تصمیم جدید آموزش و پرورش برای آموزش زبان‌های چینی و عربی در مدارس

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد چگونگی انتخاب زبان‌های خارجی برای آموزش در مدارس و صدور مجوز برای آن گفت: ماهیت آموزش زبان خارجی در برنامه درسی ما طبق سند تحول بنیادین درس انتخابی است.

تصمیم جدید آموزش و پرورش برای آموزش زبان‌های چینی و عربی در  مدارس

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: موضوع افزودن زبان‌های چینی و عربی به زبان‌های انتخابی برای آموزش، فعلا جزو دستورات شورا در جلسات آتی است و فعلا مصوب کمیسیون شده و قرار است به صحن شورای عالی آموزش و پرورش برود و بعد از آن در مورد آموزش و صدور مجوز برای این کار تصمیم گیری قطعی صورت خواهد گرفت.

«محمود امانی طهرانی» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد چگونگی انتخاب زبان‌های خارجی برای آموزش در مدارس و صدور مجوز برای آن توضیح داد: ماهیت آموزش زبان خارجی در برنامه درسی ما طبق سند تحول بنیادین درس انتخابی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: دروس به کلی به سه قسمت تقسیم می‌شوند؛ دروس اجباری، انتخابی و دروس اختیاری. درس انتخابی یعنی اصل درس ضروری است، اما نوع زبان را فرد می‌تواند انتخاب کند. پیش از این هم چنین شرایطی وجود داشت و زبان‌های پنجگانه انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و روسی مجوز داشتند و در حال حاضر نیز پیشنهادات جدیدی برای این امر اضافه شده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در آینده زبان‌های چینی و عربی به سایر زبان‌هایی که دانش آموزان دبیرستانی خواهان فراگیری آن‌ها هستند اضافه می‌شود و دانش آموزانی که این واحدها را بگذرانند می‌توانند مدرک تاییدشده آموزش و پرورش را دریافت کنند، گفت: اگر زمینه کافی وجود داشته باشد و ما ببینیم که برای فراگیری زبان‌های بیشتر و کارآمد متقاضی وجود دارد، برای ما منعی برای افزودن آموزش زبان‌های خارجی انتخابی نداریم و به راحتی می‌توان انواع زبان‌ها را افزایش داد ضمن اینکه چنین امکانی منحصر به مدارس ایران هم نیست.

امانی طهرانی با تاکید بر اینکه عمده کشورها در مورد انتخابی بودن زبان‌های خارجی آموزشی در مدارس سیاست مشابه ما را دارند، اظهار کرد: اینکه در عمل برای آموزش هر زبانی چقدر متقاضی در مدارس وجود دارد و دلیل آموزش آن زبان چیست، موضوعاتی اجرایی محسوب می‌شود. مبحثی که شورای عالی آموزش و پرورش به آن ورود پیدا می‌کند، بخش صدور مجوز آموزش زبان‌های خارجی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: برخلاف انعکاس رسانه‌ای که مدتی قبل در مورد آموزش زبان‌های جدید ایجاد شد، موضوع افزودن زبان‌های چینی و عربی به زبان‌های انتخابی برای آموزش، فعلا جزو دستورات شورا در جلسات آتی است و این امکان وجود دارد که در تصمیم گیری‌های بعدی شورا در خصوص این زبان‌ها و آموزش آن‌ها تغییراتی ایجاد شود.

او افزود: در رابطه با آموزش زبان‌های چینی و عربی که مورد سوال است، این امر فعلا مصوب کمیسیون شده و قرار است به صحن شورای عالی آموزش و پرورش برود و بعد از آن در مورد آموزش و صدور مجوز برای این کار تصمیم گیری قطعی صورت خواهد گرفت.

یادآوری می‌شود که مدتی قبل رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تالیف کتاب‌های زبان فرانسه و آلمانی برای دو پایه تحصیلی خبر داده بود که به گفته او از سال تحصیلی بعد به صورت آزمایشی در برخی از مدارس این آموزش‌ها صورت می‌گیرد البته لطیفی به این نکته نیز اشاره کرده بود که چالش اصلی در این خصوص مدل اجرای آموزش زبان‌های خارجی در مدارس است.

«محمود امانی طهرانی» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه زبان عربی که قرار است به عنوان زبان انتخابی به زبان‌های دارای مجور اضافه شود با عربیِ قرآنی که فراگیری آن برای همه اجباری است تفاوت دارد، گفته بود که عربی به عنوان یک زبان قابلیت تدریس و انتخاب از سوی دانش آموزان را دارد و اگر دانش آموزی خواست زبانی بخواند که در مدرسه محل تحصیلش ارائه نمی‌‌شد، می‌تواند در موسسه‌هایی که ما معرفی می‌کنیم آن زبان را بخواند و مدرک تاییدشده آموزش و پرورش را دریافت کند.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82806

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر