بینی جوی آرامی و هوای آفتابی در اغلب استان‌ها طی امروز گفت: از فردا شب بارش‌ها در سواحل دریای خزر و استان‌های گیلان و مازندان آغاز خواهد شد. بارش‌ها به شکل خفیف و رگباری خواهد بود و طی روز چهارشنبه بیشتر می‌شود. به دلیل بارش باران هوا نیز در گیلان و غرب کشور قدری خنک‌تر می‌شود. با این حال روند روند افزایش دما روز چهارشنبه در اغلب مناطق کشور ادامه دارد. از روز چهارشنبه، با ثبات دما و همزمان کاهش دما در نوار شمالی خزر مواجه خواهیم بود.

گرمای بی‌سابقه، قطعی آب و برق و آماده‌باش کامل در ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران میزان مصرف برق کشور در روز دوشنبه «۱۹ تیر ماه ۱۴۰۲» را ۷۱ هزار و ۹۸۷ مگاوات اعلام کرد.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در گرم‌ترین هفته سال جاری قرار داریم و روز یکشنبه ۱۸ تیر ماه رکورد میزان مصرف برق کشور به دلیل گرمای بی سابقه در کشور و افزایش مصرف باز هم شکسته شد.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با تاکید بر اینکه شبکه برق کشور پایدار است، ادامه داد: همه کارکنان صنعت برق برای تأمین برق مطمئن و پایدار نگه داشتن شبکه‌های برق هموطنان با تلاش بی‌وقفه در آماده‌باش کامل قرار دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق افزود: برای تأمین برق پایدار اکنون به کمک جدی هموطنان نیازمندیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: مردم می‌توانند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهند با اعمال روش‌های ساده به مدیریت مصرف برق و گذر از این شرایط بحرانی کمک کنند.

سخنگوی صنعت برق ازجمله روش‌های ساده را در ساعت اوج مصرف که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ است از استفاده وسایل برقی پر مصرف اجتناب کنند و یا دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم و یا از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند، برشمرد.

رجبی مشهدی ادامه داد: فقط با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق کمک بزرگی به تأمین برق پایدار برای همه هموطنان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به همه مشترکان خانگی توصیه کرد با مشارکت هر چه بیشتر در طرح پاداش صرفه‌جویی و استفاده بهینه و صحیح مصرف برق این فرصت را خواهند داشت تا با اندکی کاهش مصرف از پاداش‌های صرفه‌جویی بهره‌مند شوند.

در خانه بمانید!

مدیرکل هواشناسی گلستان از روند افزایشی دمای هوای استان تا سه‌شنبه خبر داد و گفت: بیماران قلبی و تنفسی در خانه بمانند و سالمندان و کودکان از تردد غیرضروری در فضای باز بپرهیزند.

محمد کمالی، مدیرکل هواشناسی گلستان  با بیان اینکه در حال حاضر شاهد توسعه سامانه کم فشار گرمایی و تقویت سامانه پرارتفاع در سطوح میانی هستیم، اظهار کرد: این وضعیت جوی از روز جمعه ۱۶ تیرماه آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه تداوم می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی گلستان  با تأکید بر اینکه به دلیل شرایط جوی مذکور هشدار هواشناسی سطح زرد صادر شده است، ادامه داد: در این مدت شاهد افزایش محسوس دما، کاهش محسوس رطوبت، ماندگاری هوای گرم «بیشینه دما در استان در محدود ۴۵ درجه سلسیوس»، وزش باد گاهاً شدید و پدیده گرد و غبار در مناطق مختلف استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی گلستان افزایش پتانسیل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، احتمال گرمازدگی، تنش دمایی به محصولات کشاورزی و کاهش کیفیت هوا را از آسیب‌های این شرایط جوی برشمرد و خاطرنشان کرد: شهروندان در مصرف حامل‌های انرژی مدیریت داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی گلستان  تنظیم دما و تهویه در مرغداری‌ها و گلخانه‌ها را از الزامات عنوان کرد و یادآور شد: بیماران قلبی و تنفسی در خانه بمانند و سالمندان و کودکان از تردد غیرضروری در فضای باز بپرهیزند و تمهیدات پیشگیرانه داشته باشند.

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گلستان طی اطلاعیه‌ای مصرف برق استان از زمان شروع پیک تابستان و طرح مدیریت مصرف را در مرز هشدار دانست.

در این اطلاعیه آمده است: «بار مصرف استان از مرز یک هزار و ۴۵۰ مگاوات عبور کرده و براساس گزارش هواشناسی مبنی بر افزایش دما و تداوم آن در روزهای آینده، مشترکین فهیم استان خدمتگزاران خود در شرکت توزیع برق گلستان را با مدیریت صحیح مصرف جهت پایداری شبکه یاری کنند.»

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان با توجه به گرمای هوا و احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها، از شهروندان درخواست کرد در صورت امکان، از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند و یا قبل از ترک جنگل، از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96680

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر