کیفیت بد آب سنندج؛ مردم راهی چشمه‌ها شدند

قطعی سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج و تغییر در کیفیت آب، شهروندان را راهی چشمه‌ها کرده است.

کیفیت بد آب سنندج؛ مردم راهی چشمه‌ها شدند

قطعی سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج و تغییر در کیفیت آب، شهروندان را راهی چشمه‌ها کرده است.

به گزارش عرشه آنلاین، آبرسانی از سامانه انتقال سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج از ۱۶ اردیبهشت ماه جاری به صورت موقت قطع شده و بر اساس اعلام مسئولان از آن زمان، این روند ۱۶ روز ادامه خواهد دارد.

اگر چه مسئولان دلیل این تعطیلی را موقت و با هدف اقدامات اصلاحی و تکمیلی اعلام کرده اما این وضعیت باعث تغییر مجدد در کیفیت  آب شرب شهری و نگرانی شهروندان سنندجی شده است.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پیگیری این مطالبه مردمی می‌گوید: به منظور افزایش ظرفیت و ایمنی سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، آب شرب این شهر به صورت موقت و به مدت ۱۶ روز از سد قشلاق تامین خواهد شد

در حال حاضر با توجه به پر شدن ۷۶ درصدی مخزن سد قشلاق،  آب این سد از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و اکنون بهترین زمان برای انجام اقدامات اصلاحی و تکمیلی در سامانه جدید است.

این اقدام تکمیلی به منظور افزایش ایمنی بهره‌برداری و بالا بردن ظرفیت پمپاژ به میزان ۳۵ درصد در راستای تأمین آب پایدار شهر سنندج (که جزو لاینفک این پروژە بوده) صورت گرفته است.

در این مرحله چهار دستگاه الکتروپمپ سامانه تعویض می‌شود که با این اقدام، قدرت نصب آن تا ۲۵ درصد افزوده خواهد شد. همچنین چهار دستگاه راه‌انداز برای به مدار آوردن الکتروموتورها به سامانه اضافه شده و تجهیزات جانبی الکتریکال و مکانیکال سامانه تغییر خواهد یافت و با اجرای آن ظرفیت و ایمنی بهره‌برداری از سامانه به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شرکت آبفا استان کردستان نیز خطاب به شهروندان اعلام کرده که به منظور افزایش ظرفیت و ایمنی سامانه انتقال‌ آب، به مدت ۱۶ روز، آب شرب شهر از منابع جایگزین تأمین خواهد شد که احتمال تغییر کیفیت را در پی خواهد داشت.

مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که چند روزی است که مردم این روزها دبه به دست راهی چشمه‌ها شده تا از چشمه‌های سطح شهر آب شرب تامین کنند؛ دغدغه و تماس‌های شمار زیادی از شهروندان نیز گواه دیگری از گله‌مندی بوده و از مسئولان خواستار رفع این مشکل هستند.

به گزارش تسنیم؛ پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج پس از چندین سال معطلی و کندی در روند انجام کار، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان دهم آدرماه سال گذشته توسط رئیس‌جمهور در این شهر افتتاح شد.

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به  شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به‌قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده است و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و ایستگاه کاهش فشار از ۲۷ به ۲ بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی شده که در نوع خود کم‌نظیر است

"آب شرب شهر سنندج پیش از اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد تغذیه‌گرا شده بود و همین وضعیت، طعم و بوی نامطبوعی به آب می‌داد که برای شهروندان آزاردهنده و اکنون نیز به آن حالت بازگشته است./تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86362

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر