هشدارهای مهم به مردم | بارش‌ها تشدید و هوا خاکی و طوفانی می‌شود

مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع سیل، طوفان و خیزش گرد و خاک، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در مناطق مختلف کشور هشدار داد.

هشدارهای مهم به مردم | بارش‌ها تشدید و هوا خاکی و طوفانی می‌شود

سازمان هواشناسی با صدور چند اطلاعیه و وضعیت هشدار، نسبت به طوفان و خیزش گرد و خاک، وزش باد شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه آینده هشدار داد.

 هشدار هواشناسی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان از بارش باران،‌ عدوبرق و وزش باد شدید طی امروز «پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲» تا دوشنبه آینده در ۱۰ استان کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گیلان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال و شرق سمنان رگبار باران همراه بار رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ زنجان،‌ نیمه شمالی خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی رگبار پراکنده،‌گاهی رعدوبرق روی می‌دهد.

فردا جمعه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در برخی از مناطق شمال غرب و یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. دوشنبه آینده در برخی منطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

امروز در برخی مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق، سمنان،‌ تهران، البرز، شمال مرکزی، قم، شمال و شرق اصفهان، خوزستان و بوشهر، فردا در برخی مناطق شرق و جنوب شرق، یکشنبه آینده در شمال غرب و غرب، دوشنبه در برخی مناطق غرب، شمال غرب، بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی شده است.

از روز جمعه تا یکشنبه آینده در بیشتر مناطق کشر به ویژه مناطق واقع در نیمه شمالی دما افزایش می‌یابد. امروز خلیج‌فاس،‌ دریای عمان و تنگه هرمز و فردا خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک، کاهش نسبی دما.

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/02/14: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

جمعه 1402/02/15: خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لای‌روبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/02/14: خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، تهران، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد و شرق اصفهان.

جمعه 1402/02/15: شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیّم برای نهال‌ها.

هشدار طوفان و خیزش گرد و خاک هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، آخرین وضعیت آب و هوایی کشور طی روزهای آتی را تشریح کرد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت آب و هوایی کشور طی روزهای آتی، گفت: امروز پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت ماه در خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال و شرق سمنان رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، نیمه شمالی خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی رگبار پراکنده گاهی رعد و برق رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه نیز در خراسان رضوی و برخی مناطق خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. همچنین شنبه  در برخی مناطق شمال غرب و یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

ضیاییان گفت: دوشنبه نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: در عین حال امروز در برخی مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق سمنان تهران، البرز، شمال مرکزی، قم، شمال و شرق اصفهان خوزستان و بوشهر، جمعه در برخی مناطق شرق و جنوب شرق، یکشنبه در شمال غرب و غرب و دوشنبه در برخی مناطق غرب، شمال غرب و بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر در بعضی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می شود.

ضیاییان گفت: همچنین از جمعه تا یکشنبه در بیشتر مناطق کشور به ویژه مناطق واقع در نیمه شمالی کشور دما افزایش می‌یابد. همچنین امروز دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز و فردا خلیج فارس مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین درباره وضعیت آب و هوایی تهران، گفت: امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، آسمان تهران صاف و در بعضی ساعات همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید بوده و بیشینه و کمینه دمای هوا ۲۱ و ۱۲ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. همچنین فردا جمعه ۱۵ اردیبهشت، صاف و گاهی همراه با افزایش باد پیش‌بینی می‌شود و بیشینه و کمینه دمای هوا نیز ۱۷ و ۱۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی هواشناسی

سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در ۲ استان هشدار نارنجی صادر کرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی خبر داد. بر این اساس شرایط جوی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ برای روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در استان‌های خراسان رضوی و شرق خراسان شمالی پیش بینی می شود.  

از جمله تاثیرات این مخاطره جوی در مناطق مستعد،لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ است

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85466

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر