هشدار مهم به شهروندان سیستان و بلوچستانی

هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نسبت به وقوع رگبار، رعد و برق، تندباد شدید لحظه‌ای و ریزش تگرگ در نقاط مختلف استان هشدار داد.

هشدار مهم به شهروندان سیستان و بلوچستانی

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان از احتمال وقوع رگبار، رعد و برق، تندباد شدید لحظه‌ای و ریزش تگرگ در نقاط مختلف استان خبر داد.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد و نارنجی جوی، گفت: از امروز دوشنبه تا چهارشنبه (۷ تا ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) در برخی نقاط استان رگبار و رعدوبرق، تندباد شدید لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه در نیمه شمالی و غرب و سواحل سیستان و بلوچستان، به ویژه شهرستان‌های زاهدان، ارتفاعات تفتان و خاش پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: اثر مخاطره این پدیده‌ها احتمال جاری‌شدن روان آب و آبگرفتگی موقتی معابر، لغزندگی جاده‌ها و برخورد صاعقه، و خسارت به محصولات کشاورزی خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از امروز دوشنبه تا عصر سه‌شنبه (۷ تا ۸ فروردین) وزش باد نسبتاً شدید تا شدید از سمت جنوب غرب در مناطق مرکزی و جنوبی استان به ویژه در زاهدان پیش بینی می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اثر مخاطره این پدیده، خیزش گرد و خاک کاهش دید و کاهش کیفیت هوا و اختلال در ترددهای ریلی و جاده‌ای و خسارات به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی و نفوذ غبار به شمال استان خواهد شد.

حیدری گفت: با افزایش فعالیت سامانه بارشی و صدور هشدار سطح نارنجی، ظهر سه شنبه (۸ فروردین) تا آخر وقت این روز، در برخی نقاط رگبار و رعدوبرق تندباد شدید لحظه‌ای همراه با گردوخاک، احتمال تگرگ و برخورد صاعقه در مناطق مرتفع به ویژه ایرانشهر، بمپور، لاشار، فنوج، قصرقند، نیک شهر، راسک، سرباز، مهرستان، سیب سوران، سراوان، خاش، تفتان، زاهدان، هیرمند، هامون، زهک، زابل، زرآباد، گلشن، دلگان، پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اثر مخاطره این پدیده‌ها احتمال جاری شدن روان آب، آبگرفتگی معابر سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی لغزندگی جاده‌ها، خیزش گرد و خاک کاهش دید، برخورد صاعقه و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و رگبار پراکنده در سایر نقاط استان خواهد شد.

حیدری توصیه کرد: احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی و محافظت از محصولات کشاورزی. همچنین عدم تردد غیر ضروری در زمان غبارآلود شدن هوا و عدم تردد در جاده‌های مواصلاتی به سمت استان کرمان باید در اولیت کار بوده و تمهیدات لازم برای مدیریت سیر قطار زاهدان - تهران در صبح دوشنبه در نظر گرفته شود.

او تاکید کرد: از سه‌شنبه شب تا شب چهارشنبه (۸ تا ۹فروردین)، وزش باد نسبتاً شدید با جهت غرب با سرعت حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر برای مناطق ساحلی و دور از ساحل در دریای عمان پیش بینی می‌شود و برای دوشنبه و سه‌شنبه نیز در برخی نقاط رخداد رگبار و رعدوبرق دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و غرق شدن شناگران، خسارت به قایق‌ها و شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی وجود دارد و خیزش گرد و خاک در سواحل انتظار می‌رود.

حیدری توصیه کرد: با توجه به مواج بودن دریای عمان، از شنا و تفریحات دریایی در سواحل استان خودداری شود و در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی احتیاط کرده و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی در نظر گرفته شود.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 79182

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر