نماینده مجلس: معلمان درگیر حواشی نشوند | رتبه بندی اصلاح می شود

فلاحی با بیان اینکه معلم فقط باید به فکر تربیت دانش‌آموزان باشد، گفت: معلمان نباید درگیر حواشی شوند و خروجی کار آن‌ها باید دانش‌آموزان خوب باشد.

نماینده مجلس: معلمان درگیر حواشی نشوند | رتبه بندی اصلاح می شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراضات رتبه‌بندی معلمان به آئین‌نامه بر می‌گردد و باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی پنجشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش مطالبه‌گری رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان، طرح نبود و لایحه دولت بود. دولت قبلی پنج‌هزار میلیارد برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته بود اما براورد ما برای اجرای رتبه‌بندی یک میلیون معلم، ۵۲ هزار میلیارد تومان بود و در دولت جدید به ۳۸ هزار میلیارد تومان رساندیم و ۴۲ هزار میلیارد تومان تصویب شد.

فلاحی با بیان اینکه این کار در اسفند سال ۱۴۰۰ برای اجرا ابلاغ شد، تصریح کرد: رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها یک پروسه طولانی است و ما نمی‌خواستیم آموزش‌وپرورش به معضلات دانشگاه‌ها گرفتار شود. ما نمی‌خواهیم خروجی فعالیت معلمان مقاله باشد ما به دنبال این هستیم که خروجی فعالیت معلمان تربیت دانش‌آموزان باشد.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم جایگاه و منزلت معلم حفظ شود اما برخی فقط منابع مالی را در نظر گرفتند. سه سال باید برای رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شد اما سه ماه در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات رتبه‌بندی فرهنگیان و عدم پرداخت حقوق به موقع فرهنگیان در پایان سال گذشته، تصریح کرد: چهار دستگاه؛ وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و معاون اول رئیس جمهور در این موضوع مقصر شناخته شدند.

فلاحی با بیان اینکه ما قانون تصویب می‌کنیم و ذیل آن آئین‌نامه تصویب می‌شود، مطرح کرد: اعتراضات به آئین‌نامه بر می‌گردد و باید اصلاح شود. نوع نگاه به آموزش‌وپرورش خوب نیست. مشکلات متعددی در سیستم وجود دارد. این نوع اجرای رتبه‌بندی را نپذیرفتیم.

وی ادامه داد: تربیت ارزیابان و برخی شیوه‌نامه‌ها وظیفه سازمان اداری و استخدامی است که سیستم را قفل کرده است. حقوق اسفند را به رتبه‌بندی گره زدند و در پرداخت آن تأخیر به وجود آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دررابطه با عدم رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته، توضیح داد: آموزش‌وپرورش سهم صندوق بازنشستگی را کم کرده بنابراین پرداخت رتبه‌بندی شش ماهه دوم ۱۴۰۰ پرداخت نشده است.

فلاحی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک بحث مجزاست، گفت: بازنشستگان ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد شامل رتبه بندی می‌شوند اما بازنشستگان قبل از این تاریخ باید منتظر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشند.

وی با اشاره به کمبود معلم در وزارت آموزش‌وپرورش، یادآوری کرد: تعداد زیادی از نیروهای آموزش‌وپرورش به دستگاه‌های دیگر مأمور شدند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح رتبه‌بندی و اصلاح شیوه‌نامه باید در دستور کار قرار بگیرد.

فلاحی با بیان اینکه معلم فقط باید به فکر تربیت دانش‌آموزان باشد، گفت: معلمان نباید درگیر حواشی شوند و خروجی کار آن‌ها باید دانش‌آموزان خوب باشد.

وی دررابطه با وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: وزیر باید از متن آموزش‌وپرورش باشد چون تمام ریزه‌کاری‌ها را مطلع است. کارها روی هم انباشته شده است. مهم‌ترین وزارتخانه کوچک‌ترین ساختمان و کم‌ترین توجه را دارد.

مرور زمان باعث شد تا دیدگاه ما به رتبه‌بندی معلمان منفی شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در این جلسه نیز با بیان اینکه مرور زمان باعث شد تا دیدگاه ما به رتبه‌بندی معلمان منفی شود، تصریح کرد: همه مطالبات درست است اما مشکلات را دولت قبلی به وجود آوردند.

محمود نقوی اظهار کرد: ایراد و اشکال در آموزش‌وپرورش داریم اما بودجه آموزش‌وپرورش را چهار درصد ارتقا دادند. ایرادات را قبول داریم اما نباید به نحوی صحبت کنیم که زحمات نادیده گرفته شود.

نقوی با بیان اینکه مرور زمان باعث شد تا دیدگاه ما به رتبه‌بندی منفی شود همه مطالبات درست است اما مشکلات را دولت قبلی به وجود آوردند، تصریح کرد:  شهریور سال گذشته فرهنگیان یک ماه وقت داشتند تا مدارک خود را بارگذاری کنند اما به موقع انجام ندادند چون اقایان منفی بافی کردند.

وی ادامه داد: آموزشیار معلم ۶۰ تا ۶۵ درصد رتبه بندی را شامل می‌شود که ۹۰ درصد معلمان آن را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان دررابطه با اعتراض به رتبه‌بندی معلمان، گفت: ۳۰ درصد از فرهنگیان اعتراض کردند و مشخص نیست که اعتراضات وارد باشد یا نه؟

نقوی با اشاره به اینکه ما اعتراضات را به صورت مکتوب و شفاهی عنوان کردیم، ادامه داد: برخی گفتند اعتقاد به رتبه‌بندی ندارند و ۱۷۵ نفر در استان فاقد رتبه هستند. تقاضای ما اعتراض و بارگذاری جدید بود. کار بسیار بزرگی انجام شده اما ایرادات و نواقص را می‌پذیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر رتبه‌بندی را با ایرادات اجرا نمی‌کردیم معلوم نبود چه بلایی سر رتبه‌بندی بیاید. قرار است اختیار محدودی در اعتراضات به استان‌ها بدهند چون ارزیابان نیز مشکلاتی دارند.

به گزارش ایسنا؛ شایستگی عمومی در برخی موارد توضیحات روشنی نداشت و سبب اعمال نظر شخصی مدیران شد، سنجه‌ها توانایی اندازه گیری شاخص را ندارند، امتیاز در نظر گرفته شده در حوزه پژوهش کم است، اطلاع رسانی دقیق دررابطه با برخی پژوهش‌ها صورت نگرفته، مدیران تحت فشار معلمان گواهی مهارتی صادر کردند، سقف امتیاز در نظر گرفتند و محدودیت وجود داشت، این شیوه دارای روایی درونی بیرونی و محتوایی نیست، پیگیری لازم از طرف معاون اول صورت نگرفت، فیلم آموزشی بارگذاری مدارک در همدان به مدارس ارسال نشده است، دیدگاه ارزیابان متفاوت بوده است، فوق‌العاده ویژه معلمان پرداخت نشد و رتبه بندی هم کامل نبود، بخشنامه‌های ارسالی در این حوزه شفاف نبود، جایگاه اجتماعی معلمان در این طرح دیده نشده، کادر اجرایی مدارس شامل رتبه‌بندی نشدند، پرداخت حقوق بازنشستگان عادلانه نیست و شامل رتبه‌بندی نشدند و تامین نشدن بودجه در نظر گرفته شده از معضلاتی است که فرهنگیان در این جلسه به آن اشاره کردند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84265

  • معلم

    رتبه بندی باید تخصصی و مستند باشه نه کاغذ بازی الکی که مدیران و اداره می نویسند بار گذاری مدارک نباید سقف داشته باشه تا نشان بده معلم وقتش را صرف یاد گیری و یاد دهی کرده نه اینکه رفتن به کلاس مطلق

ارسال نظر