حجم ویدیو: 4.36M | مدت زمان : 00:01:00

تصاویر و فیلم‌های هولناک و آخرالزمانی از سیستان و بلوچستان | به داد مردم برسید! + عکس و ویدئو

فاجعه‌ انسانی در سیستان و بلوچستان! طوفان باعث حرکت شن‌های روان و آلودگی هوا در روستا و شهرها شده است و مردم سیستان و بلوچستان در خانه‌های خود، زیر خروارها خاک حبس شده‌اند.

سیستان و بلوچستان زیر خروارها خاک دفن شده و مردم در خانه‌ها محبوس شده‌اند. فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان در حال رخ دادن است؛ این در حالی است. سیستان و بلوچستان در حالی همچنان درگیر بحران و تنش آبی، گرمای بی‌سابقه هوا، قطعی آب و برق، کمبود ماسک و امکانات درمانی و بهداشتی و مشکلات جدی بسیاری است که بار دیگر، ریزگردها، طوفان گرد و خاک، و بادهای ۱۲۰ روزه، نفس مردم در سیستان و بلوچستان را تنگ کرده‌اند. خانه‌ها و خیابان‌های شهرهای سیستان و بلوچستان زیر خروارها خاک و شن مدفون شده‌اند. طوفان باعث حرکت شن‌های روان و موجب آلودگی هوا در روستا و شهرهای سیستان و بلوچستان شده است و مردم سیستان و بلوچستان در خانه‌های خود بدون آب و برق، مواد غذایی و امکانات اولیه درمانی و بهداشتی حبس شده‌اند. عمق فاجعه در سیستان و بلوچستان، غیرقابل قیاس با هیچ نقطه دیگر کشور است. 

بیشتر بخوانید: اخبار هولناک از سیستان و بلوچستان | شهروندان از خانه خارج نشوند!

بحران طوفان و ریزگردهای سیستان و بلوچستان داستان جدیدی نیست و با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر و خشک شدن تالاب هامون که منشا اصلی آنریا، ریزگردها در بخش قرقری است، شدت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اتفاق وحشتناک در سیستان و بلوچستان

در چند روز اخیر، با شدت یافتن طوفان و بادهای ۱۲۰ روزه، وضعیت سیستان و بلوچستان بحرانی شده است. ریزگردها و طوفان گرد و خاک، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر از اهالی سیستان و بلوچستان را راهی بیمارستان کرده‌اند و مردم در خانه‌ها بدون آب و برق و در گرمای شدید، محبوس شده‌اند. 

سیستان و بلوچستان

وزش طوفان همراه با گرد و خاک شدید که از دو روز گذشته در منطقه سیستان شروع به وزیدن کرده با شدت بیشتری همچنان ادامه دارد و زندگی شهروندان را مختل کرده است.

طوفان در شهرستان هیرمند و در بخش قرقری باعث حرکت شن‌های روان و موجب آلودگی هوا در روستاهای شمال شهرستان شده و مردم در خانه‌های خود حبس شده‌اند.

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان

این طوفان که از روز جمعه در منطقه سیستان شروع به وزیدن کرده است، موجب مشکلات تنفسی و ریوی برای مردم حاشیه‌نشین تالاب خشکیده هامون در بخش قرقری شده است.

روستاهای شمال شهرستان هیرمند که در مجاورت تالاب خشکیده هامون قرار دارند، این روزها حال خوشی ندارند و فقط از منازل خود شن‌ها و ریگ‌های انباشته‌شده را جمع‌آوری می‌کنند.

غلظت آلودگی هوا طی این دو روز در منطقه سیستان که اوج آن امروز بود، باعث خانه‌نشین شدن افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی هستند، شده است. البته موضوع طوفان سیستان داستان جدیدی نیست و با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر و خشک شدن تالاب هامون که منشا اصلی ریزگردها در بخش قرقری است، شدت پیدا کرده است.

سیستان و بلوچستان

 

سیستان و بلوچستان

 

سیستان و بلوچستان

️طوفان‌های موسمی ۱۲۰ روزه سیستان  که به ۱۶۰ روز هم می‌رسد، معمولا از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور، مناطق سیستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از گذشته‌های دور، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز به طول می‌انجامید، اما اکنون با بروز خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته، حتی تا ۱۶۰ روز هم به درازا می‌کشد.

حجت‌الاسلام اشرفیان، امام جمعه نیمروز چندی پیش در خطبه‌های نماز جمعه نیمروز گفت: اعضای ستادبحران کشور بجای پیام همدردی در سیستان مستقر شوند و مشکل را ملی حل کنند.

حجت‌الاسلام اشرفیان با اشاره به وضعیت بحرانی اخیر سیستان و خدمات دهی ضعیف در این خصوص که موجب سرگردانی مردم در صفوف مختلف شده بود گفت: درخصوص بحران اخیر، مردم چون از قبل اطلاع رسانی خوبی نشده بودند، در تحیر و سرگردانی نمی‌دانستند که باید در کدام صف بایستند، صفحه بنزین و نانوایی و کپسول گاز کم بود، صف نفت و اورژانس بیمارستان هم اضافه شد و این شرایط بسیار سخت و بحرانی و باران شن‌ریزه‌ها، آسمان آفتابی را برای مردم تیره و تار کرد به معنای حقیقی کلمه مردم در خانه‌ها حبس شدند و بدون ماسک در خانه نمی‌توانستند نفس بکشند، عمق فاجعه در سیستان غیرقابل قیاس با هیچ نقطه دیگر است و با گفتن حق مطلب ادا نمی‌شود. باید اینجا زندگی کرد و با تمام وجود این شرایط را تجربه و لمس کرد تا بفهمیم مردم در این منطقه چی می‌کشند.

حجت‌الاسلام اشرفیان افزود: چند سال است که پشت سرهم سیستان آلوده ترین شهر جهان اعلام می‌شود، چون میزان آلودگی و آلایندگی بسیار فراتر از بحران است، اگر قانون است که وقتی بحران آلودگی و آلایندگی هوا به یک حدی برسد که قابل زندگی کردن نیست یا باید شهر تخلیه و خالی از سکنه شود و یا این که کلیه خدمات عمومی در آن منطقه رایگان شود، چرا در سیستان اجرایی نمی‌شود؟

به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط اضطراری اخیر، وقت آن رسیده است که از ستاد بحران استان خواسته شود غیر از تعطیل کردن ادارات و مدارس، تدبیر جدی و اساسی برای منشا طوفان‌های خاک بشود. علاج درمان را قبل از وقوع باید کرد. وقت آن رسیده است که ستاد مدیریت بحران کشور و بعضی از مسئولین ما که در تهران نشسته‌اند و فقط از دور ابراز تاسف  و همدردی می‌کنند و گاهی عکسی از چهره مبارکشان می‌فرستند، چند روزی تشریف بیاورند در سیستان و با خانواده‌های محترم زندگی کنند و بعد بر اساس آنچه مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تصمیم‌گیری کنند.

شعاع دید در محورهای مواصلاتی شهرستان هیرمند به کمتر از ۱۰ متر رسید؛ روایتی دردناک از سیستان امروز و کلیپ خانه‌های که زیر خروارها خاک در حال دفن شدن است.

یکی از شهروندان نیمروزی گفت: ریزگرد‌ها چند سالی است که مردم سیستان را دچار مشکل کرده است به طوری که بعد از وقوع گرد و خاک شاهد قطعی برق هستیم .گرمای طاقت فرسا در تابستان، طوفان‌ها و گرد و غبار نفس کشیدن را برای ما و خانواده‌هایمان دشوار کرده است. شرایط سیستان بسیار دردآور است و زندگی را برای مردم دشوار کرده است.

سیستان و بلوچستان

همچنین شهروند دیگری گفت: ما باید الان به فکر کار کردن باشیم یا اینجا ماسه بادی جمع کنیم. هر چند زمانی که باد شروع به وزیدن می‌کند ،نفس کشیدن برایم سخت است.

امید حسینی، مدیرعامل آبفای سیستان ضمن ارائه کامل از وضعیت وضعیت منابع آبی سیستان گفت: در مساله آب در شرایط بحرانی نیستیم، بلکه در شرایط فوق بحرانی قرار داریم، متاسفانه عدم تحقق حق‌آبه و از سویی گرمای شدید و بی‌سابقه در منطقه سیستان موجب شده است که مصرف آب به شدت افزایش یابد و از سویی، شدت تبخیر هم مشکلات را دوچندان کرده است. 

سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آبفای سیستان افزود:‌ در سه سال گذشته هیچ ورودی آبی به چاه نیمه‌ها نداشته ایم و افزون بر آن با بی تدبیری در تخصیص بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب جهت آبگیری، طرح ۴۶ هزارهکتاری که طی آن مصرف بیش از ۵ سال آب شرب  منطقه  تامین می شد از بین رفته است.

مدیرعامل آبفای سیستان افزود: شرایط برداشت از چاه نیمه‌ها به سختی در حال انجام است و مردم عزیز باید صرفه جویی را مدنظر داشته باشند و در حراست از آب شرب حساس باشند. متاسفانه شاهدیم که دراین شرایط خشکسالی برخی از افراد اقدام به آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی خود از آب شرب می‌کنند که جای تاسف دارد و در صورت مشاهده به شدیدترین شکل ممکن برخورد خواهد شد.

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان

تداوم باد‌های ۱۲۰روزه و افزایش محسوس دما در انتظار سیستان و بلوچستان

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا استان سیستان و بلوچستان گفت: از بعد ظهر دوشنبه تا آخر وقت چهارشنبه (۵ تا ۷ خرداد) برای ارتفاعات مرکزی و جنوب شرق استان در شهرستان‌های زاهدان، سراوان، گلشن و برخی نقاط ساحلی رخداد رگبار و رعدوبرق، تندباد‌های شدید لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ به همراه برخورد صاعقه پیش‌بینی می‌شود. در سایر نقاط مرکزی و جنوبی استان همچنان تا اواخر وقت چهارشنبه بارش‌های سیلابی در سطح هشدار نارنجی می‌باشد.

او افزود: از شدت طوفان گردوخاک در شمال استان کاسته شده، اما همچنان تا شنبه ۱۰ تیر، در مناطق شمالی و زاهدان وزش باد نسبتاً شدید تا شدید به ویژه برای عصر چهارشنبه تا آخر وقت پنجشنبه رخ خواهد داد؛ که احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا و خسارت به محصولات جالیزی و گلخانه‌ها و اختلال در تردد‌های جاده‌ای و همچنین احتمال افزایش غبار در مناطق مرکزی استان وجود دارد. از پنجشنبه تا دوشنبه (۸ تا ۱۲ تیر ماه) در مناطق شمالی و مرکزی استان افزایش محسوس دما رخ خواهد داد.

سیستان و بلوچستان

علی ملاشاهی توصیه کرد: در فعالیت‌های کوهنوردی احتیاط شود و از اسکان در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری گردد و از محصولات کشاورزی محافظت شود.همچنین برای مناطق شمالی استان و زاهدان عدم تردد‌های غیر ضروری در فضای باز در زمان غبار آلود شدن هوا، احتیاط در تردد‌های جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات توصیه می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به افزایش محسوس دما از تردد‌های غیر ضروری در فضای باز به ویژه اواسط روز تا بعدازظهر خودداری شود و تامین، توزیع و مصرف بهینه آب و برق مدیریت شود.

سیستان و بلوچستان

گرمای هوا در سیستان و بلوچستان بی‌سابقه است

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز بادهای ۱۲۰ روزه سیستان با سرعت ۱۲۰ کیلومتر هم زمان با دمای ۵۰ درجه هوا گفت: متاسفانه علی رغم وجود این مشکلات شاهد افت فشار برق هستیم که موجب شده وسایل سرمایشی قابل استفاده نباشد و بسیاری از وسایل برقی هم دچار خسارت شده اند.

 نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم کولر آبی دارند اما به دلیل اینکه آب قطع است، مردم در این گرما و گرد و غبار نمی‌توانند از کولر آبی استفاده کنند.

سرگزی ادامه داد: باتوجه به گرمای بی‌سابقه، بسیاری از روستاهای حوزه سیستان دچار افت فشار آب و بعضا قطعی آب هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: توان استان برای حل مسائل کافی نیست و از سوی توانیر و آبفای کشور هم اقدامی برای حل ریشه‌ای مشکل صورت نگرفته است در حالی که برای رفع آن باید مجموعه وزارت نیرو و آبفای کشور همه توان خود را به کار ببرند.

سیستان و بلوچستان

سرگزی به وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه بویژه مدیران عامل شرکت های مدیریت منابع آب ایران و توانیر توصیه کرد سفری به منطقه سیستان داشته باشند و در جریان شرایط مردم قرار گیرند.

 نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان توانیر و آب و فاضلاب استان پای کار هستند اما حل این مشکل جزو اولویت‌های مسئولان کشوری توانیر و آبفا قرار ندارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۹۷ کیلومتر بر ساعت، زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی  به ۲۰۰۰ متر کاهش داد.

 همچنین در شهرستان زهک ببیشینه‌ سرعت باد به  ۶۵ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۸۰۰ متر کاهش یافت.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: توفان و ریزگرد در سیستان طی روزهای اخیر یک هزار و ۵۹ نفر ‌را راهی بیمارستان‌ کرده است.

مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان اظهارکرد: وقوع توفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد در سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال سیستان و بلوچستان از یکم تیر تا روز سه‌شنبه «۶ تیر ماه ۱۴۰۲» یک هزار و ۵۹ نفر از مردم منطقه ‌را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرده که از این تعداد ۹۱۳ نفر به سرپایی درمان و ۱۴۵ نفر به دلیل شدت عوارض این پدیده در بیمارستان بستری شدند. مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم منطقه سیستان در این مدت بوده است.

مدیرکل دفتر بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمامی نیروهای ‌امدادی و خدمات‌رسان در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان آماده‌باش ‌هستند تا در صورت نیاز اقدام به کمک‌رسانی به شهروندان کنند.‌

به گفته رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا سیستان و بلوچستان، در پی فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان، بارندگی در سراوان به ۱۵ میلی‌متر و سرعت وزش باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر در ساعت رسیده است.

علی ملاشاهی اظهار کرد: وزش باد شدید با بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به ۶۰۰ متر کاهش داد.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۵ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۱۲۰۰متر کاهش داد. تا پایان هفته در بعد از ظهرها در ارتفاعات مرکزی و جنوبی استان، شرایط برای رشد ابر، رگبار پراکنده باران گاهی رعدوبرق و وزش تندباد لحظه ای فراهم بوده و تا سه‌شنبه، این ناپایداری‌ها از شدت بیشتری برخوردار است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا سیستان و بلوچستان گفت: تا پایان هفته در شمال استان، وزش باد شدید و گردوخاک رخ خواهد داد. طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان برخی ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش بینی می شود و از جمعه در نیمه شمالی استان افزایش دما رخ خواهد داد.

سیستان و بلوچستان

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران وضع هوا سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شهروندان در شمال استان از ترددهای جاده‌ای و تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری کنند.

وزش طوفان شدیدی که از چند روز گذشته در منطقه سیستان شروع به وزیدن کرده است؛ مشکلات فراوانی را برای مردم شهرستان به‌وجود آورده است؛ به طوری که در شمال این شهرستان، در بخش قرقری، خانه‌های مردم در بعضی روستاها زیر خاک‌ها و ریگ‌ها در حال دفن شدن هستند.

با توجه به اینکه وزش این بادها به مدت ۱۲۰ روز ادامه خواهد داشت باید این موضوع به عنوان یک بحران تلقی شود و دستگاه‌های امدادی ورود جدی‌تری برای حل بحران داشته باشند.اما یک نکته علی رغم اینکه استاندار در منطقه حضور دارند و خود به صورت میدانی دارند سعی در مدیریت مشکلات دارند منابع شهرستانی هم پای کار هستند اما حل بعضی از مسائل نگاه ملی می خواهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94357

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر