برنامه‌های جدید آموزش و پرورش برای دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

جزئیات ماموریت‌ها وبرنامه‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و همایش مشترک دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

برنامه‌های جدید آموزش و پرورش برای دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

دانشگاه فرهنگیان از برگزاری یک رویداد ویژه و مشترک با وزارت آموزش و پرورش خبر داد. ماموریت‌ها و برنامه‌های جدید دانشگاه فرهنگیان اعلام شد. جزئیات همایش مشترک دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. تیم‌سازی پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. جزئیات طرح‌های پژوهشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اعلام شد. برنامه‌های جدید آموزش و پرورش برای دانشگاه فرهنگیان اعلام شد. جزئیات تغییرات در نحوه گزینش معلمان و استخدام در دانشگاه فرهنگیان اعلام شد.

بیشتر بخوانید: استخدام در دانشگاه فرهنگیان | دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بخوانند

دانشگاه فرهنگیان شرایط آزمون استخدامی و جزئیات جدید در خصوص استخدام و جذب دانشجومعلمان در این دانشگاه را اعلام کرد. تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و تاکید بر تربیت‌ معلم از برنامه‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان هستند.

دانشگاه فرهنگیان

تیم‌سازی پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: اولین گامی که حوزه پژوهشی این دانشگاه برداشته تیم سازی پژوهشی بوده تا در راستای رفع خلاهای آموزشی گام برداریم.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌ جنوبی  در جمع خبرنگاران، در رابطه با فعالیت‌های حوزه پژوهش دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: در سطح دانشگاه حدود ۱۰۰ تیم پژوهشی فعالیت می‌کند.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌ جنوبی ادامه داد: با هدف گذاری یک سری کارگاه‌های هدفمند که می‌توان خروجی آن را با ارائه مقالات در همایش‌ها، کنفرانس‌ها و یا در مجلات علمی و پژوهشی دید تاکنون ۴۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی و مجلات علمی و تخصصی و پژوهشی چاپ شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشتر این مقالات در حوزه مسائل تعلیم و تربیت و ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان بوده است، تصریح کرد: این برنامه با هدف این که پژوهش‌ها به اهداف مد نظر نزدیک باشد و برخی نیازهای دانشگاه را برطرف کند با توجه به نیازسنجی که از قسمت‌های مختلف دانشگاه اعم از فرهنگی، آموزشی و خود حوزه پژوهش اتفاق افتاد و مسائل آن‌ها بررسی و بعد از طرف واحد پژوهش ماموریت‌هایی برای تیم‌های پژوهشی مشخص شد.

اکبری مطلق ادامه داد: به دنبال این ماموریت‌ها مسائل موجود را برطرف و یک سری گام‌هایی را برداشتیم این مسائل هم برمبنای مسائل بومی دانشگاه است؛ به این معنا که سه بعدی کار شده مسائل مربوط به تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش و ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک سری مسائل بومی محل زندگی دانشجویان است به عنوان مثال منطقه سیستان و بلوچستان پدیده‌های زیادی وجود دارد و دانشجویانی داریم که اهل این استان هستند محور کار خود را مسائلی که آن‌ها با آن درگیر هستند قرار دادیم، تصریح کرد: شاکله پژوهش باید علاقه‌مندی دانشجویان بوده با توجه به این که علاقه آن‌ها باشد گام‌های بعدی برداشته خواهد شد.

رئیس پردیس شهید باهنر خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور کلی یک سری کارگاه‌های هدفمند را برگزار می‌کنیم که ذاتا با کارگاه‌های پژوهشی دیگر متفاوت است، افزود: بعد از ۱۰ جلسه که کار می‌کنیم خروجی‌اش با توجه به کیفیت مقالات علمی و پژوهشی یا همایشی خواهد شد که در همایش‌های ملی مطرح و یا در مجلات به چاپ می‌رسد.

اکبری مطلق اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های پژوهشی به صورت کلی و با جمعیت بالا که خروجی نهایی ندارد به این معنا که دانشجو احساس نمی‌کند که کارگاه برایش، مفید واقع شده به همین دلیل کارگاه‌ها را بیش از ۳۰ نفر در نظر می‌گیریم.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی به طرح‌های پژوهشی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش شش طرح پژوهشی داریم که سه طرح دانشگاه فرهنگیان هستند که اعضای هیات علمی به صورت استانی انجام می‌دهند و سه طرح هم جنبه کارفرمایی دارد که باز هم با همت اعضای هیئت علمی در حال اتمام است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مدارس دولتی آیا پژوهشی درباره راهکارهای ارتقای سطح کیفی مدارس دولتی در دستور کار دارید، گفت: با توجه‌ به‌ این که یک سری ظرفیت‌ها را در مدارس خود داریم و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان باید کسوت معلمی را داشته باشند و با توجه فرمایش مقام معظم رهبری، به حوزه پژوهش یک سری ماموریت‌هایی داده شده که خلأهای سیستم آموزشی را بررسی کنند.

اکبری مطلق تصریح کرد: با توجه به افزایش کلاس‌های چند پایه در مناطق روستایی، برخی از دانشجویان به دنبال پر کردن خلأهای آموزش و پرورش هستند و یکی از گروه‌ها، روی جهش تحصیلی بررسی می‌کند که آیا این جهش تحصیلی برای سیستم آموزشی مناسب است یا گروهی مدارس سمپاد را بررسی می‌کند که چرا والدین به سمت و سویی می‌روند که با هزینه‌های هنگفت فرزندانشان وارد این مدارس شوند.

او تصریح کرد: به احتمال زیاد نتایج این پژوهش‌ها کاربردی خواهد بود به این دلیل که چشم انداز را فراهم کند؛ شاید به این ظرفیت برسیم که عدالت آموزشی چه در مناطق شهری و چه روستایی فراهم شود و دانش آموزان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

اکبری مطلق ادامه داد: حوزه پژوهش دانشجویان را پویا کرده و هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ تیم پژوهشی داریم که مقالات اولیه را انجام داده و به دنبال انجام مقالات بعدی هستند تا از طریق پژوهش مسائل کلاس درس و مسائل آموزشی را برطرف کنند.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که پیگیری می‌کنیم چاپ کتب کمک آموزشی است؛ کتب درسی یا کتب تخصصی که چه دانشجویان و چه اساتید به دنبال این موضوع هم هستند که اقداماتی هم در حوزه چاپ کتاب انجام شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به برنامه‌های اجرایی این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: قرار است همایش مشترکی را با آموزش و پرورش تحت عنوان اولین همایش ملی خودتوانمندسازی معلمان ابتدایی داشته باشیم که نقش دانشگاه فرهنگیان کمیته‌های علمی و دبیر علمی این همایش خواهد بود و اعضای هیات علمی به آن‌ها کمک خواهند کرد.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری سومین همایش ملی دانش آموزش محتوا(pck) در آموزش الهیات را نیز در برنامه داریم، افزود: بخش دیگری از کار که امسال در مدیریت جدید رونق گرفته و از ظرفیت‌های همه سازمان‌ها استفاده شده ایجاد تفاهم نامه با همه دستگاه‌ها است.

اکبری مطلق یادآور شد: چندین تفاهم نامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس امضا شده و  قرار است جلسه‌ای برای تبیین برنامه‌ها داشته و از این ظرفیت اساسی در حوزه پژوهشی استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش نیز شکل‌گیری هویت معلمان را تنها از طریق تربیت‌معلم امکان‌پذیر دانست و بر پیروی این دانشگاه در مسیر مطالبات رهبری در روز دیدار  فرهنگیان با ایشان تاکید کرد.

خبر مهم آموزش و پرورش درباره نحوه گزینش معلمان و استخدام در دانشگاه فرهنگیان 

نحوه گزینش معلمان و استخدام در دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ تغییر کرد. معلمان باید تمام آموزش‌های ۳۶۰ ساعته را طی کنند و سپس باید در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمند سازی معلمین مدارس غیر دولتی و اعطای کارت صلاحیت حرفه‌ای به این معلمان خبر داد.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره نظارت جدی بر مدارس غیردولتی، اظهار کرد: فاز اول کار ما اعلام شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ و فاز دوم اعلام برنامه‌های آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی است که این دو مورد همزمان با هم اطلاع‌رسانی می‌شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره  توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی تا رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای و شناسنامه‌دار شدن و هویت‌دار شدن این معلمان، توضیح داد: در صدد هستیم معلمان مدارس غیر دولتی را دارای شناسنامه و کارت صلاحیت حرفه‌ای کنیم. اینگونه مشخص می‌شود که این معلمان را به عنوان معلم مدرسه غیر دولتی در آموزش و پرورش می‌شناسیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: ما گزینش خود را شش ماهه کرده‌ایم. سه ماه برای معرفی معلمان و سه ماه برای بررسی این معلمان قرار دادیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته گزینش ۱۵ روزه بود اما از این به بعد معلمین مدارس غیر دولتی را برای آموزشهای ۳۶۰ ساعته آماده می‌کنیم که در فاز اول، طی امسال این معلمین ۶۰ ساعت آموزش می‌بینند و باقی آموزش‌ها را در سال‌های بعدی تدارک دیده‌ایم.

محمودزاده با بیان اینکه ۶۰ ساعت آموزش یاد شده برای معلمین مدارس غیر دولتی از تابستان امسال و برای نخستین بار در کشور کلید می‌خورد، تصریح کرد: بخشی از این آموزش‌ها عمومی و بخشی دیگر تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای است. درواقع مباحث آموزش‌ها معطوف به دانش تخصصی، دانش تربیتی، صلاحیت عمومی و صلاحیت حرفه‌ای‌ می‌شود. هر معلمی که تمام آموزش‌های ۳۶۰ ساعته را طی کند، سپس باید در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کند، پس از ارزیابی اگر نمره قابل قبولی در این آزمون آورد، کارت صلاحیت حرفه‌ای می‌گیرد. ۶۰ ساعت از آموزش‌های برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ کلید خورده است و از تابستان امسال شروع می‌شود و تا طول سال تحصیلی ادامه دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ثبت‌نام معلمان مدارس غیردولتی برای شرکت در این آموزش‌ها نیز توضیح داد: موسسین مدارس غیر دولتی تا آخر خرداد ۱۴۰۲ وقت دارند از طریق سایت mosharekatha.ir به ما اعلام کنند که برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ چه معلمانی را می‌خواهند به کار بگیرند. درواقع بعد از خرداد ۱۴۰۲ و در تابستان آموزش‌های ما شروع می‌شود و بخشی از آن در طول سال تحصیلی انجام می‌شود. یکی از مولفه‌های تعیین شهریه نیروی انسانی است و ما در شهریه ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حق و حقوق معلم را با این آموزش‌هایی که باید ببینند حساب می‌کنیم. شروع دوره‌های آموزشی نیز همزمان با ابلاغ شهریه‌های ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است.

محمودزاده همچنین تاکید کرد که آموزش‌های یاد شده، منطبق با سرفصل‌های جدید و مورد نیاز معلمان است.

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، معلمان مدارس غیر دولتی می‌توانند با داشتن کارت صلاحیت حرفه‌ای به راحتی برای تدریس از استانی به استان دیگر جابه‌جا شوند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرصت پنج ساله‌ای برای اجرای تمام ۳۶۰ ساعت آموزش معلمین مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است، افزود: حتی این امکان وجود دارد که پس از شرکت تمام معلمین در این دوره آموزشی، اعلام کنیم که معلمین مدارس غیر دولتی ملزم به داشتن این کارت برای تدریس هستند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با بیان اینکه تا به امروز ثبت‌نام خوبی اتفاق افتاده و ثبت نام معلمین برای حدودا ۱۲۰ هزار دوره ۶۰ ساعته اتفاق افتاده است، عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد این آموزش‌ها حضوری و ۳۰ درصد آن ترکیبی بین حضوری و غیر حضوری است.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌ و پرورشی نیز مطالبه اصلی رهبر انقلاب اسلامی از دانشگاه فرهنگیان را چراغ راه این دانشگاه عنوان کرد و گفت: راه، حرف و مسیرتان، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت‌معلم باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین و تاکید بر تربیت‌ معلم را از برنامه‌های اصلی این دانشگاه نام برد و گفت: لزوم تقویت زیرساخت‌های دانشگاه، پیگیری مجدانه مصوبات هیات امنا که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و ضوابط و سیاست‌های ابلاغی کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین برنامه‌های این دانشگاه است. همچنین باید ضمن خوانش عمیق سند تحول بنیادین، منظومه سند را به‌صورت یکپارچه درک کرد.

او با تاکید بر اهمیت برنامه‌های فرهنگی و تربیت در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: در این دانشگاه برنامه‌های فرهنگی اصل بوده و اجرای آن نیازمند خلاقیت، تنوع، شیوه‌های نوین و بروز برنامه‌ها است.

صحرایی با تاکید بر پیگیری و تمرکز براجرای شایسته برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان از جمله کسب صلاحیت حرفه‌ای و مهارت معلمی، احیای تفاهم‌نامه با معاونت‌های آموزش و پرورش، تقویت فضاها، نهضت تالیف منابع درسی، جذب عضو هیات علمی، الحاق مدارس وابسته به دانشگاه، اصلاح برنامه درسی، تبدیل فعالیت‌های فرهنگی به واحد درسی، گزینش دانشجومعلمان، برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، جذب دانش آموزان ممتاز بدون کنکور، تدوین آیین‌نامه ارتقا اختصاصی رتبه‌بندی معلمان و ... تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش پیگیری را کلید موفقیت در امور و تمرکز را جوهره استراتژیک عنوان و تصریح کرد: در بین همه ارکان آموزش و پرورش تربیت معلم جایگاه ممتازی دارد و باید این جایگاه را رشد دهیم، کنار دانشگاه فرهنگیان تمام قد خواهم بود و بقیه را نیز موظف به همکاری با شما خواهم کرد.

وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم تعامل مستمر و نزدیک دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش و هماهنگی با ارکان دیگر آن، گفت: مهمترین رسالت هر مدیر در دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد هم‌افزایی مثبت است، باید میل به اشتراک و با هم بودن را تقویت، با هم برنامه‌ریزی و تخصصی اجرا کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در آیین معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان که  با حضور هیات رئیسه و کارکنان دانشگاه فرهنگیان در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد و از سوی وزیر آموزش و پرورش سعید غیاثی به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان معرفی شد.

در ابتدای این آیین، سعید غیاثی ضمن تقدیر از رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان و هدایت‌های بی‌دریغ وی گفت: به همت خانواده دانشگاه فرهنگیان، امروز ما در بستری قرار گرفته‌ایم که « گفتمان تربیت معلم» به عنوان گفتمان غالب در نظام آموزش و پرورش است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93443

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر