زنگ خطر در قزوین به صدا درآمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین می‌گوید: زنگ خطر کمبود آب در قزوین به صدا درآمده و تامین آب شرب برای روستا‌های کوهپایه سخت شده است.

زنگ خطر در قزوین به صدا درآمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی مردم در مصرف آب بیشتر صرفه‌جویی کنند.

داراب بیرنوندی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در جلسه شورای حفاظت از آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفت: زنگ خطر آب به صدا درآمده و تامین آب شرب برای روستا‌های کوهپایه سخت است و نیازمند تانکر آب هستیم ۳ حلقه چاه زده شده، اما به آب مورد نظر نرسیده‌ایم؛ توقع مردم باید منطقی باشد تا دچار کمبود آب نشویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هم افزود: جایگزینی منابع آب مصرفی در صنایع و معادن با منابع آب نامتعارف و پساب و آزاد سازی منابع آب متعارف سطحی و زیر زمینی و باز تخصیص آن‌ها به عنوان یکی از راهبرد‌های اساسی وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تامین پایدار آب شرب و‌جلوگیری از فرونشست و‌تامین نیاز‌های محیط زیستی پیکره آبی در دستور کار قرار گرفته است.

ستوده اظهار داشت: هزار و ۳۶۷ حلقه چاه غیر مجاز را مسدود و سه هزار و ۵۳۳ دستگاه کنتور نصب شده است.

رحجانی، معاون عمرانی استاندار هم گفت: با این شرایط نه تنها رشد تولید نخواهیم داشت آب به قیمت ناچیزی فروخته می‌شود تا وقتی آب رایگان را به صنعت می‌دهیم سراغ پساب نمی‌روند. تصفیه خانه‌های استان مشتری و سرمایه گذار ندارند. نیروگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان آب باید پیگیری شود استفاده آب شرب در صنعت ممنوع است.

محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای تامین آب، نیاز به جلسات بحران آب داریم؛ اگر امروز شروع نکنیم فردا دیر است. اگر ۵ سال پیش آب نیروگاه را قطع کرده بودیم، شاهد ریزگرد تالاب الله‌آباد نبودیم. باید زهکشی تالاب الله‌آباد را ببندیم و حق‌آبه را از سد منجیل بگیریم. طارم و‌کوهین در حال از بین رفتن است؛ باید روش‌های دیگری برای تامین آب داشته باشیم. طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری نداریم.

شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی هم گفت: تا ۱۵ فروردین وضعیت بارش‌ها خوب نبود؛ قزوین ۱۶۰ میلیمتر بارش داشته و ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشته است. ۳ سال است خشکسالی را تجربه می‌کنیم و امسال وضعیت بارش نسبت به پارسال بدتر بوده است. نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش داریم و پاییز خوبی نداشتیم و بیش از ۱۳ درصد کمبود بارش در کشور داشتیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81036

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر