اختلال و قطعی سراسری اینترنت در ایران | ماجرا چیست؟ + فیلم

اینترنت از ساعت ۹.۵۶ امروز (چهارشنبه، 24 اسفندماه 1401) با اختلال مواجه شد؛ به گونه‌ای که برخی در شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها نیز با مشکل مواجه بود.

اختلال و قطعی سراسری اینترنت در ایران | ماجرا چیست؟ + فیلم

اینترنت کشور صبح امروز (چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱) با اختلال و قطعی رو‌به‌رو شد؛ به طوری‌که بر اساس اعلام کاربران، در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، فقط سایت‌های داخلی باز می‌شدند.

اینترنت از ساعت ۹.۵۶ امروز با اختلال و قطعی گسترده مواجه شد؛ به گونه‌ای که در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها نیز با مشکل مواجه بود. طبق اعلام برخی کاربران، درگاه‌های پرداخت نیز با مشکل مواجه بودند.‌

بیشتر بخوانید: اینترنت موبایل قطع‌ شد

البته این اختلال اکنون و از ساعت ۱۰.۲۰، برای بیشتر کاربران برطرف شده است. پیگیری‌ها برای اطلاع از علت این موضوع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت کشور ادامه دارد و پس از مشخص شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کیف قطع اینترنت ایران دست کیست؟

طی هفته‌های گذشته نیز بعضا اختلالاتی در اینترنت کشور مشاهده شد؛ روز پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شاهد افت ترافیک بین‌الملل بودیم که به سرعت برطرف شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عذرخواهی و اعلام کرد که تیم های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند.

توضیحات وزیر ارتباطات درباره اختلال و قطعی اینترنت در ایران

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، در رابطه با رضایت خود از وضعیت سرعت اینترنت در کشور و اختلالات و قطعی‌های اخیر اینترنت، اظهار داشت: ما در وزارت ارتباطات وظیفه داریم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم. سرعت متوسط اینترنت موبایل حدود ۱۶ مگابایت بر ثانیه است و اینترنت ثابت بسیار کمتر است و ما به دنبال این هستیم که این سرعت را ۳۰ تا ۴۰ برابر کنیم.

او عنوان کرد: در استان‌های که پروژه فیبر نوری را آغاز کردیم، سرعت‌های ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه را به مشترکان ارائه دادیم؛ تلاش ما این است هم در حوزه ارتباطات ثابت با پروژه فیبر نوری و هم در حوزه ارتباطات موبایل، با توسعه نسل پنجم تلفن همراه، سرعت اینترنت چندصد مگابایتی بر ثانیه را برای مردم فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: طبیعتا وضع موجود باید ارتقا پیدا کند اما طول می‌کشد. در همین یکسال هم اگر مراجع بین المللی را بررسی کنید سرعت ما افزایش پیدا کرده اما آنچه مردم نسبت به آن شاکی هستند به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده و استفاده از فیلتر شکن بود که سرعت را کاهش می‌دهد.

زارع‌پور در ارتباط با اختلال امروز اینترنت در کشور گفت: اختلالی کوچک امروز داشتیم که به‌زودی برطرف می‌شود. اختلال امروز صبح به علت حمله سایبری نبود. خودم در جلسه بودم و به من گزارش دادند که اختلال داشتیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قطعی در اینترنت نداشتیم، افت ترافیک بود که در حال حل شدن است.

زارع‌پور ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که تا سرعت اینترنت را در استان‌های مختلف ۳۰ تا ۴۰ برابر بیشتر کنیم.

او افزود: از زمانی که طرح فیبر نوری برای کسب و کار‌ها آغاز شده، سرعت ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگابایتی به مشتریان داده شده است. امیدواریم سرعت‌های چند صد مگابایت بر ثانیه ارائه کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وضع موجود باید ارتقا پیدا کند، اما کمی طول می‌کشد. در همین یک سال گذشته اگر به مراجع بین‌المللی نگاه کنید سرعتمان افزایش پیدا کرده است. زارع‌پور خاطرنشان کرد: اما آنچه که مردم نسبت به آن شاکی هستند به دلیل محدودیت‌هایی که وضع شده بود یک عده از فیلترشکن استفاده می‌کنند که طبیعتا سرعت را به مراتب کاهش می‌دهد. 

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که خط همراهش بدون فیلتر و محدودیت است یا با فیلتر و اینکه ملاک ارزیابی‌اش برای سرعت اینترنت چیست، گفت: من هم مثل مردم هستم.

او در رابطه با مشکل در سرعت باز شدن پیام‌ها در پلتفرم‌های داخلی با شهود مصداق عینی در تاخیر همگام‌سازی پیام‌رسان «بله» تصریح کرد: چند ثانیه تاخیر برای این موضوع و آپدیت شدن پیام رسان طبیعی است. این چند ثانیه در واتس اپ و تمامی نرم افزارها نیز طول می‌کشد و هر نرم افزار خارجی که باز کنید نیز این فرآیند چند ثانیه زمان می‌برد.

وزیر ارتباطات بار دیگر در پاسخ به رضایت خود از عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد: باید خیلی بهتر از این شود اما در حال حاضر هیچ دست‌کمی از نرم‌افزارهای خارجی ندارد. پلتفرم‌های داخلی حتی به مراتب قابلیت‌های بیشتری نسبت به پیام رسان های خارجی دارند. واتساپ چند وقت پیش ویرایش پیام را اضافه کرد در حالی که همین پیام رسان‌های داخلی ویرایش پیام، پیام صوتی و تصویری با کیفیت و وضعیت را داشتند.

زارع‌پور اضافه کرد: خودمان، خودمان را تحقیر نکنیم. ممکن است اشکالی وجود داشته باشد اما دو هفته پیش واتساپ هم اختلال داشت اما روند کلی رو به رشد است. باید حمایت کنیم این مسیر تدوام پیدا کند.

او در واکنش به اینکه بعضاً سایت‌های داخلی نیز با مشکل بالا می آیند، بیان کرد: هر چه به ما بگویید، آنلاین چک می‌کنم. مطالبات باید واقعی شود و باید واقعیت‌ها را دید و واقعیت این است که در پیام رسانی در سکوهای داخلی هیچ مشکلی نداریم. ممکن است اختلال مقطعی باشد اما روند کلی این است که پشت همه اینها جوان‌های خودمان و شرکت‌های دانش بنیان هستند و شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنند.

وزیر ارتباطات درباره اتصال پیام رسان‌ها به یکدیگر گفت: به امید خدا جلسه‌ای برای اتصال پیام رسان‌های داخلی فردا و یا اول هفته آینده برگزار می‌شود و نسخه جدیدی که پیام رسان‌های بله و ایتا منتشر می‌کنند، می‌توانند به یکدیگر متصل شوند، به این معنی که تمامی افراد می‌توانند در بخش حریم خصوصی پیام رسان خود تعیین کنند که از سایر پیام رسان‌ها نیز پیام بپذیرند و ارسال کنند.

او ادامه داد: این موضوع حتما تا پایان سال اجرایی خواهد شد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات درباره معافیت‌های مالیاتی کسب و کار‌ها گفت: دولت به دنبال کسب و کار‌های اینترنتی است و آیین نامه‌هایی نیز در این مورد تصویب شد که یکی از بند‌های آن معافیت‌های مالیاتی برای افرادی بود که سابقه مالیاتی نداشتند و بخشودگی‌های مالیاتی برای سایر افراد، که این موضوع توسط رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است و در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز این موضوع تبدیل به قانون شد که تا ۲ سال این معافیت‌ها و بخشودگی‌ها برای کسب و کار‌های اینترنتی که در سکو‌های داخلی فعالیت می‌کنند محقق شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77545

ارسال نظر