هشدار مهم برای 11 استان کشور | سرما، سامانه بارشی جدید و طوفان رسید

سازمان هواشناسی ایران نسبت به کاهش دما، وزش باد شدید و طوفان و فعالیت سامانه بارشی در ۱۱ استان کشور چند وضعیت هشدار صادر کرد.

هشدار مهم برای 11 استان کشور | سرما، سامانه بارشی جدید و طوفان رسید

سازمان هواشناسی ایران از بارش چهار روزه باران و کاهش دما در برخی مناطق کشور خبر داد و نسبت به فعالیت سامانه بارشی در ۱۱ استان از جمله تهران هشدار صادر کرد.

آماده‌باش نیروهای امدادی به دنبال هشدار هواشناسی ایران

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نسبت از آماده‌باش امدادگران این جمعیت درپی پیش‌بینی بارش شدید باران و باد شدید در هفت استان کشور خبر داد.

صادق محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی درباره بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در چندین استان کشور گفت: برابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه شاهد بارش شدید و رگباری باران و نیز وزش شدید باد در شمال شرق استان آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات و دامنه کوه‌ها در استان‌های مازندران و گلستان خواهیم بود.

وی ادامه داد:‌ در روز چهارشنبه نیز وضعیتی مشابه در نیمه شرقی استان آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی شده و برای روز پنجشنبه نیز بارش شدید و رگباری باران و وزش باد شدید را در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی خواهیم داشت.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امدادگران این سازمان در تمامی این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، گفت: تجهیزات و امکانات لازم برای پیشگیری یا مقابله با حوادث احتمالی در نظر گرفته شده است.

محمودی افزود: همچنین لازم است مردم نیز یکسری موارد و هشدارهای ایمنی را جدی بگیرند، از جمله اینکه در هنگام بارش شدید باران از استقرار در حاشیه رودها و مسیل‌ها پرهیز کنند. در هنگام وزش شدید باد نیز عدم استقرار در مجاورت سازه‌های تبلیغاتی و موقت و همچنین دوری از اجسام در معرض سقوط از جمله توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

هشدار هواشناسی ایران برای 11 استان کشور

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی طی امروز تا جمعه خبر داد و برای ۱۱ استان هشدار طغیان رودخانه‌ها و برخورد صاعقه صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی امروز «سه‌شنبه، 12 اردیبهشت ماه 1402» تا پنجشنبه در استان‌های آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ خراسان شمالی، برخی مناطق خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این وضعیت برای خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود. سه‌شنبه کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور روی می‌دهد و طی 2 روز آینده وزش باد شدید و وقوع پدیده گردوخاک برای استان خوزستان دور از انتظار نیست. دریای خزر و خلیج‌فارس نیز تا آخر هفته مواج هستند.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/02/12: شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/02/13: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی.

پنجشنبه 1402/02/14: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

جمعه 1402/02/15: خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/02/12: تهران، البرز، سمنان، خوزستان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1402/02/13: خوزستان، بوشهر، غرب فارس، جنوب تهران، قم، البرز، جنوب سمنان و خراسان رضوی.

پنج‌شنبه 1402/02/14: خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، تهران، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد و شرق اصفهان.

جمعه 1402/02/15: شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

هشدار هواشناسی ایران 

به گزارش عرشه آنلاین و بنابر اعلام سازمان هواشناسی ایران، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی ۴ روز آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ سواحل دریای خزر، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر،‌ رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با کاهش دما روی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هشدار به این ۱۳ استان؛ سیل و آبگرفتگی در راه است

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به تهرانی‌ها | طوفان و تندباد در راه است

روز جمعه سامانه بارشی در شمال شرق کشور فعال بوده و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود. طی 2 روز آینده در شمال غرب و غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و چهارشنبه تا روز جمعه در شرق و شمال شرق کشور وزش باد نسبتاً شدید تا شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک خواهد شد.

هشدار هواشناسی اصفهان

در ساعات بعدازظهر امروز احتمال شکل‌گیری ابرهای همرفتی و رگبار باران، همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات جنوبی کرمان و شرق هرمزگان وجود دارد.

سه‌شنبه خلیج فارس و تنگه هرمز و چهارشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. دریای عمان از روز سه‌شنبه تا آخر هفته مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/13

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/02/11: سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان، شمال قزوین، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و ارتفاعات و دامنه البرز و تهران.

سه‌شنبه 1402/02/12: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و سمنان و ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران.

چهارشنبه 1402/02/13: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های زنجان و قزوین.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لای‌روبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/02/11: مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، بوشهر، هرمزگان، قزوین و سمنان.

سه‌شنبه 1402/02/12: سمنان، مرکزی، بوشهر و شرق خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1402/02/13: ایلام، خوزستان، بوشهر، مرکزی و قم.

پنجشنبه 1402/02/14: تهران، قم، قزوین، مرکزی، سمنان، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، فارس و بوشهر.

جمعه 1402/02/15: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد شدید با جهت شمال‌غربی-جنوب‌غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/02/11

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2.5 متر در ساحل و دور از ساحل.

منطقه اثر: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

توصیف سامانه: سرعت وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح دوشنبه 1402/02/11

زمان پایان: صبح چهارشنبه 1402/02/13

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و دور از ساحل 2 متر.

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به ویژه در فراساحل.

هشدار هواشناسی درباره طوفان، کاهش دما و وزش باد شدید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک در برخی نقاط کشور و رگبار پراکنده در ۳ استان خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی چهار روز آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر ، رگبارو رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش دما رخ می‌دهد.  

او افزود: جمعه (۱۵ اردیبهشت) سامانه بارشی در شمال شرق کشور فعال خواهد بود و به‌تدریج از کشور خارج می‌شود. طی دو روز آینده در شمال غرب و غرب دامنه‌های جنوبی البرز و چهارشنبه تا جمعه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت) در شرق و شمال شرق کشور وزش باد نسبتا شدید تا شدید رخ می‌دهد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک نیز می‌شود.  

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: در ساعات بعد از ظهر امروز (۱۱ اردیبهشت) احتمال شکل گیری ابرهای همرفتی و رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و شرق هرمزگان وجود دارد. 

ضیاییان گفت: سه‌شنبه (۱۲ اردیبهشت) خلیج فارس و تنگه هرمز و چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و دریای خزر سه‌شنبه تا آخر هفته مواج خواهند بود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۲ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و به‌تدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و روز  چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد، در بعد از ظهر افزایش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا اهواز با دمای ۳۸ و ۳۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای یک درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84963

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر