وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است

سازمان هواشناسی درباره طوفان خیلی شدید و تندباد، تشدید مخاطرات جوی، خیزش گرد و خاک و افزایش شدید دما به شهروندان هشدار داد و اعلام کرد که هوای تهران در وضعیت خطرناک قرار گرفته است.

وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است

هشدار هواشناسی تهران درباره طوفان و تندباد، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک برای پایتخت صادر شد. بر اساس اعلاعیه‌های هواشناسی، هوای تهران در وضعیت خطرناک قرار گرفته است. بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی تهران و مدیریت بحران، هوای پایتخت در وضعیت خطرناک قرار گرفته است. اداره‌کل هواشناسی تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، وزش باد شدید و گرد و خاک و افزایش شدید دما در پایتخت هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه‌، از تشدید فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون»، طوفان و باران‌های سیل‌آسا خبر داد.

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز شد | طوفان شدید و بارش‌های سیل‌آسای «مانسون» کشور را فرامی‌گیرد

هشدار هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا و تشدید فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون» (Summer Monsoon) طوفان و سیلاب صادر شد. سازمان هواشناسی کشور برای تهران و چند استان کشور، طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید، نفوذ توده گرده و خاک و افزایش دما پیش‌بینی کرده است. 

بیشتر بخوانید: هشدار مهم درباره طوفان شدید و سیل در این استان‌ها + اسامی

اداره‌کل هواشناسی استان تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، تندباد و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد و از مردم درخواست کرد که هشدارها و اطلاعیه‌ها را جدی بگیرند. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند و مدیریت بحران در آماده‌باش کامل قرار دارد.

هشدار هواشناسی تهران

مدیریت بحران استانداری تهران از مردم درخواست کرد که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر نفوذ گردوغبار در استان هشدار داد و اعلام کرد: از بیماران قلبی و تنفسی درخواست داریم در صورت عدم ضرورت، در محیط باز تردد نکنند و در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنند؛ در خصوص هشدار صادرشده در مرحله پیشگیری، دستورات لازم به دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران ابلاغ شده است. 

سازمان هواشناسی کشور نیز با صدور هشدار قرمز ناپایداری‌های جوی برای برخی استان‌ها از جمله تهران، از رگبار،‌ رعد و برق و وزش باد شدید در این مناطق خبر داده است. هشدار قرمز برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

هشدار هواشناسی تهران

توصیه اکید مدیریت بحران عدم صعود به ارتفاعات توسط کوهنوردان است، همچنین به مردم توصیه می‌شود از قرار گرفتن در زیر تابلوهای تبلیغاتی و پارک خودرو کنار درختان و ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کنند. با توجه به بروز گردوغبار از همه بیماران قلبی و تنفسی درخواست شده است که در صورت امکان، از تردد در فضای باز خودداری کرده و در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنند.

هشدار هواشناسی تهران

بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک به‌ویژه در مناطق جنوبی و غربی کشور همچنین افزایش دما از فردا پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: آماده‌باش در پایتخت | خبر فوری درباره طوفان، تندباد شدید و سیلاب امروز

با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران، طی چند روز آینده همراه با جوی پایدار و در مناطق جنوبی و غربی در بعضی از ساعات وزش باد نسبتا شدید، با خیزش موقت گردوخاک و انتقال گردوخاک از استان‌های همجوار به استان موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

از فردا روند افزایش تدریجی دما در سطح استان مورد انتظار است.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا، صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه (۷تیر) کمی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۸  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۶ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

هشدار: تهران در وضعیت خطرناک قرار گرفت

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت برای چهارمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز با توجه به عدم وزش باد مؤثر و افزایش تردد خودروها بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. افزایش نسبی تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل می‌کند، هرچند افزایش دما در ساعات بعدازظهر سبب تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق خواهد شد.

وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، با این‌حال افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نیست.

با افزایش نسبی تندی باد تا صبح فردا، تاحدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد هرچند همزمان با افزایش تردد خودروها افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، اگرچه احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن ناشی از افزایش دما در ساعات بعدازظهر سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق می‌شود.

شایان ذکر است با توجه به کاهش تندی باد تا اواخر وقت چهارشنبه و افزایش ترافیک شامگاهی برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد را در پی خواهد داشت.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۴ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

بر اساس این گزارش از شنبه (۳ تیرماه)  میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته و این وضعیت تاکنون ادامه یافته است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک«، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

هشدار هواشناسی تهران

هشدار هواشناسی درباره طوفان شدید و بارش‌های سیل‌آسا مانسون

سازمان هواشناسی با هشدار تداوم ناپایداری‌های شدید فصلی (مانسون) در جنوب و جنوب شرق کشور از طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در این مناطق خبر داد.

پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسینشان می‌دهد طی 5 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است. در ساعات بعدازظهر و اوایل امشب در برخی مناطق استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار،‌ رعدوبرق،‌ وزش باد شدید موقتی و گردوخاک روی می‌دهد.

امروز بارش‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان  و وشرق و شمال هرمزگان شدت خواهد داشت و طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به‌ویژه در بعدازظهر رشد ابرهای همرفتی،‌رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

شنبه هفته آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و ارتفاعات غربی مازندران بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

از اواخر وقت امروز تا شنبه آینده دریای عمان و فردا دریای خزر مواج و متلاطم است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت سه‌شنبه 1402/04/06.

زمان پایان: شب چهارشنبه 1402/04/07.

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر سرعت 12 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج 1.5 متر بویژه در سواحل و فرا سواحل استان گلستان.

منطقه اثر: نیمه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های شدید فصلی (مانسون) و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/04/06.

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک.

منطقه اثر: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و با توجه به رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه 1402/04/08.

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/04/06: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

چهارشنبه 1402/04/07: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

پنجشنبه 1402/04/08: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و انجام عملیات کشاورزی از جمله سم و محلول‌ پاشی در ساعات آرام.

هشدار هواشناسی تهران

هشدار هواشناسی طوفان، سیلاب و رگبار و آبگرفتگی معابر در چند استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در سه استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق و مناطق مرکزی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی پنج روز آینده در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب امروز (۶ تیر) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک رخ می‌دهد. بارش در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال و شرق هرمزگان شدت خواهد داشت و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94196

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • پدرام

        پیش بینی های هواشناسی همه اشتباه از کار درآمده متاسفانه

      ارسال نظر