دلیل قطعی سراسری اینترنت چه بود؟ | حمله سایبری، افت ترافیک یا اینترنت ملی؟

هرچند وزیر ارتباطات قطعی سراسری اینترنت در روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ را به افت ترافیک ربط داد اما کاربران نامش را حمله سایبری، قطعی اینترنت و آزمایش اینترنت ملی گذاشتند.

دلیل قطعی سراسری اینترنت چه بود؟ | حمله سایبری، افت ترافیک یا اینترنت ملی؟

هرچند وزیر ارتباطات، قطعی سراسری اینترنت در روز چهارشنبه «۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲» را به افت ترافیک ربط داد اما کاربران نامش را حمله سایبری، قطعی اینترنت و آزمایش اینترنت ملی گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اختلال و قطعی سراسری اینترنت در ایران | ماجرا چیست؟ + فیلم

به گزارش عرشه آنلاین، دیروز (۲۴ اسفندماه 1401) اینترنت کشور حدودا مدت ۱۰ دقیقه با اختلال جدی روبرو شد. این اختلال در همه سرویس‌دهنده‌ها یکسان نبود؛ اما بزرگ‌ترین اپراتورهای ثابت و همراه را شامل شد. در همین حال سایت رادار آروان که به عنوان ناظر شبکه، ترافیک برخی دیتاسنترهای کشور را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد نیز دچار اختلال بود و برخی کاربران از بروز مشکل در ترافیک داخلی هم خبر دادند.

بیشتر بخوانید: ماجرای قطع اینترنت کل کشور چیست؟

ساعتی بعد، وزیر ارتباطات که تازه از جلسه هیات دولت خارج شده بود گفت این موضوع را در جلسه به او اطلاع داده‌اند. زارع‌پور باز هم از عبارت «افت ترافیک» استفاده کرد و مشکل پیش آمده را نه به دلیل حمله سایبری که به علت وقوع «مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها» دانست.

۵ بهمن برای اولین بار در ماه‌های اخیر، اینترنت کشور به صورت عمومی با اختلال شدید روبرو شد و به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بیشترین کاربران، امکان دسترسی به سایت‌های داخلی و خارجی را از دست دادند. یک هفته بعد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران «حمله سایبری سنگین» به مرکز تبادل ترافیک (IXP) تهران را عامل این اختلال خواند. او از عبارت «افت پهنای باند» استفاده کرد و گفت این مشکل فقط مربوط به تهران بوده است؛ اما جزییات بیشتری از این حمله ارائه نکرد. سایت tehran-ix.ir از همان زمان، دیگر در دسترس نیست.

دومین بار عصر روز ۲۱ اسفند، کاربران از اختلال اینترنت خبر دادند و سایت رصد کننده این موضوع را تایید کرد. در این مورد هیچ توضیحی از سوی وزارت ارتباطات یا شرکت زیرساخت، منتشر نشد.

دیروز چهارشنبه برای سومین بار در کمتر از دو ماه، اینترنت به صورت سراسری دچار اختلال شد؛ اما باز هم وزیر ارتباطات از «افت ترافیک» سخن گفت و این موضوع را بدون توضیح بیشتر به مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها مربوط دانست. این در حالی است که کاربران اپراتورهای مختلف، از وقوع مشکل خبر دادند.

قطعی‌ها و عدم پاسخگویی فنی مناسب باعث شده تا کاربران در فضای مجازی آن را حمله سایبری، قطعی عمدی و یا تست اینترنت ملی بنامند.

منبع : تکراتو

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77748

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر