کارشکنی حامیان پیمانکاران و مخالفان منافع کارگران در تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان | نمی‌خواهند زندگی کارگران و فرودستان بهبود یابد!

کارگران پیمانکاری در نهادهای بزرگ و پول‌ساز کشور از جمله صنعت نفت، نگران اعمال نفوذ حامیان قدرتمند پیمانکاران در مراحل پایانی تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هستند.

کارشکنی حامیان پیمانکاران و مخالفان منافع کارگران در تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان | نمی‌خواهند زندگی کارگران و فرودستان بهبود یابد!

یک فعال صنفی کارگران ارکان ثالث نفت گفت: وقت و هزینه بسیار برای تدوین، بررسی و تصویب طرح ساماندهی صرف شده است؛ امیدواریم با کارشکنی‌ها و دخالت‌های نابجا، مسیر کار را منحرف نسازند و این همه وقت و هزینه را بر باد ندهند.

کارگران پیمانکاری در نهادهای بزرگ و پول‌ساز کشور از جمله صنعت نفت، نگران اعمال نفوذ حامیان قدرتمند پیمانکاران در مراحل پایانی تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هستند.

بیشتر بخوانید: درخواست نیروهای قراردادی و پیمانی | تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی در طرح ساماندهی استخدام کارکنان به کجا رسید؟

این نگرانی در حالی بالا گرفته که بعد از تصویب طرح ساماندهی با قاطبه‌ آرای نمایندگان مجلس در تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱، اخبار خوبی از ناحیه‌ی سازمان امور استخدامی و دیگر نهادها و افراد مخالف طرح به گوش نرسید.

دوشنبه اول اسفند، نمایندگان با ۱۷۳ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه، با جزئیات طرح موافقت کرده و نحوه استخدام نیرو در دستگاه‌های دولتی را مشخص کردند.

اما در روزهای بعد خبر آمد که سازمان امور استخدامی طرحی را که مجلس مصوب کرده و هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده به شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصحلحت فرستاده است؛ اتفاقی که به نوبه‌ی خود می‌تواند موجب نگرانی‌های بسیار شود هرچند نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی بعد از بازگشت طرح از شورای نگهبان، اطمینان داده‌اند که به سرعت در زمینه‌ی رفع ابهامات طرح اقدام خواهند کرد و ابراز امیدواری کرده‌اند قبل از پایان اردیبهشت، رفت و برگشت طرح میان مجلس و شورای نگهبان به پایان خواهد رسید.

مهران ربانی، فعال صنفی کارگران ارکان ثالث نفت با بیان اینکه امیدواریم نمایندگان مجلس به وعده‌ها و قول‌ها عمل کنند و دست از حمایت طرح برندارند، به لزوم رفع ابهام سریع طرح قبل از اینکه کارشکنی‌ها به نتیجه برسد اشاره می‌کند و می‌گوید: به نظر می‌سد «برخی» با طرح‌هایی که می‌توانند منافع مردم و کارگران را برآورده سازند، مخالفت می‌ورزند و اساساً تمایل ندارند که زندگی فرودستان بهبود یابد.

او طرح پرسش می‌کند: «چرا باید طرحی که بیش از سیصد ساعت کار کارشناسی روی آن صورت گرفته و اکثریت نمایندگان مجلس (۱۷۳ نفر) به آن رای مثبت داده‌اند، به شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت ارسال شود؟»

به گفته‌ی وی، ارسال طرح به شورای عالی نظارت مجمع تشخیص، موجب نگرانی بسیار کارگران شده است؛ مگر نمایندگان مجلس زیروبم طرح را نسنجیده‌اند؛ مگر کار تخصصی و کارشناسانه صورت نگرفته است؛ چرا حامیان پیمانکاران و مخالفان با منافع کارگران، اجازه نمی‌دهند کار روال قانونی خود را طی کند و طرح ساماندهی به مرحله تصویب نهایی و ابلاغ برسد؟

ربانی با اشاره به کارشکنی‌های صورت‌گرفته در بیش از دو سال گذشته، اضافه می‌کند: از شورای عالی نظارت مجمع می‌خواهیم به طرح کارشناسانه و مصوب مجلس ورود نکند؛ انتظار داریم برای سرنوشت هزاران کارگر پیمانکاری و ارکان ثالت احترام قایل شوند و اجازه بدهند طرح ساماندهی به تایید نهایی در شورای نگهبان برسد و برای اجرا ابلاغ شود.

به اعتقاد این فعال صنفی کارگران ارکان ثالث نفت، تنها راه برای برقراری عدالت شغلی و برابری مزدی، حذف پیمانکاران از طریق اجرای طرح ساماندهی‌ست؛ عدالت در پرداختِ مورد نظرِ دولتی‌ها یا راهکارهای ناکارآمد دیگر به هیچ وجه پاسخگو و موثر نیست.

ربانی در پایان تاکید می‌کند: وقت و هزینه بسیار برای تدوین، بررسی و تصویب طرح ساماندهی صرف شده است؛ امیدواریم با کارشکنی‌ها و دخالت‌های نابجا، مسیر کار را منحرف نسازند و این همه وقت و هزینه را بر باد ندهند.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81281

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • همسر کارگر

        سلام واقعا من به عنوان یه زن خانه دار. به جای شما خجالت میکشم که تو مجلس چکار میکنید که.واقع نتوانستید برای کارگران که با هزار بدبختی دارن کار میکن. این طرح سازماندهی کارکنان اجرا کنید.هر کی حق کارگر رو بخور خانه خراب میشه.‌کم از گرسنه بگیرید بدید شکم سیرها بخور بخورن.زور شما هم به این کارگران میرس.خدا از شما نگذر.

      • کار معین

        اول فکر تغییر کار معین های بدبخت کنید که ۱۶ ساله امنیت شغلی ندارند هر دولتی میاد قول میده و لی انجام نمیشه

      • ‌h

        بحق ماه رمضان خدا لعنت كنه كسي كه جلوي طرح ساماندهي كارگران گرفته ودست داشته

      • مجتبی

        اگر دولت بخواهد به کارگرهاتوجه نکند مثل دورهای قب
        ل وثروتمندان راترجح بدهد مطمئنا این کشور،کشوراسلامی نیست وهرچی
        مقامات این کشور می گویند چیزی جزئ دروغ نیست اون وقت این همه کارگردیگرهیچ مسولیتی درقبال
        این نظام نخواهندداشت

      • مهرداد

        سلام ،اقایون محترم ،پیمانکاران ، به نفع مدیران و نمایندگان مجلس هستن، پس چرا باید حذف شوند ، ی مدیر در نفت صد ملیون حقوق بگیره ،زیاد نیست چونکه میتونه بره کشورهای عربی با حقوق بالای دویست ملیون بگیره ،ولی نمیره ،چرا ؟؟چونکه پیمانکار نیروی انسانی ، با بعضی از مدیران محترم شریک هستن ، دو نماینده مجلس ،وقتی میخواهد تبلیغات کند پولش کی میده پیمانکار ، پس نیروهای ارکان ثالث دل خوش نباشند ،

      • یک کارگر روز مزد شهرداری

        سلام به مسولین من کارگر فضا سبز شهرداری کرمانشاه هستم و ده ساله کار میکنم برای استخدامی فقط خانواده ایتارگران وجانیازان بخش نامه آمده من که نیم شنوا هستم وبهزیستی پرونده دارم رو استخدام نمیکنن این قانون رو اجرا کنید معلولین رو استخدام کنن

      • سید رضا

        با سلام - اگر طرح ساماندهی برای دولت بار مالی دارد پس بهنرین و عادلانه ترین راه اینست که اول بالای بیست سال سابقه ها سریعا تبدیل وضعیت شوند و در مراحل بعدی 15 سال سابقه ها و همینطور مراحل بعد10 سال سابقه ها و در نهایت 5 سال سابقه ها و این مقطعی شدن برای دولت بسیار کم خرج است

      • سید عنبر

        ننگ بر دزدان

      • ناشناس

        ایران ایران وتاراج کردن جوانان همه خراب کردید دست بردارید دزدان دریایی هوایی زمینی

      • ناشناس

        سلام از نمایندگان محترم خواهشمندم طرح را به پایان برسانند نگذارند عده ای منفعت طلب و سودجو این طرح را به پایان نرسانند و مردم را ناامید کنند هم از نمایندگان ناامید میشوند هم از دولت اقای رئیسی چون قول دادند که طرح تمام کنند

      ارسال نظر