این شهر ایران خطرناک و خاموش شد + فیلم

برخی مناطق و محدوده‌های شهرها، به علت قطعی برق، خاموشی چراغ‌های معابر و تاریکی پیاده‌روها، به محلی برای تجمع مصرف‌کنندگان مواد مخدر و خلافکاران تبدیل شده‌اند.

این شهر ایران خطرناک و خاموش شد + فیلم

قطعی برق که به در روزهای اخیر، با افزایش دمای هوا و مصرف برق، در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است، مشکلات و دردسرهای بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است. قطعی برق و تاریکی معابر در شهرهای مختلف کشور، نارضایتی و اعتراضات مردم را به همراه داشته است. برخی مناطق و محدوده‌های شهرها، به علت قطعی برق، خاموشی چراغ‌های معابر و تاریکی پیاده‌روها، به محلی برای تجمع مصرف‌کنندگان مواد مخدر و خلافکاران تبدیل شده‌اند.

قطعی برق موجب شده است که مردم علاوه بر احساس ناامنی، به تاریکی مفرط و عدم نشاط بصری نیز اعتراض داشته باشند. قطعی برق، تاریکی معابر، قطعی برق چراغ‌های کوچه و خیابان‌ها و خاموشی تیرهای برق، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده‌اند.

قطعی برق

قطعی برق، خاموشی چراغ‌های خیابان‌ها و تاریکی معابر و خاموشی تیرهای برق، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم شاهرود به وجود آورده است.

 وزارت نیرو طی دستورالعمل اعلام کرده که چراغ‌های معابر به دلیل صرفه‌جویی باید یکی در میان خاموش باشند اما پیمایش خیابان‌های شاهرود نشان می‌دهند که اکثراً یک الی دو تیر برق، در هر خیابان روشن هستند و مابقی معابر، در تاریکی محض فرورفته‌اند. این مساله نگرانی‌ و اعتراضات مردم را به دنبال داشته است.

مردم علاوه بر موضوع احساس ناامنی، به تاریکی مفرط و عدم نشاط بصری نیز اعتراض دارند.

در تصویر خیابان‌های فروغی بسطامی، خرمشهر، رودکی، شیخ بهایی، امام خمینی (ره) و خرقانی را ملاحظه خواهید کرد.

در برخی محدوده‌های شهر شاهرود، قطعی برق، خاموشی چراغ‌های معابر و تاریکی پیاده‌روها، محلی برای تجمع مصرف‌کنندگان مواد مخدر شده است.

قطعی برق کشاورزان استان سمنان را گرفتار کرد

قطعی برق چاه‌های کشاورزی به دلیل مدیریت مصرف برق مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد و سبب بروز نارضایتی‌های در بین این قشر در استان سمنان شده است.

یکی از تصمیمات اداره توزیع برق استان سمنان در راستای مدیریت مصرف منابع قطع مقطعی برق چاه‌های کشاورزی است. طبق اعلام توزیع برق استان سمنان چاه‌های کشاورزی می‌بایست ساعاتی در روز خاموش باشد تا بتوان چرخه مصرف برق را ساماندهی کرد.

از سوی دیگر کشاورزان در این طرح پیشنهادی اداره برق می‌توانند در بقیه ساعات روز به صورت رایگان برق مصرف کنند. اما کشاورزان می‌گویند که هفت ساعت در روز به صورت میانگین برق چاه‌های کشاورزی خاموش است، در نتیجه کشت محصولات کشاورزی با مشکل زیادی روبرو شده است.

گلایه کشاورزان این است که اگر قرار بود این طرح اجرا شود می‌بایست از قبل از سال کشاورزی یعنی مثلاً ۱۰ ماه قبل ابلاغ و اطلاع رسانی می‌شد تا برخی از کشاورزان محصولاتی مانند سیفی را کشت نکنند چرا که این روزها صیفی‌جات بیشترین میزان مصرف آب کشاورزی را به خود اختصاص داده و اگر در روزهای پایانی محصول به صورت مستمر آبیاری نشود کل زراعت سال زراعی جاری زارعان و باغداران از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر این روزها فصل برداشت گندم دانه‌های روغنی و برخی علوفه‌ها است محصولاتی که کشاورزان می‌گویند قبل از برداشت می‌بایست آبیاری شود و گرنه زمان برداشت محصول دچار خلل و تغییر خواهد شد این موضوع می‌تواند در کیفیت کار کشاورزان اثر منفی بگذارد و حتی هزینه‌های برداشت محصول را هم افزایش دهد چرا که بسیاری وقت‌ها کمباین و ادوات کشاورزی کرایه می‌شوند اما مجبور به پرداخت کنسلی هستند.

در واقع صحبت کشاورزان به اصطلاح «آب آخر» محصول است که کمک می‌کند تا محصول برای برداشت نهایی آماده شود. کشاورزان عقیده دارند که با طرح مدیریت مصرف مشکلی ندارند و هرگز ضرورت کنترل مصرف برق و مدیریت مصرف را نهی نمی‌کند فقط به شیوه اجرای آن و البته زمان آن اعتراض دارند.

یک کشاورز با بیان اینکه مسئولان اگر قرار است طرحی را اجرا کنند که بر روی کشت محصولات کشاورزی اثرگذار باشد، می‌بایست قبل از سال زراعی آن را بیان کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که طرح قطع برق چاه‌های کشاورزی برای کشاورزان پدید آورده چرخه آبیاری به خصوص در محصولات حساس به گرما است.

مهدی عامری که در رویان شاهرود کشاورزی دارد، می‌افزاید: کم آبی روی میوه‌ها، محصولاتی مانند یونجه و… اثرگذار است همچنین سطح اراضی تحت کشت صیفی نیز بسیار فراوان است لذا اهمیت دارد که شما بتوانید محصول را به موقع و درست آبیاری کنید وگرنه کل مزرعه خراب می‌شود.

او با بیان اینکه آبیاری به تنهایی اهمیت ندارد بلکه استمرار و رعایت تاریخ آبیاری نیز اهمیت فراوانی دارد، می‌افزاید: وقتی چاه‌های آب دو روز در هفته فعالیت نمی‌کند و از سوی دیگر وارد تنش آبی و گرمایی شدید می‌شویم قطعاً ضرر هنگفتی به کشاورزی وارد می‌شود که کمترین ان نابودی محصولات است.

کار تا جایی بالا گرفته که حتی امام جمعه میامی هم در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به این امر اعتراض کرد و گفت بسیاری از اراضی کشاورزی در شهرستان میامی تحت کشت صیفی‌جات و هندوانه قرار دارد که قطع آب چاه‌ها سبب نرسیدن آب به این اراضی و خشک شدن محصولات می‌شود.

حجت الاسلام محمد عزیزی در خطبه‌های آخرین نماز جمعه خود خطاب به مسئولان ضمن تاکید بر اینکه این قبیل اقدامات می‌بایست از قبل اعلام و برنامه‌ریزی می‌شد بیان کرد: مسئولان حداقل می‌توانستند زمان اجرای طرح مدیریت مصرف برق را تغییر داده و برای مثال از سال آینده این طرح را اجرا می‌کردند لذا از مسئولان می‌خواهیم تا نسبت به رفع مشکل کشاورزان اقدام کنند.

این البته تنها واکنش‌ها به این موضوع قطع برق چاه‌های آب نیست بلکه خانه کشاورز استان سمنان و شهرستان شاهرود نیز به قطعی برق چاه‌های کشاورزی واکنش نشان داده و حتی در انتقاد اعلام کرده که اداره برق زمانی می‌تواند از کشاورزان بخواهد چاه‌های آب خود را خاموش کنند که خودشان هم کامپیوترهای اداره را خاموش کند! در واقع اشاره کنایه‌آمیز خانه کشاورز به این موضوع است که چاه کشاورزی مهمترین ابزار کار کشاورزان است که در نبود آن کار کشاورزی و برداشت محصولات با اخلال روبرو می‌شود به عبارت دیگر اگر کارکنان اداره برق می‌توانند بدون انرژی برق کار کنند کشاورزان هم می‌تواند!

محمدحسین خنکال دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان سمنان در مکاتبه‌ای با مدیرعامل توزیع برق استان سمنان اعلام کرده که «مستند به مصوبه هیئت دولت تصمیم به قطع برق چاه‌های کشاورزی در ساعات پیک مصرف از پانزدهم خرداد ماه اعلام پانزدهم شهریورماه سال ۱۴۰۲ اعلام می‌گردد، نظر به اینکه خرید اشتراک برق کشاورزی بر اساس قرارداد مکتوب انجام شده قطع برق خارج از حوادث غیر مترقبه توسط شرکت توزیع برق وجاهت قانونی ندارد.

او در این نامه آورده است: بدیهی است بدون مصوبه قانونی، هیات دولت هم مجاز به اخذ چنین تصمیمی نیست لذا تصمیم به قطع برق دو روز در هفته و هر روز به میزان هفت ساعت بدون تعامل و مصالحه با مشترک مربوطه خارج از عرف حقوقی و رعایت حقوق شهروندی است به رقم و خسارات ناشی از این قطعی اما بخش کشاورزی کما فی سابق نسبت به همکاری جهت مدیریت مصرف قائل است تا پیشنهاد قطعی در مدیریت مصرف مذکور هر دو روز در هفته و دو ساعت در ساعات اوج مصرف اجرا شود.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94561

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر