روش‌های جدید جذب نیرو و استخدام در ایران

اگر می‌خواهید در فرایندهای استخدامی به‌خوبی عمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم در این رویدادها فعالیت کنید یا حتی خودتان اقدام به برگزاری جلسات و دورهمی‌های مختلف و جمع کردن افراد کنید.

روش‌های جدید جذب نیرو و استخدام در ایران

مسئولین منابع انسانی در سازمان‌ها وظایف متنوعی را به عهده دارند؛ یکی از مهم‌ترین وظایف این افراد، پیشبرد فرایند استخدام برای پرکردن موقعیت‌های شغلی خالی در سازمان است. آن‌ها برای اینکه بتوانند بهترین و قوی‌ترین نیروهای متخصص را جذب سازمان کنند، از منابع و تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جدیدترین روش های جذب نیرو و استخدام در ایران بپردازیم.

بیشتر بخوانید: آغاز ثبت‌نام در آزمون استخدامی بانک | شرایط ثبت‌نام متقاضیان استخدام بانک اعلام شد

شیوه‌های نوین جذب و استخدام در ایران

مسئولین منابع انسانی سازمان برای جذب کارجوها، باید اطلاعات مهم افراد جویای کار را دریافت کرده و آن‌ها را از نظر تطابق با نیازمندی‌های موقعیت‌های شغلی باز در سازمان، بررسی کنند. اما در این بخش قصد نداریم درباره روش‌های بررسی رزومه‌ها صحبت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم درباره مهم‌ترین مرحله یعنی روش‌های دریافت رزومه با شما صحبت کنیم. در ادامه به بررسی چند راهکاری که اخیراً بهترین سازمان‌های ایرانی برای جذب نیروی کار استفاده کرده‌اند می‌پردازیم.

سایت‌های کاریابی

مدیران جذب و استخدام معمولاً از سایت‌های کاریابی به‌عنوان ساده ترین روش برای یافتن نیروی کار مدنظر سازمان استفاده می‌کنند. روزانه افراد زیادی در سایت‌های کاریابی آنلاین به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مدنظر خود هستند. این یعنی با انتشار آگهی در بهترین سایت‌های استخدام کارجو، سازمان‌ها می‌توانند به‌صورت روزانه تعداد بسیار زیادی رزومه را از افراد مختلف با تخصص‌ها و ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای متنوع، دریافت کنند.

برخی از سایت‌های کاریابی بزرگ، امکانی تحت عنوان «بانک رزومه» را نیز در اختیار کارفرماها قرار می‌دهد. از آنجا که این سایت‌ها دیتابیس عظیمی از رزومه‌ها و اطلاعات کارجویان را در اختیار دارند، می‌توانند با دریافت اجازه از کارجویان، رزومه آن‌ها را وارد بانک رزومه خود کرده و به کارفرماها بفروشند. این رزومه‌ها ممکن است متعلق به اشخاصی باشند که فعالانه در سایت کاریابی به دنبال شغل نمی‌گردند، اما پتانسیل این را دارند که وارد موقعیت شغلی مدنظر شوند؛ بنابراین می‌توان گفت دسترسی به بانک رزومه‌ها، امکان جذابی است که به کارفرما کمک می‌کند تعداد بیشتر و متنوع‌تری رزومه دریافت کند.

شبکه های اجتماعی

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای استخدام، شبکه‌های اجتماعی هستند. شبکه اجتماعی لینکدین، مشهورترین شبکه حرفه‌ای است که خیلی از مدیران جذب و استخدام از آن برای جستجوی کارجویان مدنظر سازمان استفاده می‌کنند. در این شبکه اجتماعی، افراد می‌توانند بر اساس سوابق کاری، مهارت های لازم، عنوان شغلی یا دانشگاه محل تحصیل، به جستجوی نیروی کار مدنظر خود بپردازند. یکی از مهم‌ترین مزایای لینکدین برای استخدام‌کننده‌ها امکان دسترسی به استعدادهایی است که یافتن آن‌ها خارج از این فضا، به علت اینکه فعالانه در جستجوی کار نیستند، غیرممکن است.

البته لینکدین تنها شبکه اجتماعی نیست که می‌توانید از آن برای پیدا کردن کارجوها استفاده کنید. امروزه خیلی از سازمان‌ها موقعیت‌های شغلی خالی خود را در توییتر، کانال تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مشابه منتشر می‌کنند. شبکه‌سازی در فضای مجازی، سریع، ساده و رایگان است؛ به همین دلیل می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ایجاد تعامل با کارجویان و برندسازی برای سازمان باشد.

استفاده از ATS

یکی دیگر از روش‌های نوین جذب و استخدام در ایران، استفاده از ATS است. ATS که مخفف Application Tracking System است، رزومه‌های ثبت‌شده در سایت های کاریابی مختلف را دریافت و آن‌ها را در پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کند. زمانی که کارفرمایی قصد استخدام نیرو در موقعیت شغلی خاصی را داشته باشد، تنها کافی است در ATS کلمات کلیدی مدنظر خود را وارد و آن را جستجو کند تا سیستم تمام رزومه‌هایی را که شامل آن کلمه کلیدی هستند به او نشان دهد.

صفحه فرصت‌های شغلی شرکت

خیلی از سازمان‌ها برای استخدام نیروی کار، علاوه بر درج آگهی در سایت‌های کاریابی، صفحه‌ای تحت عنوان «فرصت‌های شغلی» را نیز در سایت خود طراحی می‌کنند. در این صفحه اطلاعات مربوط به موقعیت‌های شغلی خالی در سازمان درج می‌شود و کارجویان می‌توانند رزومه خود را به طور مستقیم ارسال کنند. اگرچه این روش را می‌توان به‌عنوان شیوه‌ای برای درج آگهی رایگان استخدامی دانست، اما تأثیرگذاری آن تضمینی نیست. فقط زمانی می‌توان به نتایج این روش امید بست که سازمان توانسته باشد برند کارفرمایی قوی بسازد. برند کارفرمایی باعث می‌شود سازمان از نظر افراد مختلف، محل مناسبی برای کار کردن به چشم بیاید. در نتیجه افرادی که به دنبال کار هستند به‌صورت خودجوش به این صفحه مراجعه کرده و رزومه بفرستند.

درخواست به موسسات کاریابی

با ورود اینترنت به دنیای استخدام، مؤسسات کاریابی حضوری دیگر رونق سابق را ندارند. معمولاً افرادی که به دنبال استخدام دولتی هستند یا با بهترین روش استخدام که همان استفاده از سایت کاریابی است آشنایی ندارند، رزومه خود را به این مؤسسات می‌سپارند تا در فرایند کاریابی به آن‌ها کمک کنند؛ بنابراین می‌توان گفت این روش، روشی منسوخ است و دیر یا زود، به فراموشی سپرده خواهد شد.

بااین‌حال اگر نوع موقعیت‌های شغلی سازمانتان به‌گونه‌ای است که از طریق این موسسات شانس پیدا کردن نیرو بالاتر می‌رود، می‌توانید در کنار سایر روش‌ها این روش را نیز امتحان کنید.

رویدادهای کاری، سمینارها و نمایشگاه کار

باوجوداینکه شبکه های اجتماعی و سایت های کاریابی، کار جذب و استخدام را بسیار ساده کرده‌اند، اما هنوز هم شبکه‌سازی و ارتباط رودررو با نیروهای متخصص ارزشمندتر است. نمایشگاه‌های کار، کنفرانس‌ها، رویدادهای حرفه‌ای و سایر مراسم‌هایی که امکان شبکه‌سازی و برقراری ارتباط را می‌دهند، محل مناسبی برای جستجوی کارجویان احتمالی هستند. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر، در نمایشگاه‌های کار شرکت می‌کنند و در نتیجه امکان دریافت رزومه آن‌ها بیش از هرجای دیگری فراهم است.

اگر می‌خواهید در فرایندهای استخدامی به‌خوبی عمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم در این رویدادها فعالیت کنید یا حتی خودتان اقدام به برگزاری جلسات و دورهمی‌های مختلف و جمع کردن افراد کنید. فراموش نکنید افرادی که قبلاً با شما در ارتباط بوده‌اند با احتمال بیشتری درخواست شما را برای دعوت به مصاحبه حضوری (آنلاین) قبول خواهند کرد.

برنامه‌های معرفی توسط پرسنل

یکی از روش‌های جذب نیرو که در برخی سازمان‌ها از آن استفاده می‌شود، برنامه‌های معرفی افراد توسط پرسنل فعلی سازمان است. افرادی که از این طریق به سازمان معرفی می‌شوند، قابل‌اعتمادتر و قوی‌تر هستند. از طرف دیگر جذب کارجویان با این روش در هزینه‌های جذب و استخدام تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌کند. به همین دلیل معمولاً سازمان‌ها برای این برنامه‌ها هزینه کرده و حتی برای کارکنان خود به‌ازای معرفی افراد، پاداش می‌دهند.

در این مقاله به بررسی روش‌های نوین جذب و استخدام در ایران پرداختیم. درج آگهی در سایت های کاریابی معتبر، استفاده از سیستم‌های ATS برای جستجوی رزومه، استفاده از شبکه های اجتماعی مثل لینکدین، شرکت در نمایشگاه‌های کار و رویدادهای حرفه‌ای، برنامه‌های معرفی کارجویان توسط پرسنل و درج موقعیت‌های شغلی باز در صفحه فرصت‌های شغلی سایت سازمان از جمله مهم‌ترین این روش‌ها هستند که مورد بررسی قرار گرفتند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7819

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر