حجم ویدیو: 20.06M | مدت زمان : 00:00:53

بحران جدید در ایران | ملخ‌ها حمله کردند

 تاخت و تاز ملخ‌ها با گذشت چند هفته در مزارع و مراتع شهر لوداب ادامه دارد.

هجوم ملخ‌ها به بیش از ۵ هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد، کشاورزان را نگران کرده و مردم خواستار تدبیر مسئولان برای مهار این آفت هستند.

رونق بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد عرصه را برای تاخ و تاز ملخ‌های بومی فراهم کرده و این آفت متر به متر در مزارع کشاورزی پیش روی می‌کند.

آفت از بویراحمد تا دیشموک در حال گسترش بوده و مناطق متعددی را درگیر کرده است.

میزان آسیب به نحوی است که در صورت عدم یکپارچگی دستگاهی برای مقابله، شاهد خسارت‌های سنگین آن خواهیم بود.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پایش ۱۵ هزار هکتار از مراتع استان برای مقابله با افت ملخ‌های بومی در حال انجام است.

سید علی معتمدی‌پور، رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش‌های خوب امسال ملخ‌ها هجوم آوردند که بصورت سنتی همیشه این موارد را شاهد بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در حجم ۱۵ هزار هکتار در سطح استان در حال پایش هستیم و مقدار ۲ هزار هکتار سم پاشی شیمیایی انجام دادیم.

معتمدی‌پور گفت: هر منطقه‌ای که حجم ملخ‌ها زیاد باشد محلول یا سم توزیع می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ملخ‌ها مهاجر نیستند و همیشه بصورت سنتی در سال‌های پر بارش این ملخ‌ها وجود دارند، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های زیستی محیطی یا کم شدن و از بین رفتن جمعیت ملخ‌ها پس از یک دوره یا بازه زمانی، نیاز به استفاده از سم پاش هوایی یا پهباد نیست.

معتمدی‌پور گفت: جهاد کشاورزی استان در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی می‌شوند «یعنی در همان نقطه سم پاشی انجام می‌گیرد».

حمله ملخ‌ها به ۵ هزار هکتار مرتع و مزارع

همچنین معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ملخ‌های بومی به ۵ هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی این استان حمله کرده‌اند.

داریوش حصار، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: ملخ‌های بومی شاخک بلند تاکنون به بیش از ۵ هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی این استان حمله کرده‌اند و این آفت تا مبارزه نهایی ادامه دارد.

حصار با اشاره به اینکه در سال‌های پر بارش آفت ملخ بومی شاخک بلند ریزش می‌کند، عنوان کرد: این آفت در شهرستان‌های سردسیری بویراحمد، دنا، مارگون و بخش دیشموک کهگیلویه شناسایی و اقدامات لازم برای مبارزه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مبارزه با این آفت از طریق جهاد کشاورزی با مشارکت مردم انجام می‌شود و برای مبارزه با آن به مقدار کافی سم و سم پاش فراهم شده است.

حصار گفت: در سطح بیش از ۱۵ هزار هکتار توسط کارشناسان جهاد کشاورزی رصد و پایش انجام گرفته و سطح آلوده ۵ هزار هکتار تخمین زده شده که تاکنون در سطح دو هزار و ۱۰۰ هکتار با این آفت مبارزه شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این افت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش‌خوراکی میزبان متغیر است.

حصار بیان کرد: از مشکلات پیش رو وجود کانون این آفت در مناطق کوهستانی و صعب العبور بوده که مبارزه با کانون این افت را با مشکل روبه رو کرده و در مبارزه تلاش می‌شود از سمومی استفاده شود که کمترین آسیب را به زیست بوم منطقه وارد کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد نیز گفت: برای مبارزه اصولی با هجوم ملخ‌ها، همکاری تمام دستگاه‌های متولی نیاز است.

حمید محمدزاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد افزود: اگر همه امکانات ادارات برای مبارزه با این آفت به کار گرفته نشود، دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در چندین منطقه عملیات گسترده سم پاشی انجام شده است، بر فعالیت مستمر برای مقابله با آفات تاکید کرد.

لوداب کانون حمله ملخ‌ها

مدیر جهاد کشاورزی لوداب نیز گفت: آفت ملخ به مراتع و اراضی کشاورزی این بخش به عنوان یکی از کانون‌های حمله ملخ، خسارت زیادی وارد کرده است.

مهران بنیادی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: ملخ‌های بومی به اراضی کشاورزی و مراتع ۵ منطقه این بخش حمله کرده و تاکنون خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه به این آفت سم پاش کافی نداریم، اظهار کرد: به مزارع گندم، جو و سبزی کاری مردم این منطقه بیشترین خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی لوداب با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت در چند مرحله و در سطح بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از مراتع و مزارع این بخش انجام شده است، گفت: سمپاشی در مناطق مختلف درگیر انجام شده است.

تاخ‌و‌تاز ملخ‌ها و احتمال بروز بحران

 تاخت و تاز ملخ‌ها با گذشت چند هفته در مزارع و مراتع شهر لوداب ادامه دارد.

ملخ‌ها طی هفته‌های اخیر چندین نقطه از مزارع کهگیلویه و بویراحمد را هدف تاخت و تاز خود قرار دادند.

شرایط به گونه‌ای پیش رفته که برخی از مزارع گندم، جو و سبزی کاری در منطقه‌ای مانند لوداب با خسارت سنگین مواجه شده است.

کمبود سم یکی از دلال سرعت گیری روند فعالیت ملخ‌های ویرانگر در مزارع است.

در حال حاضر خطر ایجاد یک بحران در این حمله ملخ‌ها وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد گفت: برای مبارزه اصولی با هجوم ملخ ها، همکاری تمام دستگاه های متولی نیاز است.

حمید محمدزاده در گفتگو با خبرنگاران، افزود: اگر همه امکانات ادارات برای مبارزه با این آفت به کار گرفته نشود، دچار یک بحران خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در چندین منطقه عملیات گسترده سم پاشی انجام شده است، بر فعالیت مستمر برای مقابله با آفات تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی لوداب نیز گفت: آفت ملخ به مراتع و اراضی کشاورزی این بخش خسارت زیادی وارد کرده است.

مهران بنیادی عصر جمعه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: ملخ‌های بومی به اراضی کشاورزی و مراتع ۵ منطقه این بخش حمله کرده و تاکنون خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه به این آفت سم پاش کافی نداریم، اظهار کرد: به مزارع گندم، جو و سبزی کاری مردم این منطقه بیشترین خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی لوداب با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت در دو مرحله و در سطح یکهزار و ۳۰۰ هکتار از مراتع و مزارع این بخش انجام شده است، گفت: ریزش ملخ‌ها به گونه‌ای بوده که کاری از دست ما ساخته نیست.

وی افزود: برای مبارزه سوم با آفت حمله ملخ‌ها با کمبود دستگاه سم‌پاش مواجه هستیم.

حمله ملخ‌های مراکشی به مزارع

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد واقع در بخش پادنای شهرستان سمیرم گزارش شد.

منصور شیشه فروش با اشاره به هجوم ملخ‌های مراکشی در اراضی و مراتع روستای چهار راه بخش پادنای شهرستان سمیرم، اظهار داشت: عملیات مبارزه با آفت از طریق سم پاشی توسط تیم مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این آفت مهاجم و سریع پرواز است، ابراز داشت: تراکم این آفت در هر متر مربع ۳۰ عدد حشره است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ملخ مراکشی از دسته آفات پلی فاژ و همگانی است، ادامه داد: باید این آفت قبل از رسیدن به مزارع و بروز خسارت به محصولات کشاورزی کنترل شود.

وی افزود: هماهنگی لازم از طریق فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی برای تأمین نیازهای مربوط با مبارزه از جمله تأمین آب و سموم دستگاه‌های سم پاش به عمل آمده است.

شیشه فروش تصریح کرد: این آفت از سمت اراضی مجاور در شهرستان لردگان چهار محال و بختیاری وارد استان شده است.

وی گفت: سطح مبارزه با ملخ در سال گذشته در استان ۱۰ هزار هکتار برآورد شده و در سال جاری تاکنون مبارزه با ملخ در سطح ۱۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های لنجان، تیران و کرون، کاشان، شهرضا و اراضی شهر گز انجام شد و با احتساب منطقه سمیرم پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده سطح مبارزه به ۲۰۰۰ هکتار افزایش یابد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91800

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر