این استان‌ها بیشترین بارش را داشته‌اند | تهران هنوز سیراب نشده

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می دهد که هفت استان غربی کشور بیشترین بارش سامانه اخیر را دریافت کرده‌اند.

این استان‌ها بیشترین بارش را داشته‌اند | تهران هنوز سیراب نشده

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می دهد که هفت استان غربی کشور بیشترین بارش سامانه اخیر را دریافت کرده‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، بیشترین بارش استانی در روزهای ۲۳و ۲۴فروردین به ترتیب مربوط به لرستان با ۶۵.۹میلی‌متر، کردستان ۵۹، کرمانشاه ۵۸.۶میلی‌متر، ایلام ۵۳.۴میلی‌متر،‌ آذربایجان غربی ۳۵.۴میلی‌متر، خوزستان ۲۳.۶میلی‌متر و چهارمحال و بختیاری ۲۱.۹ میلی متر بوده است این در حالیست که بارش نقطه‌ای در برخی ایستگاه‌ها نظیر «زیفل» ایلام به ۱۹۱ میلی‌متر، «سیاه گاو» ایلام ۱۷۸.۲ میلی‌متر، «پاعلم» لرستان ۱۷۳ میلی‌متر، «مورموری» ایلام ۱۶۹ میلی‌متر، «سراب باغ» ایلام  میلی‌متر۱۵۶، «کلم» ایلام ۱۵۵ میلی‌متر، « انجیره» ایلام ۱۴۴ میلی‌متر، «وارک» لرستان ۱۳۵ میلی‌متر و «آبدانان» به ایلام  ۱۳۱.۶ میلی‌متر رسیده است.

اگرچه تمرکز فعالیت سامانه بارشی اخیر در مناطق غربی و بخش شمالی کشور بود اما اطلاعات پهنه‌ای بارش کشور نشان می‌دهد که این سامانه حدود ۹ میلی متر به میانگین بارش کشور افزوده است.هم اکنون میانگین بارش کشور ۱۵۷میلی متر است که حدود ۲۰ میلی متر بیشتر از سال گذشته و ۳۳ میلی متر کمتر از شرایط در نرمال بلند مدت است.

بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با وجود اینکه بارش‌های اخیر سبب جبران اسمی کم‌بارشی‌ها در برخی استان‌ها شده است اما لرستان و کرمانشاه با میانگین دریافت حدود ۶۶ و ۵۹ میلی متر در دو روز فعالیت سامانه، همچنان با کسری ۹ و ۸ میلی‌متر بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه هستند.

۷۸ میلی متر کسری بارش در تهران

آخرین اطلاعات جدول پهنه‌ای بارش استان‌های کشور نشان می‌دهد که میزان بارش دریافتی تهران از ابتدای مهرماه تا کنون ۱۳۰ میلی متر بوده که ۷۸ میلی متر کمتر از شرایط نرمال است.تا کنون حدود ۴۷ درصد از بارش یک سال زراعی تهران تامین شده و انتظار نمی رود در پنج ماه باقی مانده سال زراعی ۵۳ درصد کسری بارش آن تامین شود.

میانگین سالانه بارش تهران حدود ۲۸۰ میلی متر است که با وجود عبور از پربارش ترین ماه های سال، تنها ۱۳۰میلی متر آن دریافت شده است.اطلاعات پهنه ای بارش شهرستان های تهران نشان می دهد؛ همه ۱۶ شهرستان استان با کم بارشی مواجه هستند به طوری‌که شهرستان ورامین با ۶- میلی متر کمترین کم بارشی و شمیرانات با ۱۶۱- میلی متر بیشترین کم بارشی را دارند.

تا نیمه فروردین میزان کم بارشی در شمیرانات حدود ۱۴۴- میلی متر بود. اگرچه در روزهای اخیر میزان بارش نقطه‌ای در استان تهران به بیش از ۳۰ میلی متر نیز رسید اما میانگین پهنه‌ای بارش حدود ۵ میلی‌متر برآورد می‌شود که تاثیر چندانی در جبران کسری های امسال نداشته است. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82180

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر